دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
مقاله پژوهشی
تدوین اولویت کدهای مسئولیت اجتماعی در فضای مجازی؛ مورد مطالعه: شهروندان شهر تهران

سید میلاد موسوی حق شناس؛ احسان شاه‌قاسمی

دوره 23، شماره 59 ، مهر 1401، صفحه 7-34

https://doi.org/10.22083/jccs.2021.268760.3272

چکیده
  فضای مجازی عرصه­ای است که بخش گسترده‌ای از خدمات، تبادلات، گردش اطلاعات، تعاملات، ارتباطات و به تعبیری، حیات در آن یا به‌واسطۀ آن جریان می‌یابد؛ به همین جهت، ضرورت وجود قاعده‌های اخلاقی در این پهنه با توجه به قابلیت‌های بی‌بدیل و روزافزون آن انکارناشدنی است. یکی از ظرفیت‌های مغفول‌مانده در زمینۀ سامان‌بخشی و توسعۀ اخلاق در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تببین سیاست‌های رسانه‌ای ایران در قبال مسایل زیست محیطی از منظر صاحبنظران

سید وحید عقیلی؛ ندا شفیعی

دوره 23، شماره 59 ، مهر 1401، صفحه 35-59

https://doi.org/10.22083/jccs.2021.246884.3159

چکیده
  هدف مقالة پیشِ‌رو تحلیل و واکاوی سیاست‌های رسانه‌‌ای در قبال مسائل و معضلات زیست‌محیطی است و اینکه مدل مناسب رسانه‌ای پرداخت به مسائل زیست‌محیطی کدام است و چه ویژگی‌ها و اقتضائاتی دارد؟ چارچوب مفهومی این پژوهش نظریة ارتباطات محیطِ‌زیست با تأکید بر فرآیند کارکردگرایی، برجسته‌سازی، سیاست‌گذاری رسانه‌ای است. برای دست‌یافتن ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
هویت‌یابی واقعی‌ ـ ‌وانمودی دختران در سیالیتِ فضای مجازی: مطالعۀ کیفی دانشجویان دختر دانشگاه یاسوج

آرمان حیدری؛ حمید صداقت؛ خیری حمیدپور

دوره 23، شماره 59 ، مهر 1401، صفحه 61-94

https://doi.org/10.22083/jccs.2021.258935.3234

چکیده
  با گسترش فضای مجازی و رسانه‌­ای‌شدن فضای فرهنگی، هویت‌­یابیِ افراد نیز دگرگون شده است. از منظر جامعه‌شناختی، تحلیلِ نمود هویتی زنان در فضاهای مجازی که آزادی کمتری در فضاهای «واقعی» سنتی برای ابراز هویت خود دارند، اهمیت ویژه­‌ای دارد؛ زیرا فضای مجازی ظرفیت بیشتری برای خلق و بازنمایی هویت مطلوب و آرمانی دارد. به‌علاوه، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
وضعیت انحرافات سایبری در میان دانشجویان دانشگاه‌های تهران

آمنه صدیقیان بیدگلی

دوره 23، شماره 59 ، مهر 1401، صفحه 95-121

https://doi.org/10.22083/jccs.2021.283398.3346

چکیده
  به‌موازات گسترش فنّاوری‌های رسانه‌ای و افزایش حضور دانشجویان در فضای مجازی، پژوهش ­هایی نیز در زمینۀ مسائل مرتبط با آن­ها صورت گرفته است. یکی از مسائل نوظهور مربوط به جرائم و آزارهایی است که در فضای سایبری حادث می­­­شوند و دامنه‌شان، از شکستن قفل نرم‌افزار گرفته تا مزاحمت‌های اینترنتی، متنوع است. این مقاله با نظرگاهی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
روزنامه‌نگاری دین در ایران؛ تحلیل‌محتوای خبرگزاری‌های رسمی در سال 1399

زهرا اردکانی فرد؛ محمدمهدی فرقانی؛ منا سلگی

دوره 23، شماره 59 ، مهر 1401، صفحه 123-150

https://doi.org/10.22083/jccs.2022.301208.3424

چکیده
  دین در طول تاریخ رسانه‌های خبری وجود داشته و موضوعات مربوط به دین بخشی از گفتمان‌های روزنامه‌نگاری بوده است. در ایران نیز دین در رسانه‌ها حضور پررنگی دارد؛ اما رابطۀ بین روزنامه‌نگاری و دین کمتر موردتوجه پژوهشگران قرار گرفته است. این پژوهش به دنبال توصیف و تبیین روزنامه‌نگاری دین به‌عنوان یک سبک روزنامه‌نگاری در فضای رسانه‌ای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی و ارزیابی راهکارهای حمایت از حریم خصوصی کودکان در فضای مجازی

پروانه فرامرزیانی؛ باقر انصاری؛ محمد سلطانی فر؛ افسانه مظفری

دوره 23، شماره 59 ، مهر 1401، صفحه 151-171

https://doi.org/10.22083/jccs.2022.286237.3362

چکیده
  پژوهش پیش‌رو باهدف طراحی و ارزیابی مدل مفهومی راهکارهای حمایت از حریم خصوصی کودکان در فضای ­مجازی به دو روش کیفی و کمی انجام شد. پس از بررسی پیشینه و مفاهیم نظری پژوهش، با استفاده از روش کیفی مصاحبه عمیق با 18 نفر از متخصصان حوزه ارتباطات، حقوق و روانشناسی با روش نمونه‌گیری نااحتمالی هدفمند، داده‌های پژوهش به اشباع نظری رسیده، با ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بازتاب سیاست‌های فرهنگی در مطبوعاتِ عصر ناصری

فاطمه براتلو

دوره 23، شماره 59 ، مهر 1401، صفحه 173-191

https://doi.org/10.22083/jccs.2022.303075.3433

چکیده
  حاکمان قاجار، به‌ویژه از دورة ناصری، به این درک دست یافتند که می‌توانند با سیاست‌های فرهنگی تأثیر مستقیمی بر زندگی مردمان داشته باشند و از این طریق، شکل نوینی به اِعمال قدرت خویش بخشند. در این میان، عرصة مطبوعات یکی از مهم‌ترین نقاطِ اجرای این سیاست‌ها بوده است. در مقالۀ پیش رو قصد داریم با رویکردی توصیفی ‌ـ ‌تحلیلی به این پرسش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
عشق آنلاین و گونه‌های آن در فضای مجازی؛ مطالعۀ کاربران شهر کاشان در سال 1399

سیدکمال الدین موسوی؛ حدیثه شمس

دوره 23، شماره 59 ، مهر 1401، صفحه 193-218

https://doi.org/10.22083/jccs.2021.279060.3321

چکیده
  پژوهش پیش‌رو‌ به مطالعۀ عشق آنلاین و گونه‌های آن در فضای مجازی، آن‌هم در پرتو برخی ویژگی‌های کاربران، می‌پردازد و از نظریات استرنبرگ، لی، گیدنز، باومن و بن زئیف بهره گرفته است. پیمایش روش اصلی این پژوهش است و جامعۀ آماری آن نیز شامل نمونه‌ای 384 نفره از شهروندان شهر کاشان در سال 1399 است که به شیوۀ نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و مطالعه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تبلیغات محصولات فرهنگی و ارائۀ مدل مناسب تبلیغاتی در فضای رسانه‌ای ایران

ایرج قره داغی؛ علی اکبر رضایی؛ عباسعلی قیومی؛ سیدرضا صالحی امیری؛ محمد سلطانی فر

دوره 23، شماره 59 ، مهر 1401، صفحه 219-247

https://doi.org/10.22083/jccs.2021.303199.3435

چکیده
  پژوهش پیش‌رو در صدد ارائۀ مدل مناسب برای تبلیغات محصولات فرهنگی است. در این پژوهش تلاش شده فرایند تبلیغات محصولات فرهنگی در فضای رسانه‌ای کشور (تلویزیون، روزنامه­ها و مجلات) و تغییر و تحولات آن از زوایای مختلف بررسی و موشکافی شود و متناسب با ابعاد، مؤلفه­ها، شاخص­ها، عوامل مؤثر و ویژگی­های آن، مدل بومی مناسب و جامع و یکپارچه‌ای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل ارتباطی مشتقات «ربط» در قرآن کریم

محمدصادق نصراللهی

دوره 23، شماره 59 ، مهر 1401، صفحه 249-274

https://doi.org/10.22083/jccs.2021.265510.3262

چکیده
  «ارتباط» موضوع علم ارتباطات است و دال مرکزی آن به حساب می‌آید. این واژه معادل «Communication» در زبان انگلیسی است. در رویکرد مفهوم‌پردازانه در زیست‌بوم علمی ایران اسلامی، طرح این سؤال جالب و مفید است که مشتقات ربط در قرآن کریم چه مختصات مفهومی‌ای دارند. به دیگر سخن، از منظر علم ارتباطات، ریشة ربط و مشتقات آن در قرآن کریم چگونه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اقدام پژوهی رویداد استارت‌آپی (شتاب): مسجد طراز اسلامی

علی اصغر سعدآبادی؛ فهیمه آزموده؛ کیارش فرتاش

دوره 23، شماره 59 ، مهر 1401، صفحه 275-297

https://doi.org/10.22083/jccs.2021.249578.3175

چکیده
  مسجد، به‌عنوان اصلی‌ترین محور تمدن اسلامی و اولین نهاد شکل‌گرفته در اسلام، از جایگاه بسیار ویژه و خاصی برخوردار است. باوجودِ بیش از 70 هزار مسجد، استفادۀ محدود از این ظرفیت عظیم در کشوری اسلامی سبب افول جایگاه آن شده است. ازاین‌رو، در این پژوهش با رویکرد اقدام‌پژوهی مشارکتی تلاش متمرکز و عمیقی جهت ایده‌پردازی در حوزۀ مسجد با هدف ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل ساختاری فرهنگ ارتباطات کاری مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی، فرهنگ کار مشارکتی، عملکرد شغلی و سرمایۀ اجتماعی

سید مجید بایگان؛ حسن قلاوندی؛ محمد حسنی

دوره 23، شماره 59 ، مهر 1401، صفحه 299-327

https://doi.org/10.22083/jccs.2021.295714.3403

چکیده
  کار و فعالیت زیربنای حیات و فرهنگ ­کار­ جمعی مکمل آن برای بقا است. ازآنجاکه انسان موجودی اجتماعی است، فرهنگ­کار درصورتی‌که در قالب گروهی و مشارکتی باشد بر عملکرد فرد تأثیرگذار خواهد بود. بر همین اساس پژوهش حاضر به بررسی رابطۀ فرهنگ ارتباطات کاری مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی و فرهنگ کار مشارکتی بر عملکرد شغلی در میان اعضای هیأت علمی ...  بیشتر