منابع و مأخذ
اسدی، عباس(1390). نظام حقوقی خبرگزاریها وشبه خبرگزاریها در ایران. پژوهش حقوق عمومی، شماره 35، زمستان 90: 113-158.
اسلاتر، ریچارد(1387). نواندیشی برای هزاره نوین، ترجمةوحید وحیدی مطلق، تهران: موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
البرزی، هادی(1391). آیندهپژوهی حضور صداوسیما جمهور اسلامی ایران در فضای اینترنت، پایاننامه کارشناسیارشد دانشکده ارتباطات و رسانه، تهران: دانشگاه صداوسیما.
بلالی، مجید(1391). «شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر آینده سازمان به روش تحلیل تأثیر متقابل روندها»، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، شماره 71: 37.
پاتر، جیمز«تعریف سواد رسانهای»، ترجمة لیدا کاووسی(1385)، فصلنامه رسانه، شماره 4: 7-26.
تیشهیار، ماندانا و ظهیرینژاد، مهناز(1382). برآورد استراتژیک کشور عراق، تهران: ابرار معاصر تهران.
خبرگزاریها، وسیله یا هدف؟. ماهنامه گزارش، آبان 1389: 15.
خزائی، سعید(1390). آیندهپژوهی، مفاهیم و ضرورتها. بازیابی از پایگاه اینترنتی آیندهپژوهی:
http://www.ayandehpajoohi.com
خسروی، علیرضا(1390). بررسی آینده روزنامهنگاری در ایران و ارائه چشمانداز ۲۰ سال آینده، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته ارتباطات. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
زارعیان، آرمین و مریم ستارزاده(1390). «رهیافتی در باب چگونگی و ماهیت آیندهپژوهی»، مجله دانشکده پرستاری ارتش جمهوری اسلامی ایران، شماره 1: 1-5.
ساروخانی، باقر(1383). «اقناع غایت ارتباطات»، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 3: 93-115.
سازگار، ژیلا(1356). کارنامهای از رادیو تلویزیون ملی ایران تا پایان سال 2535، تهران: انتشارات رادیو تلویزیون ایران.
شکرخواه، یونس(1384). روزنامهنگاری سایبر، تهران: انتشارات ثانیه.
عبداللهینژاد، علیرضا و حسینعلی افخمی(1392). «خبرگزاریها و فناوریهای جدید رسانهای (مطالعة تطبیقی کارکردهای رویترز، آسوشیتدپرس، پی.تی.آی و ایرنا در عصر اینترنت با تأکید بر عملکردِ خبرگزاری جمهوری اسلامی)»، فصلنامه مطالعات فرهنگ- ارتباطات، شماره 20، بهار 92: 103-127.
فرهنگی، علیاکبر، علیرضا قراگوزلو و سیاوش صلواتیان(1389). «توجه حکمرانی جدید در اقتصاد رسانهها»، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، شماره 3: 91-114.
مسعودی، امیدعلی(1384). آیندهنگری چالشهای نظارت الکترونی در جامعه اطلاعاتی ایران. پایاننامه دکتری رشته علوم ارتباطات. تهران: دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات.
ملکیفر، عقیل و همکاران(1385). الفبای آینده پژوهی: علم و هنر کشف آینده و شکل بخشیدن به دنیای مطلوب فردا. تهران: اندیشکده صنعت و فناوری.
مهدیزاده، سیدمحمد(1389). نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی. تهران: انتشارات همشهری.
هاشمیان اصفهانی، مسعود(1389). آیندهنگاری علم و فناوری، آیندهنگاری و ارزیابی رقبای منطقه و پیشگامان جهانی در حوزه علم و فناوری. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
Baraldi, C. (2006). New Forms of Intercultural Communication in a Globalized World. International Communication Gazette, 53-69.
Bartosova, D. (2011). The Future of the Media Professions: Current Issues in Media Management Practice. International Journal on Media Management, 195-203.
Bell, W. (1998). Making people responsible: the possible, the probable, and the preferable. American Behavioral Scientist, 347-364.
Chawla, A. (2011). A Brave New World of Connected Media. Cognizant.
Future Exploration Network. (2008). Future of Media. Sydney: Future Exploration Network.
Kurzweil, R. (2013). The Future of Mankind. Global Future 2045. Moscow.
Oner, M. (2010). On theory building in Foresight and Futures Studies: A discussion note. Futures, 1019–1030.
Piro, C., & Varian, H. C. (1998). Information Rules. Boston: Harvard Business School Press.
Quinn, S. (2013). Crowdsourcing in Asian Journalism. Singapore: Konrad Adenauer Stifuting.
Sirr, L., Kelly, R., & Ratcliffe, J. (2004). Futures Thinking to Achieve Sustainable Development at Local Level in Ireland. Dublin: Dublin Institute of Technology.
Van Alstyne, G. (2011). 2020 Media Futures. Torento: OCAD University.