دوره 23 (1401)
دوره 22 (1400)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
مقاله پژوهشی
نظام رسانه‌ای ایران: جانشینی ناکامل رسانه‌های نوین و از جا دررفتگی شبکۀ رسانه‌ها

سوسن باستانی؛ هادی خانیکی؛ سعید ارکان‌زاده یزدی

دوره 21، شماره 49 ، فروردین 1399، صفحه 7-31

https://doi.org/10.22083/jccs.2019.126933.2401

چکیده
  رسانه‌های نوین در ایران امروز، روی رسانه‌های جریان اصلی تأثیرات عمیقی گذاشته‌اند و در مواردی باعث شده‌اند که آن‌ها کارکرد خود را از دست بدهند. پژوهش پیش‌رو، با استفاده از روش ترکیبی تلاش کرده است تأثیر رسانه‌های نوین بر مکانیزم‌های داخلی رسانه‌های ایران و همچنین ارتباط این رسانه‌ها با مردم و نظام سیاسی ــ اقتصادی را بررسی کند. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مطالعه جنبه‌های روان‌شناختی ـ جامعه‌شناختی کاربری فیس‌بوک بین کاربران ایرانی و عوامل تأثیرگذار بر آنها

حسین کرمانی

دوره 21، شماره 49 ، فروردین 1399، صفحه 33-66

https://doi.org/10.22083/jccs.2019.101694.2277

چکیده
  سایت‌های شبکۀ اجتماعی در دو دهه اخیر جایگاه ویژه‌ای بین کاربران پیدا کرده‌اند و در این بین سایت فیس‌بوک محبوب‌ترین شبکۀ اجتماعی مورد استفاده بوده است. این سایت در ایران نیز کاربران زیادی دارد و به‌ همین دلیل تحقیق درباره جوانب مختلف آن ضرورت دارد. این مقاله به مطالعه عوامل مؤثر بر جنبه­های روان‌شناختی ـ جامعه‌شناختی کاربری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
جوهرزدایی: تقلیل دین به عرفان‌های نوظهور (مطالعه موردی: تحلیل گفتمان انتقادی برنامه‌های پرگار از شبکه بی‌بی‌سی فارسی)

عارف دانیالی؛ خدیجه آقائی

دوره 21، شماره 49 ، فروردین 1399، صفحه 67-92

https://doi.org/10.22083/jccs.2019.166330.2680

چکیده
  مقاله پیش‌رو با تحلیل گفتمان انتقادی 24 برنامه از مجموعه برنامه­های پرگار شبکۀ تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی می­خواهد نشان دهد که چگونه گفتمان هژمونیکِ مسلط بر این مجموعه برنامۀ گفتمان سکولاریسم ـ سعی در القای این ایده دارد که دین در جهان معاصر تنها در شکل عرفان­های نوظهور یا معنویت‌های شخصی می­تواند به حیات خود ادامه دهد، دینی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بازنمایی گفتمان‌های خانواده در مجلات عامه‌پسند ایرانی

امیر رستگار خالد؛ ابوالفضل اقبالی؛ عاطفه خالقی

دوره 21، شماره 49 ، فروردین 1399، صفحه 93-122

https://doi.org/10.22083/jccs.2019.138452.2493

چکیده
  خانواده­گرایی به‌مثابه یک گفتمان هژمونیک در فضای فرهنگی و رسانه­ای کشور در سال­های اخیر توسط گفتمان­های رقیب از جمله جریان فکری و فرهنگی فمینیسم به چالش کشیده شده است. امروزه فضای فرهنگی و رسانه­ای جامعۀ ایرانی به‌ویژه عرصۀ مطبوعات و نشر محل تخاصم گفتمانی این دو رویکرد هستند. این پژوهش درصدد بررسی کیفیت بازنمایی گفتمان­های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزیابی گذران اوقات فراغت در رسانه‌های اجتماعی

مرضیه خلقتی

دوره 21، شماره 49 ، فروردین 1399، صفحه 123-146

https://doi.org/10.22083/jccs.2019.142337.2526

چکیده
  هدف این مقاله، ارزیابی شرایط و زمینه‌های اولویت‌بخشی به رسانه‌های اجتماعی برای گذران اوقات فراغت، نحوۀ استفادۀ فراغتی از رسانه‌های اجتماعی و ارزیابی تأثیرات مثبت و منفی آن از منظر کاربران بوده و از رویکرد نظریۀ زمینه‌ای استفاده کرده است. براساس تحلیل داده‌های مصاحبه‌های کیفی، چهار مقولۀ عمدۀ نیازهای ارتباطی، نیازهای فراغتی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تحولات هویت جوانان ایرانی ( ۱۳۹۴- ۱۳۵۳)

محید فولادیان؛ حسن رضایی بحرآباد؛ محسن سوهانیان حقیقی

دوره 21، شماره 49 ، فروردین 1399، صفحه 147-180

https://doi.org/10.22083/jccs.2019.126067.2392

چکیده
  با توجه به اتخاذ پیش‌فرض ترکیبی بودن هویت، سؤالات اصلی این تحقیق  این است که عناصر سازنده این ترکیب در قشر جوان جامعۀ ایرانی کدام‌اند. تحولات هر کدام از این عناصر در طول چند دهۀ اخیر چگونه بوده است و چه فراز و فرودی را داشته است. مناسبات میان اجزا سازندۀ هویت جمعی جوانان ایرانی چگونه است. این ترکیب چه نوع ترکیبی است و نحوۀ آرایش، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
معرفی زباهنگ مرگ‌محوری و شادی‌گریزی از طریق تفحص در گفتمان‌شناسی «مرگ» در زبان فارسی

رضا پیشقدم؛ آیدا فیروزیان پوراصفهانی؛ آیلین فیروزیان پوراصفهانی

دوره 21، شماره 49 ، فروردین 1399، صفحه 181-206

https://doi.org/10.22083/jccs.2019.154431.2611

چکیده
  نظر به اهمیت زبان و واژگان در منعکس نمودن باورهای فرهنگی حاکم بر جوامع و در نهایت، شناخت بهتر و کامل‌تر این باورها، جستار حاضر که در زمرۀ پژوهش‌های جامعه‌شناسی زبان قرار دارد، بر آن شده است تا در پرتوی الگوی هایمز (1967)، به بررسی کارکردهای مختلف قطعۀ زبانی «مرگ» و عبارات مرتبط با آن، در پیکره‌ای نمونه از زبان فارسی بپردازد. «مرگ» ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
پیوندسازی ژانری، امر هنجارمند و هنجارگریز فرهنگی در سینمای کمدی ایران (موردکاوی فیلم‌های پرفروش کمدی در بازه زمانی 1362-1392)

سید علی روحانی؛ وحیداله موسوی

دوره 21، شماره 49 ، فروردین 1399، صفحه 207-226

https://doi.org/10.22083/jccs.2019.119887.2374

چکیده
  این پژوهش به بررسی ابعاد زیبایی‌شناسی و فرهنگی ژانر کمدی در بازۀ زمانی (1392-1362) می‌پردازد. با استفاده از ابزارهای تحلیلی نظریۀ ژانر و با توجه به متغیرهای تقاطع‌های هنجارگریز (لذت ژانری) و هنجارمند (ارزش‌های فرهنگی) و وضعیت پیوندی به تحلیل پرفروش‌ترین نمونه‌های آماری کمدی در سینمای ایران پرداخته می‌شود. داده‌ها از طریق مطالعۀ اسنادی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
فرافیلم و نسبت «خود» و «دیگری» در سینمای عبّاس کیارستمی

جلال نصیری هانیس؛ نادر شایگان فر؛ احمد الستی

دوره 21، شماره 49 ، فروردین 1399، صفحه 227-254

https://doi.org/10.22083/jccs.2019.191830.2846

چکیده
  فرافیلم آن دسته از فیلم‌هایی است که موضوع آن ماهیت سینما و امر فیلم‌سازی است، فیلم‌سازان این آثار با نگاه انتقادی به شیوۀ تولید معنا، تخیلی یا تصنعی بودن فیلم را برجسته کرده و به رویارویی با توهم موجود در فیلم‌های متعارف و واقع‌گرا می‌پردازند. تقابل و کشمکش شخصیت‌ها در آثار سینمایی به‌عنوان یک اصل، اهمیت مطالعۀ نسبت «خود» ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناخت رابطۀ بین فردگرایی و محرومیت نسبی با بی‌تفاوتی اجتماعی (مورد مطالعه: جوانان شهر کرمانشاه)

محسن صفاریان؛ عبدالرضا ادهمی؛ علی مرادی

دوره 21، شماره 49 ، فروردین 1399، صفحه 255-287

https://doi.org/10.22083/jccs.2019.187991.2810

چکیده
  هدف این پژوهش، شناخت رابطۀ بین فردگرایی و محرومیت نسبی با بی‌تفاوتی اجتماعی با تأکید خاص بر جوانان شهر کرمانشاه است. روش مورد استفاده پیمایشی و ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته است. جامعۀ مورد مطالعۀ جوانان 20 تا 30 ساله شهر کرمانشاه است که تعداد 400 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری لین و تصادفی خوشه‌ای مورد مطالعه قرار گرفت. ...  بیشتر