مقاله پژوهشی
ناهید مؤید حکمت
دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1394، صفحه 7-31
چکیده
مقالۀ پیشرو با حرکت از مفهوم «تمایز بوردیو» به شناسایی سبکهای زندگی در تهران میپردازد. در این راستا، سؤال محوری: «سبکهای زندگی در تهران از چه روندی پیروی میکنند: تمایز یا یکدستی؟» شکل گرفته است. در سنجش این امر، صور مادی و غیرمادی فرهنگ در نظر گرفته شده است. صور مادی، مواردی چون مصرف خوراک، پوشاک، خانه و صور ...
بیشتر
مقالۀ پیشرو با حرکت از مفهوم «تمایز بوردیو» به شناسایی سبکهای زندگی در تهران میپردازد. در این راستا، سؤال محوری: «سبکهای زندگی در تهران از چه روندی پیروی میکنند: تمایز یا یکدستی؟» شکل گرفته است. در سنجش این امر، صور مادی و غیرمادی فرهنگ در نظر گرفته شده است. صور مادی، مواردی چون مصرف خوراک، پوشاک، خانه و صور غیرمادی مواردی چون تعاملات اجتماعی، هنر، ادبیات، موسیقی، شعرا و نویسندگان را در بر میگیرد. روش تحقیق، کمی و ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخت بود که در میان 300 پاسخگوی ناهمگون از نظرِ؛ سن، جنس، میزان تحصیلات، شغل، محل سکونت و میزان درآمد، در سطح شهر تهران تکمیل شد. در این پژوهش از آمارهای توصیفی و استنباطی بهره گرفته شده است. نتایج این پژوهش نشانگر آن است که علیرغم ناهمگونی پاسخگویان، وجه یکدستی بر وجه تمایز در سبکهای زندگی در شهر تهران، غالب است.
مقاله پژوهشی
آرش حسنپور؛ بهجت یزدخواستی
دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1394، صفحه 33-68
چکیده
علیرغم تغییر در وضعیت زنان در نظام بازنماییفیلمهای سینمای ایران که از آن باعنوان «کمرنگ شدن ایدئولوژی جنسیتی» یاد میشود؛ کماکان موقعیتزنان در سینمای ایران پرمناقشه و چالش برانگیز بوده و زنانکماکانقشری مسئلهمند هستند. در این مقاله با طرح چنین ادعایی، تلاش شده است تا با تحلیل دو فیلم «دربارة الی» و «جدایی نادر ...
بیشتر
علیرغم تغییر در وضعیت زنان در نظام بازنماییفیلمهای سینمای ایران که از آن باعنوان «کمرنگ شدن ایدئولوژی جنسیتی» یاد میشود؛ کماکان موقعیتزنان در سینمای ایران پرمناقشه و چالش برانگیز بوده و زنانکماکانقشری مسئلهمند هستند. در این مقاله با طرح چنین ادعایی، تلاش شده است تا با تحلیل دو فیلم «دربارة الی» و «جدایی نادر از سیمین» با استفاده از روش نشانهشناسی و تکنیک تحلیل همنشینی و جانشینی فردینان دوسوسور به این سوال پاسخ دهیم که مسئلهمندی زن در دهة کنونی در سینمای ایران از چه جهتی است و فرودستی زنان از خلال چه سازوکاری شکل میگیرد. نتایج و تحلیل این متون نشان میدهد که علیرغم اشتغال، استقلال فردی، موقعیت تحصیلی و منزلتی مناسب، پروبلماتیک زنبودگی نخست با «نمایشِ مناسکگونه جنسیت» بهصورت فرودستانه قابل طرح است. علاوهبر این، نتایج این مطالعه حاکی از آن است که سازوکار فرودستسازی زنان مرموزتر، خطرناکتر و پنهانیتر شده است، به گونهای که زن مدرن بازنمایی شده با انگهای اخلاقی مانند خیانتکاری، بیوفایی، عدم تعهد، پنهانکاری، دروغگویی و خودخواهی شخصیتپردازی شده و هویت مییابد. افزون بر این، شخصیتپردازی مذکور و نظام بازنمایی دهه کنونی، تزلزل و فروپاشی نهاد خانواده را با فردگرایی خودمحورانة زنان همنشین ساخته و سویة ویرانگر سوژة زن مدرن جامعة ایرانی را مرتب و مؤکد گوشزد میکند.
مقاله پژوهشی
عباس ناصری طاهری؛ سیاوش صلواتیان؛ مصیبعلی اکبرزاده آرانی
دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1394، صفحه 69-92
چکیده
هدف این مقاله، مطالعه تطبیقی عملکرد دو طیف رسانهای جریانساز (خبرگزاری ایسنا، روزنامه شرق و شبکه خبری بیبیسی فارسی) و رقیب (خبرگزاری فارس، روزنامه کیهان و خبر صداوسیما) در مدیریت جریان خبری اسیدپاشیهای اصفهان در بازه زمانی 24مهر تا 9 آبان 1393 بود. نمونهگیری به روش هدفمند انجام و برای تحلیل دادهها از دو روش تحلیل مضمون و تحلیل ...
بیشتر
هدف این مقاله، مطالعه تطبیقی عملکرد دو طیف رسانهای جریانساز (خبرگزاری ایسنا، روزنامه شرق و شبکه خبری بیبیسی فارسی) و رقیب (خبرگزاری فارس، روزنامه کیهان و خبر صداوسیما) در مدیریت جریان خبری اسیدپاشیهای اصفهان در بازه زمانی 24مهر تا 9 آبان 1393 بود. نمونهگیری به روش هدفمند انجام و برای تحلیل دادهها از دو روش تحلیل مضمون و تحلیل محتوای کمی استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که ایسنا پیشتازی جریانسازی خبری را بر عهده داشته و در کنار آن بیبیسی فارسی و روزنامۀ شرق در زنده نگاه داشتن این جریان خبری نقش داشتهاند. در مقابل، خبرگزاری فارس، روزنامه کیهان و خبر صداوسیما در ابتدای شکلگیری جریان خبری، سکوت و پس از ایجاد جریان خبری به این موضوع وارد شدند. تأخیر در ورود، رویکرد انفعالی، زاویه نگاه حکومتی و زبان رسمی مهمترین عواملی بود که باعث شد این طیف نتوانند تأثیر چندانی در مدیریت این جریان خبری داشته باشند.
مقاله پژوهشی
احسان رحمانی خلیلی
دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1394، صفحه 93-117
چکیده
شادابی اجتماعی به دلیل آنکه همواره با خرسندی، خوشبینی و امید و اعتماد همراه است میتواند به منزلة کاتالیزور، نقش تسریعکنندهای در فرایند توسعه یک جامعه داشته باشد. سؤال اصلی مقاله حاضر این است که؛ بنا به اهمیت و جایگاه سرمایه اجتماعی در توسعه آیا میتوان از آن به منزلة عاملی اثرگذار بر شادابی اجتماعی سود جست؟ و تأثیر سرمایه ...
بیشتر
شادابی اجتماعی به دلیل آنکه همواره با خرسندی، خوشبینی و امید و اعتماد همراه است میتواند به منزلة کاتالیزور، نقش تسریعکنندهای در فرایند توسعه یک جامعه داشته باشد. سؤال اصلی مقاله حاضر این است که؛ بنا به اهمیت و جایگاه سرمایه اجتماعی در توسعه آیا میتوان از آن به منزلة عاملی اثرگذار بر شادابی اجتماعی سود جست؟ و تأثیر سرمایه اجتماعی بر شادابی اجتماعی در حضور متغیرهای حمایت اجتماعی و دینداری چگونه است؟ رویکرد مقاله حاضر اثباتگرایی و از نوع توصیفی ـ تبیینی است. متغیر شادابی اجتماعی براساس شاخصهای لیندنبرگ اندازهگیری و پرسشنامه پس از بررسی روایی و پایایی، با تلفیق روش نمونهگیری طبقهبندی و خوشهای چند مرحلهای، با برآورد حجم نمونه از طریق فرمول کوکران، بین 810 خانوار در پنج منطقه شهر تهران در سال 1392 اجرا شد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که متغیر دینداری بر حمایت اجتماعی و دینداری و حمایت اجتماعی بر سرمایه اجتماعی موثرند و در نهایت سرمایه اجتماعی بر شادابی اجتماعی نیز موثر است.
مقاله پژوهشی
توحید علیزاده؛ نریمان محمدی
دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1394، صفحه 119-144
چکیده
مطالعة پیشِرو به بررسی نقش رسانههای اجتماعی نوین در شکلگیری و برساخت هویت نسلی در میان جوانان میپردازد. روش پژوهش کیفی میباشد و تکنیک پژوهش مصاحبه روایی است. بر این اساس مصاحبههای مجازی آنلاین با 29نفر از افرادی که از وایبر استفاده میکنند، صورت گرفته است. نمونهگیری از نوع هدفمند و معیار نمونهگیری، اشباع نظری است. ...
بیشتر
مطالعة پیشِرو به بررسی نقش رسانههای اجتماعی نوین در شکلگیری و برساخت هویت نسلی در میان جوانان میپردازد. روش پژوهش کیفی میباشد و تکنیک پژوهش مصاحبه روایی است. بر این اساس مصاحبههای مجازی آنلاین با 29نفر از افرادی که از وایبر استفاده میکنند، صورت گرفته است. نمونهگیری از نوع هدفمند و معیار نمونهگیری، اشباع نظری است. دادههای به دست آمده با روش تحلیل تماتیک، تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد وایبر که رسانهای اجتماعی است همزمان که سبب ساخت زیستجهانی مجازی برای سوژههای جوان میشود، نوعی افتراق هویتی بین آنها و سوژههای نسلهای دیگر را هم به وجود میآورد و سبب تقویت شکاف نسلی میشود. وایبر به سبب اقتصاد ارزان خود، نوعی استقلال اقتصادی را حداقل در آن بخشی از استفادهکنندگان از وایبر که وابستگی اقتصادی به خانوادهشان دارند را شکل داده است. این استقلال اقتصادی، هم سبب تقویت حضور این افراد در فضای وایبر شده است و هم نوعی شکاف نسلی را بین این افراد و خانوادة آنان و حتی سایر نسلها ایجاد کرده است. عضویت در گروههای مجازی وایبری، سبب شکلگیری شکافی بین شبکهسازیهای غیررسمی و شبکهسازیهای رسمی و گروههای رسمی با گروههای غیررسمی مجازی شده است. این مسئله میتواند به تمایز معنایی و هویتی بین نسلهای متفاوتِ چنین شبکهسازیهایی هم منجر شود و شکاف نسلی و تمایز نسلی را تقویت نماید.
مقاله پژوهشی
علیاکبر فرهنگی؛ منصوره قنبرآبادی
دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1394، صفحه 145-163
چکیده
ارتباطات گسترده در شاهنامه ایجاب میکند از وجوه گوناگون به این ارتباطات نگاه کنیم. تراژدی باتوجه به تعریف آن که مرگ انسان آرمانی و نیک و مثبت داستان است که از بهروزی به تیرهروزی میافتد، این سؤال را در ذهن میآورد که ارتباطات انسانی چگونه پیش میروند که مرگ این انسان را موجب میشوند. به دلیل اینکه در سرزمین آرمانی ایران ارتباطات ...
بیشتر
ارتباطات گسترده در شاهنامه ایجاب میکند از وجوه گوناگون به این ارتباطات نگاه کنیم. تراژدی باتوجه به تعریف آن که مرگ انسان آرمانی و نیک و مثبت داستان است که از بهروزی به تیرهروزی میافتد، این سؤال را در ذهن میآورد که ارتباطات انسانی چگونه پیش میروند که مرگ این انسان را موجب میشوند. به دلیل اینکه در سرزمین آرمانی ایران ارتباطات برمبنای خرد شکل میگیرد. پس چگونه است که تراژدیها به وقوع میپیوندند؟ در این مقاله باتوجه به نظریههای مختلف ارتباطاتی و مؤلفههای ارتباط انسانی، تراژدی سیاووش بررسی شده و به این سؤال پاسخ داده میشود که غیر از ارتباطات انسانی چه عوامل دیگری در شکلگیری تراژدی مؤثر هستند. در این مقاله محقق به این نتیجه دست مییابد که غیر از خرد، عوامل دیگری نیز در شکلدهندگی ارتباطات انسانی مؤثر است؛ عواملی که ارتباط را میتواند به سمت تعامل یا تقابل پیش ببرد و پلهپله قطعههای یک تراژدی را تکمیل کند. روش تحقیق، اسنادی و تحلیل محتوای کیفی و کمی است و جامعة آماری 1423 بیت داستان سیاووش از شاهنامة جوینی است
مقاله پژوهشی
وحید خاشعی؛ سیدمهدی میرحاجی
دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1394، صفحه 165-196
چکیده
فیلمها تصورات ما دربارۀ مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را بازنمایی میکنند و به شیوههایی که دربارۀ مسائل میاندیشیم، شکل میدهند. با توجه به اینکه مقوله مدیریت، یکی از معضلات امروز کشور ماست، توجه به این مسئله که مدیران چگونه در فیلمهای سینمایی بازنمایی و برساخت میشوند، در شناخت باور عمومی از مدیران میتواند مؤثر ...
بیشتر
فیلمها تصورات ما دربارۀ مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را بازنمایی میکنند و به شیوههایی که دربارۀ مسائل میاندیشیم، شکل میدهند. با توجه به اینکه مقوله مدیریت، یکی از معضلات امروز کشور ماست، توجه به این مسئله که مدیران چگونه در فیلمهای سینمایی بازنمایی و برساخت میشوند، در شناخت باور عمومی از مدیران میتواند مؤثر باشد. مقالۀ حاضر به بررسی چگونگی بازنمایی مدیران دولتی در فیلمهای سینمایی پس از انقلاب اسلامی ایران پرداخته است. پرسش اصلی بررسی حاضر این است که مدیران دولتی چگونه در فیلمهای سینمایی ساخته شده در جمهوری اسلامی، بازنمایی شدهاند و مقوله مدیریت چگونه با هویتهای اجتماعی کنشگران فیلمها گره خورده است؟ روش این مطالعه، تحلیل نشانهشناختی است که با به کارگیری آن، پنج فیلم سینمایی که در سال اکران خود، پرفروشترین فیلم سال بودهاند، بررسی شدهاند. یافتهها نشان میدهد فیلمسازان به ویژگیهای حوزه رفتاری مدیران بیش از سایر حوزهها توجه دارند.