پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760152520140601Musical Consumptionمصرف موسیقیایی7365890FAسیدمجتبی رضوی طوسیاستادیار فلسفه و کلام اسلامی دانشکده صدا و سیما/ کارشناسارشد جامعهشناسی دانشگاه تهرانسجاد یاهککارشناسارشد جامعهشناسی دانشگاه تهران0000000300377935Journal Article20140409The present paper is the result of a telephone survey, aiming at examining the attitude of 15 to 45 years citizens of Tehran towards music, focusing on a variety of available music. It has a sample size of 804 participants, and descriptive and inferential statistics were used for data analysis. The results showed that 78.2% of 15 to 45 years citizens of Tehran were listeners to a variety of music. Among music listeners, 72.1% listened to “music with words”, 68.4% listened to “Iranian music” and 54.3% preferred “music videos”. 63.8% of them were interested in “Iranian pop music”, 52.6% preferred “Iranian music produced in Los Angeles”, 40.8% preferred “Iranian classical music”, 28.3% listened to “religious music”, 26.3% preferred “folklore music”, 19.4% were interested in “western music”, 19.3% were the lovers of “rap music”, 16.9% preferred “Iranian instrumental pop music”, 14.54% preferred “Iranian instrumental classical music”, 13.3% preferred “underground pop music”, 11.5% listened to “non-rock music”, 10.4% preferred “foreign classical music” and 4.6% listened to “foreign folk music” at high levels. 45.6% of music listeners cared about “content” and 19.5% of them cared about “rhythm”.مقالة حاضر، حاصل یافتههای نظرسنجی تلفنی با هدف بررسی گرایش شهروندان 15 تا 45 سال تهرانی با تمرکز بر انواع موسیقی در دسترس است. حجم نمونه، 804 نفر بوده و برای تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافتهها نشان داد 78/2درصد شهروندان 15 تا 45سال تهرانی، شنوندة انواع موسیقی هستند. شنوندگان موسیقی، 72/1درصد به «موسیقی باکلام»، 68/4درصد به «موسیقی ایرانی» و 54/3درصد به «موسیقی با تصویر» علاقه دارند. 63/8درصد شنوندگان موسیقی، به «موسیقی پاپ ایرانی»، 52/6درصد به «موسیقیهای لسآنجلسی»، 40/8درصد به «موسیقی سنّتی ایرانی»، 28/6درصد به «موسیقیهای مذهبی»، 26/3درصد به «موسیقی محلی»، 19/4درصد به «موسیقی غربی»، 19/3درصد به «موسیقیهای رپ»، 16/9درصد به «موسیقی پاپ ایرانی بیکلام»، 14/5درصد به «موسیقی سنّتی ایرانی بیکلام»، 13/3درصد به «موسیقیهای پاپ زیرزمینی»، 11/5درصد به «موسیقی غیررسمی راک»، 10/4درصد به «موسیقی کلاسیک خارجی» و 4/6 درصد به «موسیقی سنّتی کشورهای خارجی» در حد زیاد گوش میدهند. 45/6 درصد شنوندگان موسیقی، به «محتوا» و 19/5 درصد به «ریتم و آهنگ» موسیقی اهمیت میدهند.https://www.jccs.ir/article_5890_e7ccd1c6824a146c4bf409f987ce2d99.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760152520140601Promotion of Human Rights
in the Field of Social - Economic Inequalities
(Cultural perspective)پیشبرد حقوقبشر در عرصة نابرابریهای اجتماعی ـ اقتصادی(رویکرد فرهنگی)37725891FAجلال درخشهاستاد علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)/ دانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطباییبهنام سرخیلدانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20140406As far as the international issues are concerned, human rights are often considered from a political perspective and its reflections. Meanwhile, the cornerstone of contemporary human rights has been formed based on the elimination of inequalities and major social-economic sufferings that were turned to an international persistent problem after Two World Wars and subsequent conflicts and crises. Therefore, within the framework of the critical school theory which benefits from the two important features (i.e. explanation of the ineffectiveness of "status quo" with the aim of achieving "optimal status" and its dedication to inter-mental categories such as culture, norms and common sense), this important part of the human rights is explored and evaluated in terms of the cultural issues. At the end, a number of guidelines for the design of new international structures containing a new discourse and also new concepts to promote human rights are presented. Two of these guidelines are legal consensus building with an emphasis on ethics of responsibility, as well as the formation of the union of support NGOs.حقوقبشر در حوزة مباحث بینالمللی اغلب از منظر سیاسی و بازتابهای آن مورد اعتنا قرار میگیرد. این درحالی است که سنگ بنای حقوقبشر معاصر بر پایة رفع نابرابریها و آلام اجتماعی- اقتصادی گستردهای شکل گرفته که در پی جنگهای جهانی و متعاقب آن تعارضها و بحرانهای گوناگون به یک معضل پایدار بینالمللی مبدل شده است. لذا در چارچوب نظریة مکتب انتقادی که از دو ویژگی مهم (یعنی تبیین ناکارآمدی «وضعیت موجود» با هدف دستیابی به «وضعیت مطلوب» و همچنین اهتمام آن به مقولههای بیناذهنی نظیر فرهنگ، هنجارها و فهم مشترک) بهره میبرد، این بخش مهم حقوقبشر از زاویة مباحث فرهنگی کنکاش و بررسی شده و در پایان نیز راهکارهایی برای طراحی ساختارهای نوین بینالمللی که حاوی مفاهیم و گفتمانی جدید برای پیشبرد حقوقبشر باشد، ارائه شده است. از آن جمله اجماعسازی حقوقی با تکیه بر اخلاق مسئولیت و نیز ایجاد اتحادیة سازمانهای غیردولتی حمایتی پیشنهاد میشود.https://www.jccs.ir/article_5891_5b36ba882f38b26e1b05e8e220b06eb0.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760152520140601Functionality and Position of Cognitive Dissonance Theory Among Blogger Journalistsکارکرد و جایگاه نظریة ناهماهنگی شناختی در بین روزنامهنگاران وبلاگنویس73885892FAمحمدمهدی فرقانیاستادیار علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی/ کارشناسارشد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطباییآتنا ابراهیمیمعیرکارشناسارشد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20140424This paper tries to answer the questions whether it is possible to discover the cognitive dissonance among blogger journalists through their blogs and whether blogger journalists are suffering from cognitive dissonance. Festinger's cognitive dissonance theory is applied in this paper. Following up these issues involves understanding the content of blogs. For this reason, quantitative and qualitative content analysis were used. In this paper, the contents of the blogs of 20 journalists working in Hamshahri, Kayhan, Iran and Shargh newspapers were selected using purposive convenient sampling method and then they were analyzed. The results indicated that most blogs criticize the political situation. Blogger journalists are more willing to write using article style; and half of articles written by them have been evaluated as having cognitive dissonance. The results of this paper indicate that it is possible to discover the cognitive dissonance among journalists through the content of their blogs.مقالة حاضر بهدنبال پاسخ به این پرسش است که آیا از طریق وبلاگهای روزنامهنگاران وبلاگنویس میتوان به ناهماهنگی شناختی آنها پی برد. آیا روزنامهنگاران وبلاگنویس دچار ناهماهنگی شناختی هستند. در این نوشتار، نظریة ناهماهنگی شناختی فستینگر و نظریة تعادل شناختی بهکار رفته است. پیگیری این مسائل، متضمن شناخت محتوای وبلاگهاست، به همین دلیل، از روش تحلیلمحتوای کمّی و کیفی استفاده شده است. در مقالة پیش رو، محتوای 20 وبلاگ روزنامهنگاران روزنامههای همشهری، کیهان، ایران و شرق به روش نمونهگیری غیراحتمالی از نوع هدفمند انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد بیشتر مطالب وبلاگها، انتقاد از اوضاع سیاسی است. روزنامهنگاران وبلاگنویس، تمایل بیشتری به نوشتن مطالب با سبک مقاله دارند و نیمی از مطالبی که توسط آنها نوشته شده، دارای ناهماهنگی شناختی ارزیابی شده است. یافتههای این نوشتار نشان میدهد که از طریق وبلاگهای روزنامهنگاران میتوان به ناهماهنگی شناختی آنها پی برد.https://www.jccs.ir/article_5892_7fe1ed85bdde9024c12ce6547778ebaf.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760152520140601Analysis of Sadegh Chubak's [literary] Works Based on Structural Sociologyتحلیل آثار صادق چوبک بر اساس جامعهشناسی ساختگرا891145893FAفاطمه کاسیاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور/ استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی/ کارشناسارشد زبان و ادبیات فارسییحیی طالبیاناستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطباییرحیمه سیاهیپورکارشناسارشد زبان و ادبیات فارسیJournal Article20140412Constructivism is one of the methods of literary criticism that examines the social structures in the literary works. Ideology is one of the main topics of interest for structuralist critics and of important issues of fiction (story) writing during the Chubak's time. In his stories, Chubak challenges different ideologies prevailing in the society of that time, including social, political and religious ideology (patriarchy, social classes, etc.), through different ways. In this paper, ideology and its reflection on all Chubak's stories were evaluated using the structuralist sociology approach, from the perspectives of two famous critics of Marxism, Lucien Goldmann and George Lukacs. In the analysis and interpretation section, one of the major topics addressed by structuralist critics, entitled 'ideology', and its search in the Chubak's stories from social, political, religious aspects is discussed. Criticism of anti-colonial spirit of intellectuals, provision of an outstanding image of the political pressure, expressing hatred of the instability of the dominant situation, protesting the lack of freedom of expression, etc., are all the reflection of political ideology in the society of Chubak's time. In the social dimension, Chubak believes that the basis of all backwardness and stagnation of society at that time, apart from the inability of rulers and the presence of colonization in Iran and the dominance of poverty at different financial, social and cultural aspects, is the result of misconceptions from ideology. The reflection of religious ideology is almost seen in all Chubak's stories. In his stories, he describes the negative impact of superstitious and folk beliefs on his society's cultural malaise.ساختگرایی یکی از شیوههای نقد ادبی است که به بررسی ساختارهای اجتماعی در آثار ادبی میپردازد. ایدئولوژی، از مهمترین مباحث مورد توجه منتقدان ساختگرا و ازجمله مباحث مهم داستاننویسی عصر صادق چوبک است. چوبک در داستانهای خود به انحاء و روشهای مختلف، ایدئولوژیهای گوناگون حاکم در جامعة وقت، ازجمله ایدئولوژی اجتماعی(مردسالاری، طبقاتی و... )، سیاسی و مذهبی را به چالش میکشاند. در این مقاله، ایدئولوژی و بازتاب آن در همة داستانهای چوبک با رویکرد جامعهشناسی ساختگرا، از دیدگاه دو منتقد معروف مارکسیست، لوسین گلدمن و جورج لوکاچ مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش تحلیل و تفسیر، به تبیین یکی از مباحث مهم و اصلی مدنظر منتقدان ساختگرا، تحت عنوان «ایدئولوژی» و جستجوی آن در داستانهای چوبک از سه جنبة سیاسی، اجتماعی و مذهبی پرداخته شده است. نقد روحیة استعمارستیزی روشنفکران، ارائة تصویر برجسته از فشار سیاسی، ابراز تنفر از بیثباتی وضعیت حاکم، اعتراض به فقدان آزادی بیان و... بازتاب ایدئولوژی سیاسی حاکم در جامعة عصر چوبک است. در بُعد اجتماعی، چوبک پایه و اساس تمام عقبماندگی و رکود جامعة عصر خود را سوای بیلیاقتی حاکمان و حضور استعمار در ایران، غلبة فقر در جامعه در زوایای مختلف ازجمله: مالی، فرهنگی و اجتماعی ناشی از برداشتهای غلط از ایدئولوژی حاکم میداند. بازتاب ایدئولوژی مذهبی، تقریباً در تمامی داستانهای چوبک به چشم میخورد. وی در داستانهای خود به تشریح اثر منفی باورهای عامیانه و خرافی در ضعف فرهنگی جامعة خود میپردازد.https://www.jccs.ir/article_5893_d44fefafbfa13093b7a5afdf6afd6cc4.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760152520140601A Media Approach to the Analysis of Relationship between Enjoining the Good and Forbidding the Evilرویکردی رسانهای به تحلیل ارتباطی امر به معروف و نهی از منکر1151475894FAناصر باهنردانشیار دین و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) / دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تهرانمحمدرضا روحانیدانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تهرانJournal Article20140428Today, the widespread presence of mass media in directing the world public opinion is one of the undeniable facts that and has influenced the contemporary world. This meaning has gone up to that point that the present age has been called "the Age of Media". In the meantime, addressing the obligation of enjoining good and forbidding the evil based on its privileged position in Islam and also in other religious practices is important for having desirable Islamic media. Accordingly, its elements and functions can be dealt with and considered with regard to the contemporary social and cultural requirements. There are six basic elements for communication in Jakobson's model of media. Each of these six elements has assigned certain communicative functions to oneself which include receptors, effort functionality, transmitters, emotional functionality, message, aesthetic functionality, code or codes, cross-language functionality, context, reference functionality, contact channels, and words functionality. In Jakobson's view, each message has a set of functions, but a function becomes dominant based on the circumstances and context. Enjoining good and forbidding the evil in the Islamic ideal media, not only indicate the above elements and functionalities in relation to each other and in a convergent and interactive model, but also manifest the media dominant aspect, i.e. the motivational functionality of the audience in facing with the message.امروزه حضور گستردة رسانههای جمعی در جهتدهی به افکار عمومی جهان از واقعیتهای انکارناپذیر بوده که دنیای معاصر را تحت تأثیر قرار داده است. این معنا تا بدانجا پیش رفته که عصر حاضر را عصر رسانهها نامیدهاند. در این میان پرداختن به فریضة امر به معروف و نهی از منکر با توجه به جایگاه ممتاز آن در دین مبین اسلام و همچنین در بین سایر فرایض دینی برای رسیدن به رسانههای مطلوب اسلامی حائز اهمیت است. بر این اساس میتوان با تحلیل رسانهای این فریضة الهی عناصر و کارکردهای آنرا با توجه به اقتضاهای فرهنگی و اجتماعی معاصر مورد توجه قرار داد. در مدل رسانهای یاکوبسن برای برقراری ارتباط، شش عنصر اساسی وجود دارد که هر یک از عناصر ششگانه، کارکردهای ارتباطی مشخصی را بهخود اختصاص میدهند. گیرنده، کارکرد کوششی، فرستنده، کارکرد عاطفی، پیام، کارکرد زیباییشناسانه، کد یا رمزگان، کارکرد فرازبانی، بافت، کارکرد ارجاعی و مجرای تماس، کارکرد کلامی. در دیدگاه یاکوبسن هر پیام مجموعهای از کارکردها بوده که یک کارکرد حسب شرایط و بافت، وجه غالب میشود. امر به معروف و نهی از منکر در رسانههای مطلوب اسلامی نهتنها عناصر و کارکردهای فوق را نسبت به یکدیگر و در الگویی همگرا و تعاملی نشان میدهد بلکه وجه غالب رسانهای یعنی کارکرد انگیزشی مخاطب در مواجهه با پیام را متجلی میسازد.https://www.jccs.ir/article_5894_75a3b08b941467489a9408d35a9e3679.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760152520140601Cultural Integration in Globalization Processes and Strengthening National-ethnic Culture of Societiesهمزیستی فرهنگی در فرایند جهانیشدن و تقویت فرهنگ ملی ـ قومی جوامع1491695919FAرضا اسماعیلیاستادیار مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگاننسرین قلانیکارشناسارشد جامعهشناسیمینا جلالیکارشناسارشد جامعهشناسیJournal Article20140430As a process of relatively deep transformation in a wide scope, globalization has changed, and in most cases, weaken almost all the structures of human life, especially national cultures that are the foundation of identity and civilization of nations. This paper explains the concept of cultural symbiosis among multicultural-ethnic societies and seeks answers to this question: given the inevitable process of globalization, how different cultures can come together to survive in a society where there are different cultures and ethnic groups? The methodology of this paper is documentary and it has been tried to rethink the concept of cultural integration relying on written sources and analytical approaches in the field of culture. For the analysis of this issue, the consolidated view of the theories of classical, contemporary and postmodern sociologists has been studied. In this context, the views of scholars such as Harvey, Fiderston and Fukuyama were analyzed as well. The results suggest that in the process of cultural integration in multicultural societies, the social and cultural changes are the natural phenomena in the communities. But if those changes are consistent with the national identity and preservation of ethnic cultures (and move in this direction), not only can help the cultural dynamics, but also can be a factor in enhancing the integration and national cohesion in multicultural societies.جهانی شدن بهعنوان فرایند تحول نسبتاً عمیق و با دامنة گسترده ، تقریباً همة ساختهای زندگی بشر بهخصوص فرهنگهای ملی را که پایة تمدن و هویّت ملتهاست در معرض تغییر و تحول و در بیشتر مواقع مورد تضعیف قرار میدهد. این مقاله در پی تبیین مفهوم همزیستی فرهنگی در بین جوامع چندفرهنگی، قومی است و همچنین در پی پاسخ به این سؤال است: جامعهای که شاهد حضور فرهنگها و قومیتهای مختلف است و با توجه به فرایند گریزناپذیر جهانی شدن، فرهنگهای گوناگون چگونه میتوانند در کنار یکدیگر به حیات خود ادامه دهند؟ در این مقاله سعی شده با روش اسنادی و تکیه بر منابع مکتوب و رهیافت تحلیلی در حوزة فرهنگ، به بازاندیشی در مفهوم همزیستی فرهنگی پرداخته شود. برای تحلیل این موضوع دیدگاه تلفیقی میان نظریههای جامعهشناسان کلاسیک و معاصر و حوزة پستمدرن بررسی شده است. همچنین در این زمینه دیدگاه اندیشمندانی چون هاروی، فیدرستون و فوکویاما تحت واکاوی قرار گرفته است. یافتهها حاکی از آن است که در فرایند همزیستی فرهنگی در جوامع چندفرهنگی، وجود تغییرات اجتماعی و فرهنگی در جوامع، ذاتی است اما اگر این تغییرات و دگرگونیها هماهنگ با هویّت ملی و حفظ عناصر فرهنگهای قومی باشد، نهتنها میتواند به پویایی فرهنگی کمک کند بلکه میتواند عاملی برای افزایش همزیستی و انسجام ملی در جوامع چندفرهنگی باشد.https://www.jccs.ir/article_5919_fa7724ae2f5725ca82ac508bd7a357f8.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760152520140601The Effect of Lexical Elements on the Extent of Explicitation or Implicitation in Literary Textsتأثیر مؤلفههای واژگانی بر میزان صراحت یا پوشیدهگویی در متون مطبوعاتی1711965921FAزهرا حامدی شیرواندانشجوی دکتری زبانشناسی/دانشگاه فردوسی مشهدشهلا شریفیدانشیار زبانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20140504Abstract Importance and significant role of the media discourse in general, and newspapers, in particular, on awareness, as well as directing and shaping public opinion is clear for every individual. In the second chapter of the press law that is related to the mission of the press; one of the missions is "To enlighten public opinion and raising the level of their knowledge". This paper examines the level of awareness, clarity of expression (explicitation) or vice versa, implicitation in some literary texts within the framework of the analysis of critical discourse of Norman Fairclough. Discourse-oriented structures of these texts include nomenclature and references, metaphors, irony and allegory. Data examination of this paper suggests that the application of the three components of metaphor, irony and allegory in the texts leads to the explicitation and implicitation. Regarding the manner of application, nomenclature and reference component can be resulted in the explicitation or implicitation and the fact that the newspapers describe the events based on their own views, ideologies and intended targets.چکیده اهمیت و نقش چشمگیر گفتمان رسانهها بهطور عام و مطبوعات بهطور خاص بر آگاهیبخشی و همچنین جهتدهی و شکلدهی به افکارعمومی بر کسی پوشیده نیست. در فصل دوم قانون مطبوعات که به رسالت مطبوعات مربوط است، یکی از آن رسالتها عبارت است از «روشن ساختن افکارعمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم». در این مقاله به بررسی میزان آگاهیبخشی، صراحت در بیان یا بالعکس پوشیدهگویی در پارهای از متون مطبوعاتی در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف پرداخته شده است. ساختارهای گفتمانمدار این متون عبارتاند از: نامگذاری و ارجاع، استعاره، کنایه و مجاز. بررسی دادههای نوشتار حاضر حاکی از این مطلب است که کاربرد سه مؤلفة استعاره، کنایه و مجاز در متون، به صراحت نداشتن و پوشیدهگویی میانجامد. مؤلفة نامگذاری و ارجاع با توجه به نحوة کاربرد میتواند منجر به صراحت یا بالعکس پوشیدهگویی شود و اینکه روزنامهها بر اساس دیدگاهها، ایدئولوژیها و اهداف مورد نظر خود، به توصیف رویداد پرداختهاند.https://www.jccs.ir/article_5921_a67770813819a237ac4092208de3db31.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760152520140601Dimensions of Ihsan Culture in the Quran and Sunnahابعاد فرهنگ احسان در قرآن و سنّت1972165924FAعلی سروریمجداستادیار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتJournal Article20140407Abstract
The culture of Ihsan is of issues that understanding its dimensions and realization is of human necessities. No society achieves perfection without understanding and spreading this culture. One of the current and future requirements of human societies is to institutionalize the culture of Ihsan. Caring about the excellence of the individual and society, teachings of the Quran and Ahl-al-Bayt (Family of the House of Prophet) seek to promote this culture in all aspects of people's lives. Therefore, the main question is "What are the human-promotion aspects of the Ihsan culture based on Quran and narrations? The phrases such as "O people" and "O man" refer to a change, transformation and transcendence of human life. The origin of Ihsan is to believe in spirituality and act in line with the requirements of humanity and its subsequent related issues. The methodology of this paper is to use analytical-survey and desk studies-documentary methods to collect required data. This was done through problem-oriented reference to religious sources (Quran and authentic narrations by 14 infallibles) within the framework of teachings of Quran and Ah-al-Bayt. The culture of Ihsan, within the framework of essential teachings of Quran and ah-al-Bayt, the origin of which is the purpose of human creation, is summarized in several dimensions: Faith in God and good deeds, do good to the people, forgiving, resorts and dissipation and management of anger, patience and Jihadچکیده
فرهنگ احسان از موضوعاتی است که هم شناخت ابعاد آن و هم راههای تحقق آن از نیازهای ضروری بشر است. هیچ جامعهای بدون فهم و گسترش این فرهنگ به تعالی نمیرسد. ضرورت امروز و فردای جوامع بشری نهادینه کردن فرهنگ احسان است. آموزههای قرآن و عترت که ناظر به تعالی فرد و جامعه بوده، درصدد گسترش این فرهنگ در تمام زوایای زندگی مردم است. لذا پرسش اصلی این است که ابعاد انسانساز فرهنگ احسان از دیدگاه قرآن و روایتها چیست؟ خطابههای قرآنی «یا ایها الناس» و «یا ایها الانسان» ناظر به تغییر، تحول و تعالی زندگی بشر است. منشأ احسان، باور به معنویت و عمل به مقتضای انسانیت و تأله اوست. روش این مقاله به شیوة تحلیلی- توصیفی و شیوة گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای اسنادی است که با مراجعة مسئلهمحورانه به منابع دینی (قرآن و روایتهای معتبر معصومین<sup>(ع)</sup>) در چارچوب آموزههای قرآن و عترت پرداخته شده است.
فرهنگ احسان در چارچوب تعالیم وحیانی قرآن و عترت که منشأ آن همان هدف خلقت انسان نیز است در چند بُعد خلاصه میشود: ایمان به خدا و عمل صالح، نیکی به خلق، عفو، صفح و کظم غیظ، صبر، جهاد
https://www.jccs.ir/article_5924_1eff6a63b8d9e5dcc89e9c9313fa933b.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760152520140601Representation of Dismissal of Mohammad Morsi in TV News of IRIB and BBC Persianبازنمایی برکناری مرسی در اخبار تلویزیونی صداوسیمای ج. ا. ا. و بیبیسی فارسی2172425928FAسیدمحمد مهدیزادهاستادیار گروه علومارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطباییعبدالرحمان علیزادهدانشجوی دکتری علومارتباطات دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20140411The media narrative of events is not an objective narrative, but its representation is in the discursive and ideological frameworks. This paper tries to find out how one of the most important events in the Middle East (dismissal of Morsi) is represented by media having different discursive frameworks (Channel 1 of IRIB and BBC Persian). Critical discourse analysis is used to evaluate this paper. The results indicate that BBC Persian television used a liberal democracy discourse within the framework of components such as legitimacy of majority, the rule of law and equality for the representation of this Egyptian event. In contrast, Channel 1 of IRIB applied components of Islamic Revolution discourse such as support for Islamists, support for resistance movement and conspiracy of western countries for the media construction of this Egyptian event. In addition, Channel 1 served other discourses, such as democracy and the will of the majority for the expression of its purposes.روایت رسانهها از رویدادها، روایت عینی نیست، بلکه بازنمایی آن در چارچوبهای گفتمانی و ایدئولوژیکی است. این مقاله بهدنبال آن است تا ببیند یکی از مهمترین رویدادهای خاورمیانه (برکناری مرسی) چگونه توسط رسانههایی با چارچوبهای گفتمانی مختلف (شبکة یک صداوسیمای ج. ا. ا و بیبیسی فارسی) بازنمایی میشود. روش بررسی این نوشتار تحلیل گفتمان انتقادی است. نتایج بهدست آمده بیانگر آن است که تلویزیون بیبیسی فارسی از گفتمان لیبرالدموکراسی در قالب مؤلفههایی چون مشروعیت اکثریت، حکومت قانون و برابری برای بازنمایی رویداد مصر استفاده کرده و در مقابل شبکة یک تلویزیون ج. ا. ا. از مؤلفههای گفتمان انقلاب اسلامی همچون حمایت از اسلامگرایان، حمایت از جبهة مقاومت و توطئة غرب برای برساخت رسانهای رویداد مصر بهره گرفته است. علاوه بر این، شبکة یک، مؤلفةهای گفتمانی دیگر، همچون دموکراسی و خواست اکثریت را نیز برای بیان مقاصد خود به خدمت گرفته است.https://www.jccs.ir/article_5928_bba6f69bda474d37c295008cb5c99641.pdf