دوره 23 (1401)
دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
مقاله پژوهشی
واکنش نظام مالکیت فکری امریکا در برابر احتکار اختراعات: مطالعه موردی پرونده ای‌بی

علیرضا مشهدی‌زاده؛ سارا حاجی‌زاده

دوره 17، شماره 36 ، اسفند 1395، صفحه 7-27

https://doi.org/10.22083/jccs.2017.46333

چکیده
  ببابا توجه به ماهیت اختراعات که به راحتی مورد استفاده غیرمجاز قرار می­گیرند باید به دنبال شناسایی سوءاستفاده­هایی که ممکن است از این حقوق صورت گیرد و مقابله با آنها بود. یکی از موارد سوءاستفاده از حق اختراع که در کشور امریکا مورد توجه قرارگرفته، وجود مؤسسه‌هایی­ به نام پتنت­ترول[1] است. این اشخاص[2] مؤسسه‌های غیرتولیدی هستند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
عوامل رافع مسئولیت مدنی رسانه‌های جمعی در نظام حقوقی ایران

امین امیرحسینی؛ محمدرضا برزویی

دوره 17، شماره 36 ، اسفند 1395، صفحه 29-51

https://doi.org/10.22083/jccs.2017.46334

چکیده
  علل رافع مسئولیت، شرایطی است که در آن شرایط، واردکننده زیان، مسئول جبران خسارت نیست. این شرایط در مسئولیت مدنی به دفاع مشروع، حکم قانون یا مقام صالح، غرور، اجبار یا اکراه و اضطرار تقسیم‌بندی شده است. قوه قاهره از حوادثی است که رابطه سببیت را کلاً از بین می‌برد و بنابراین، در بحث علل موجهه یا شرایط معاف‌کننده جای نمی‌گیرد، زیرا در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل گفتمان شبکه کودک «جم‌جونیور» در نظم گفتمانی هویت مطلوب زنانه

مسعود کوثری؛ امیرعلی تفرشی

دوره 17، شماره 36 ، اسفند 1395، صفحه 53-84

https://doi.org/10.22083/jccs.2017.68675.2020

چکیده
  اقبال روزافزون مخاطبان ایرانی به شبکه‌های ماهواره‌ای، لزوم مطالعه محتوای این شبکه‌ها را - بالأخص مطالعه شبکه‌های کودک که کمتر مورد تحقیق قرار گرفته‌اند- دوچندان کرده است. بر این مبنا شبکه ‌جم‌جونیور، به‌عنوان مطرح‌ترین شبکه‌ ماهواره‌ایِ پخش ‌برنامه‌های ‌کودک به زبان فارسی، برای مطالعه در نظم گفتمانی محل مناقشه‌ی «هویت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحول بازنمایی دیگری در انیمیشن‌های برنده جایزه اسکار

اعظم راودراد؛ مانیا عاله‌پور

دوره 17، شماره 36 ، اسفند 1395، صفحه 85-105

https://doi.org/10.22083/jccs.2017.46341

چکیده
  این مقاله با استفاده از روش نشانه‌شناسی سه سطحی بارت به تحلیل ده انیمیشنی که در ده سال (2014-2005) موفق به کسب جایزة اسکار شده‌اند، از نظر چگونگی بازنمایی«دیگری» و دلالت‌های ایدئولوژیکی که در مورد آن وجود دارد، می‌پردازد. در این پژوهش مطالعه شیوه بازنمایی نژاد و جنسیتِ «دیگری» دو مؤلفه اصلی است. نتیجه پژوهش نشان می‌دهد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
هویت جنسی جوانان در رمان‌های عامه‌پسند اینترنتی؛ مطالعه رمان‌های برگزیده سایت «نودهشتیا»

محمدرضا پویافر؛ مریم محمدی اکمل

دوره 17، شماره 36 ، اسفند 1395، صفحه 107-144

https://doi.org/10.22083/jccs.2017.44388.1783

چکیده
  رمان‌های عامه پسند اینترنتی یکی از نمودهای تولید محتوا در فضای مجازی است که الگوی در حال تحول استفاده از اینترنت در ایران را از مصرف یک‌سویة محتوای سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی به سوی تولید محتواهای گوناگون، نشان می‌دهد. آنچه در این پژوهش انجام شده، بررسی رمان‌های عامه‌پسند پربازدیدترین سایت‌ها در میان سایت‌های منتشرکننده رمان‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
الزامات طراحی و راه‌اندازی شبکه اجتماعی مجازی اختصاصی برای نخبگان ایرانی

سعید روشنی؛ سید سروش قاضی نوری؛ مهسا رجب‌زاده

دوره 17، شماره 36 ، اسفند 1395، صفحه 145-173

https://doi.org/10.22083/jccs.2017.70607.2050

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش شناسایی نیازها، چالش­ها و عوامل اصلی اثرگذار بر شکل­گیری شبکه اجتماعی نخبگان ایران است. در این پژوهش تلاش شده است تا نشان داده شود که مهم­ترین عوامل اثرگذار بر انسجام، توسعه و پایداری شبکه اجتماعی مجازی نخبگان ایران کدامند. روش پژوهش در این تحقیق، توصیفی ـ پیمایشی است، که در آن به توصیف و تحلیل نیازهای نخبگان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
کارکرد فرهنگی آگهی‌های تجاری مرتبط با زنان در روزنامه اطلاعات (1305-1320)

شهرام یوسفی‌فر؛ شهناز جنگجو

دوره 17، شماره 36 ، اسفند 1395، صفحه 175-202

https://doi.org/10.22083/jccs.2017.46347

چکیده
  آگهی­های تجاری، به­مثابه عناصر فرهنگی، حامل پیام­های اجتماعی و فرهنگی بوده و تأثیر انکارناپذیری در برداشت­ها، ادراک­ها و رفتارهای فرهنگی مصرف کنندگان برجای می­گذارند. هدف مقالۀ پیش‌رو، بررسی کارکرد فرهنگی آگهی‌های تجاری مرتبط با زنان، در روزنامه اطلاعات، مهم‌ترین نشریۀ کشور در دوره پهلوی اول (1305-1320) است. برای این منظور، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مؤلفه‌های فیلم‌نامه دینی در سریال‌های تلویزیونی (با نگاهی به سریال‌های مختارنامه و بازی تاج ‌وتخت)

علی عباسی؛ جواد حبیب‌پور

دوره 17، شماره 36 ، اسفند 1395، صفحه 203-232

https://doi.org/10.22083/jccs.2017.46349

چکیده
  نمی‌توان سینمای دینی را بدون فرم و تنها بر اساس محتوا تعریف کرد؛ بنابراین، فرم فیلم‌نامه عنصری تأثیرگذار در طراحی یک فیلم‌نامه دینی است تا جایی که برخی از آثار در سینمای دینی به‌دلیل ضعف در فرم به آثاری ضد دین تبدیل‌ شده‌اند. فیلم‌نامه‌ای که نتواند به فرم صحیحی برسد در انتقال محتوا نیز الکن و ناقص خواهد بود. فیلم‌نامه در ابتدا ...  بیشتر