دوره 24 (1402)
دوره 23 (1401)
دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
تعداد مقالات: 9
بررسی ظرفیتهای زبان و ادبیات فارسی در ترویج ارزشهای انقلاب اسلامی در تاجیکستان و افغانستان
دوره 16، شماره 31 ، آذر 1394، صفحه 7-38
چکیده
انقلاب اسلامی ایران به منزلة تحولی بنیادین در ارزشها و اندیشه یک ملت، بیتردید برآمده از سنت دیرینه فرهنگی ما است، زیرا هرگونه دگرگونی در ذهنیت یک جامعه اساساً در جریان پیوسته تاریخی رخ خواهد داد؛ بنابراین باید آنرا در تأثیر و تأثری دوسویه دریافت. تغییر در محتوا و مضمون و صورت و قلمروها در انواع گوناگون هنر، اعم از شعر ... بیشتربازنمایی معضلات اجتماعی جامعه در موسیقی رپ اجتماعی ایرانی مطالعه موردی؛ متن آهنگهای یاس
دوره 16، شماره 31 ، آذر 1394، صفحه 39-62
چکیده
در گستره هنر جهان معاصر، موسیقی زیرزمینی بستری برای بیان اندیشههای خوانندگان این سبک از موسیقی است. این گفتمان، انواع متفاوتی از اجتماعی - اعتراضی تا عاشقانه و تنفرآمیز را در بر میگیرد. متن موسیقیها برآمده از افکار و اندیشههای خوانندگان آن است که از پایگاه و زمینۀ اجتماعیشان شکل گرفته است. هدف اصلی این مطالعه بازتاب معضلات ... بیشترارزیابی اثربخشی گرافیک محیطی در ارتقای سطح فرهنگی جامعه با رویکرد ترغیب محور مطالعه موردی: ارتقای فرهنگ تفکیک پسماند بین دانشآموزان ابتدایی
دوره 16، شماره 31 ، آذر 1394، صفحه 63-81
چکیده
فرهنگ هر جامعه نشانه میزان رشد و تعالی معنوی آن جامعه است. بر همین اساس گرافیک محیطی به منزلة شاخهای جدید از هنرهای کاربردی در کنار کاربردهای متنوعی که دارد، از طریق ایجاد ارتباط تصویری در فضاهای عمومی به ارتقای سطح نگرش افراد می پردازد. اما عوامل زیادی چون همزمانی احتمالی سایر رسانههای جمعی و همچنین مشکلات ارزیابی بازخوردها، ... بیشتردلایل و انگیزه حضور مخاطبان در تئاترهای طنز و عامهپسند سطح شهر تهران: رویکردی مردمنگارانه
دوره 16، شماره 31 ، آذر 1394، صفحه 83-104
چکیده
تئاتر یا نمایش از نخستین نمونههای هنری بشر است که نمیتوان نقش آن در جامعه و اثرگذاری آنرا بر فرهنگ نادیده گرفت. در طول تاریخ و مقارن با تغییرات اجتماعی و فرهنگی، تئاتر نیز قالبها، فرمها و سلیقههای مختلفی را به خود دیده که یکی از برجستهترین آنها گونه طنز و کمدی است که بیش از سایر گونهها عامهپسند بوده و مخاطبان بسیاری ... بیشترسکولاریزم و خشونت نمادین در گفتمان تلویزیونی: تحلیل گفتمانی برنامه «پرگار» تلویزیون بیبیسی فارسی
دوره 16، شماره 31 ، آذر 1394، صفحه 105-130
چکیده
این مقاله با بررسی چهار برنامة «پرگار» در تلویزیون بیبیسی فارسی دربارة «نسبت» دین و مدرنیته و بهطور خاص، اسلام وسیاست، با روش تحلیل گفتمانی، نتیجه میگیرد که گفتار غالب پرگار، «سکولاریزم» فلسفی و اعتقادی،و سیاسی است. این دو گفتار، ضمن نفی و انکار پیوند دین و سیاست و طرد انگارة حکومت دینی، دست به حذف و خشونت ... بیشتردیپلماسی ورزشی
دوره 16، شماره 31 ، آذر 1394، صفحه 132-151
چکیده
اکنون نقش ورزش و فعالیتهای ورزشی از یک فعالیت بدنی یا نوعی تفریح و سرگرمی فراتر رفته و کارکردهای مختلف بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیستمحیطی و مهمتر از آن سیاسی و بینالمللی پیدا کرده است. امروزه ورزش بهطور گسترده در سراسر جهان رواج یافته و اسناد بینالمللی جدید نیز بهنوعی به ورزش توجه کردهاند. بینالمللیشدن ... بیشترتبیین اهمیت شناخت مفاخر برای اعتلای هویت فرهنگی معاصر ایران
دوره 16، شماره 31 ، آذر 1394، صفحه 153-176
چکیده
امروزه و در مواجهه با فرهنگ جهانیسازی، اهمیت هویتهای قومی و ملی در عرصههای خرد و کلان فرهنگی حائز اهمیت بیشتری میشود. مفاخر یک ملت رابطهای مستقیم با هویت و خودباوری فرهنگی آن ملت در فرایند جهانیسازی دارند. مفاخر افراد یا پدیدههایی هستند که میتوان به آنها افتخار کرد و به عبارتی مایة فخر و مباهات هستند. در مورد مفاخر ... بیشتربررسی رابطه سرمایه نمادین با سرمایه فرهنگی (مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه دولتی ایلام)
دوره 16، شماره 31 ، آذر 1394، صفحه 178-197
چکیده
رابطه میان سرمایه و نرخ تبدیل سرمایهها به یکدیگر از اهمیت شایانی برخوردار است. هدف، این تحقیق بررسی رابطه سرمایه نمادین با ابعاد سرمایه فرهنگی است. در این راستا یک فرضیه کلی و سه فرضیه جزئی شکل گرفت. سرمایه نمادین شامل سه بعد نمادین اقتصادی، نمادین اجتماعی و نمادین فرهنگی است. سرمایه فرهنگی شامل سه بعد تجسم یافته، عینیت یافته، ... بیشتراشغال سرزمینی و پیامدهای فرهنگی آن (مطالعه موردی اشغال عراق)
دوره 16، شماره 31 ، آذر 1394، صفحه 199-223