پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760194220180823Sociological study of the impact of cultural capital and its aspects on social approvalبررسی جامعه شناختی تاثیر سرمایه فرهنگی و ابعاد آن بر مقبولیت اجتماعی ( مورد مطالعه: شهر تهران)1246998810.22083/jccs.2018.138042.2487FAرویا یزدانپناهدانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی علوم اجتماعی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان،دهاقان،ایرانشاپور بهیاناستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکهاسماعیل جهانبخشاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانJournal Article20171231Social approval can be considered as a type of symbolic capital, which is one of the means for social growth during childhood, and incorporates the individual's inclination toward presenting an appropriate image of himself to others. Achievement of social approval has influenced and impacted all of the aspects of our lives and social behavior within both social relations and larger structures of social organizations. Social approval and its attainment leaves numerous effects on the members of the community, and leads to social freshness. Thus, study of the impactful factors on social approval can be highly useful and important. This article studies the impact of cultural capital and its aspects on social approval based on Pierre Bourdieu's manners and field theory. The statistical community of this study is the individuals from the 50s, 60s, and 70s generations (18-47 year olds) in the city of Tehran, out of which 400 individuals have been selected as samples for this research. Furthermore, the data needed for this study have been gathered via presentation of a questionnaire based on the field method. The analysis of data has been carried out based on SPSS and AMOS software. The results of the study manifested that there is a meaningful relationship and impact between cultural capital and its aspects with social approval. The outcomes of the structural model test show cultural capital leaves a direct impact on social approval (Beta: 0.62). Moreover, the cultural capital structure has managed to explain 38% of the changes of social approval structure.مقبولیت اجتماعی را میتوان نوعی سرمایه نمادین قلمداد نمود که یکـی از زمینـههـای رشـد اجتماعی دوران کودکی است و شامل گرایش فرد به ارائه تصویری مطلوب از خویشـتن به دیگران است. کسب مقبولیت اجتماعی تمامی شئون زندگی و رفتار اجتماعی ما را در هر دو وضعیت کنشهای اجتماعی متقابل (روابط اجتماعی) و ساختارهای بزرگتر نهادهای اجتماعی تحت تأثیر قرار داده است. مقبولیت اجتماعی و کسب آن دارای آثار فراوانی برای افراد جامعه بوده و موجب نشاط اجتماعی میگردد. به همین دلیل مطالعه و بررسی عوامل تأثیرگذار بر مقبولیت اجتماعی میتواند بسیار کاربردی و مهم باشد. در این مقاله با استفاده از نظریه منش و میدان بوردیو به بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی و ابعاد آن بر مقبولیت اجتماعی پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه افراد نسلهای دهه 50، 60 و 70 (18-47 سال) شهر تهران بوده که 400 نفر از آنها بهعنوان حجم نمونه تحقیق انتخاب شدهاند. همچنین دادههای مورد نیاز تحقیق از طریق ابزار پرسشنامه به روش میدانی گردآوری شده است. تحلیل داده نیز به وسیله نرمافزار اس پی اس اس و ایموس انجام گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایه فرهنگی و ابعاد آن با مقبولیت اجتماعی رابطه و تأثیر معناداری وجود دارد. نتایج آزمون مدل ساختاری نشان میدهد که سرمایه فرهنگی تأثیر مستقیم (Beta:0/62) بر مقبولیت اجتماعی فرد دارد. همچنین سازه سرمایه فرهنگی توانسته 38 درصد از تغییرات سازه مقبولیت اجتماعی را تبیین نماید.https://www.jccs.ir/article_69988_abb8c16c884fa7df14a52b680f78923e.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760194220180823The Relationship between Watching Persian Series of Satellite Tvs and Social Capital of Tehranian Women; Case Study of GEM TVرابطه میان تماشای سریالهای فارسیزبان ماهواره با سرمایۀ اجتماعی زنان شهر تهران؛ مطالعۀ موردی شبکۀ جم25507010810.22083/jccs.2018.102089.2282FAملیحه سودبخشکارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسمیه تاجیک اسماعیلیاستادیار گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20171024This study aimed to investigate the relationship between Persian language serials of GEM TV and social capital of women living in Tehran. The research method is a questionnaire measurement tool. The statistical population consisted of women residing in Tehran (3452637 people) and a sample size of 384 people. The results showed that there are 21.1% of social capital respondents at low level, 61.2% in the middle level and 17.7% at high levels and 39.4 % of the respondents with entertainment motives and follow patterns in interactions watch the Persian language satellite Channels of the GEM TV. Also, the results indicate that there is a meaningful relationship between watching Persian-language satellite channels of GEM TV with social capital (r = -0.64), structural capital (r = -0.64), cognitive capital (r = -0.63), and Relative capital (r = -0.56) among women in Tehran and between motivation (r = -0.44) and between attitude toward Persian language satellite Channels of GEM TV and social capital of women in Tehran (r = 0.44). There is a significant relationship between marital statuses, age, education, motivation and type of attitude and rate of watching of Persian-language serial of GEM TV and women, with diploma education, are more likely to watch Persian-language satellite channels of GEM TV than other groups.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان سریال های فارسی زبان شبکه جم با سرمایه اجتماعی زنان ساکن شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش، پیمایشی وابزار اندازه گیری پرسشنامه است. جامعه آماری مشتمل بر زنان ساکن شهر تهران(3452637 نفر) و حجم نمونه 384 نفر است. یافته ها نشان داد 21.1 درصد از پاسخگویان سرمایه اجتماعی در سطح پایین،61.2 درصد در سطح متوسط و17.7درصد در سطح بالایی قرار دارد و (39.4) درصد از پاسخگویان با انگیزه سرگرمی و پیروی از الگو در تعاملات، سریال های فارسی زبان شبکه جم ماهواره را تماشا میکنند. همچنین نتایج نشان دهنده رابطه معنا دار میان تماشای سریالهای فارسی زبان شبکه جم با سرمایه اجتماعی (0.64-=r )، سرمایه ساختاری (0.64-=r)، سرمایه شناختی (0.63-=r) و سرمایه ارتباطی (0.60-=r ) زنان شهر تهران و بین انگیزه(0.44-=r) وبین نگرش به تماشای برنامه های فارسی زبان شبکه جم و سرمایه اجتماعی زنان شهر تهران (0.40-=(r است. بین وضعیت تاهل، سن، تحصیلات، انگیزه و نوع نگرش و میزان تماشای سریال فارسی زبان شبکه جم رابطه معناداری وجود دارد و زنان متاهل و با تحصیلات دیپلم بیشتر از بقیه گروه ها سریال های فارسی زبان شبکه جم را تماشا می کنند.https://www.jccs.ir/article_70108_e4735efad76567d14adf7560338dfff6.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760194220180823Representation of Black People in Hollywood from 2009 to 2017بازنمایی سیاه پوستان در سینمای امریکا در سال های 2009 تا 201751757038410.22083/jccs.2018.89318.2177FAمحمود ترابی اقدمکارشناسیارشد نویسندگی رادیو، دانشگاه صداوسیماعبدالله بیچرانلواستادیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20170613The representation of ethnic and racial topics is one of the categories that focus on cultural studies. This paper aims to explain Hollywood’s approaches to the representation of the black minority during Obama’s presidency. To this end, purposive sampling was employed to select 21 prominent movies about black people from 2009 to 2017 in two stages. They were then studied using a combination of two semiotics models. According to the findings, the illustration of black people in that period included the following categories: 1) critical surveying of history (14 movies); 2) advancing black people’s demands assisted by the white people (10 movies); 3) defeat of black people without any help from the white people (2 movies); 4) black people’s revenge of the white people (2 movies); 5) social realism (7 movies); 6) analysis of problems in the contemporary black community (5 movies); and 7) normalization of black lives besides white lives (2 movies). Overall, the redefinition of black-and-white relations and conflicts in the foregoing categories reflects the consistency between Hollywood and black people’s egalitarian process inspired by the new political opportunity. Although we now witness the denaturalization of traditional stereotypes in the illustration of black people, the semiotics systems of most movies refer to the presence of other views and modern stereotypes.یکی از موضوعات مورد تمرکز در مطالعات فرهنگی، بازنماییهای قومی و نژادی است. تبیین رویکردهای سینمای امریکا به برساخت اقلیت سیاهان این کشور در دورۀ ریاستجمهوری اوباما، هدف مقالۀ پیشرو است. برای این منظور، 21 فیلم شاخص سیاهپوستمحور که در بازۀ زمانی 2009 تا 2017 تولید شدهاند، در دو مرحله نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند، انتخاب و با ترکیبی از دو الگوی نشانهشناسی مطالعه شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تصویرپردازی از سیاهان در این دوره، شامل پنج سنخ است: 1) بازخوانی انتقادی تاریخ (14 فیلم): پیشبرد مطالبات سیاهان با کمک سفیدها (10 فیلم)، شکست سیاهان بدون کمک سفیدها (2 فیلم)، انتقامجویی سیاه از سفید (2 فیلم). 2) واقعگرایی اجتماعی (7 فیلم): بررسی مسائل جامعۀ سیاه معاصر (5 فیلم) و طبیعیسازی زندگی سیاه در کنار سفید (2 فیلم). در مجموع بازتعریف مناسبات و منازعات سیاه ـ سفید در گونههای مذکور، نشان از همنوایی سینمای امریکا با روند مساواتطلبی سیاهان با الهام از «فرصت سیاسی» جدید داشته است. همچنین هرچند شاهد طبیعیزدایی از «کلیشههای سنتی» در تصویرسازی از سیاه هستیم ولی نظامهای نشانهای اکثر فیلمها دلالت بر وجود نگرۀ «دیگری» و «کلیشههای مدرن» دارند. https://www.jccs.ir/article_70384_d02fe9d5133e31f333963fc51946f3c6.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760194220180823Studing the Role of AIDA Admission Procees between the Impact of Media Advertisibg on Reducing Accidentsپایش نقش فرایند پذیرش AIDA در تأثیر تبلیغات رسانه ای بر کاهش تصادفات77967038710.22083/jccs.2018.109297.2311FAرضا انتخابیکارشناسی ارشد،گروه مدیریت، واحد ممقان،دانشگاه آزاد اسلامی، ممقان، ایرانعلی قربانیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، ایرانJournal Article20180407The purpose of the present study was to investigate the role of media in reducing accidents through the admission process. In order to investigate the impact of media on reducing accidents, the AIDA admissin process model has been used and media advertising. The research is applied and descriptive in nature. The statistical population is 6000 passengers and the sample is 361 people. Between the total sample, 25.8% were single and 74.2% were married, 15% were graduates, 21.1% had diplomas, 24.1% had undergraduate degrees, 33.8% had undergraduate degrees and 1.6% had master's degrees and higher. The mean age is 37.33, the lowest is 25 and the highest value is 61 years. The average work record is 8/8, the lowest is 1 and the highest is 27 years. In order to assess the impact of television on reducing accidents, the AIDA model and its adoption process have been used, which results in "all its dimensions affecting the reduction of road accidents." Proposals for the implementation of educational programs, the use of billboards on the road, the control of the entry of qualified drivers Encourage non-accident drivers. From research suggestions, exploring the relationship between personality bridges, examining the impact of professional ethics on compliance with the rules.هدف از این پژوهش، بررسی نقش رسانه در کاهش تصادفات به وسیله فرایند پذیرش تبلیغات میباشد. برای بررسی میزان تأثیر رسانه در کاهش تصادفات از مدل فرایند پذیرش AIDA استفاده شده و تبلیغات تلویزیونی بهعنوان رسانه انتخاب شده است. روش تحقیق کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه آماری 6000 نفر از رانندگان مسافری و نمونه آماری 361 نفر میباشد. از کل نمونه مورد بررسی، 8/25 درصد مجرد و 2/74 درصد متأهل، تحصیلات 15 درصد زیردیپلم، 1/21 درصد دیپلم، 1/24 درصد فوق دیپلم، 8/33 درصد لیسانس و 1/6 درصد فوق لیسانس و بالاتر است. میانگین سن برابر 33/37، کمترین مقدار برابر 25 و بیشترین مقدار برابر 61 سال است. میانگین سابقه کار برابر 27/8، کمترین مقدار برابر 1 و بیشترین مقدار برابر 27 سال است. برای بررسی میزان تأثیر تلویزیون در کاهش تصادفات از مدل AIDA و فرایند پذیرش آن استفاده شده که در نتیجه همه ابعاد آن تأثیرگذار در کاهش تصادفات جادهای میباشد. پیشنهادهای کاربردی اجرای برنامههای آموزشی، استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی در جادهها، کنترل ورود رانندگان صلاحیتدار، تشویق رانندگان غیرحادثه ساز و از پیشنهادهای پژوهشی بررسی رابطه تیپهای شخصیتی، بررسی تأثیر اخلاق حرفهای در رعایت قوانین میباشند.https://www.jccs.ir/article_70387_625e94d05539a12d9ad182c2710ba476.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760194220180823Investigation in The Relationship between The Perception System of Artists and Social Factors in The First Period of Safavid Eraواکاوی در رابطه نظام ادراکی هنرمندان و عوامل اجتماعی دوره اول عصر صفوی (مطالعه موردی: دیدار مجنون و لیلی هفت اورنگ ابراهیم میرزا)971177038810.22083/jccs.2018.127711.2408FAفریده آفریناستادیار گروه پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه سمنان0000-0001-6299-628XJournal Article20180419Most of the resources are unanimous in the formal changes of the haft-orange collection of Ibrahim Mirza in the Safavid era which is reserved in the Freire complex (Washington). this research is based on the analytical-descriptive way of reading a painting that called visiting Majnoon and Lilly and relying on the method of aesthetic sociology. applying the ideas of R. Whitkin we try to answer to this question: how can we able to provide the perceptual background of artists in the Safavid era? For this purpose, first we concentrate on the binary oppositions of the painting like humans and nature, cold and warm colors, writing (calligraphy) and image, center and margin, and so on. The result of such a focus is the highlighting the formal characteristics and style of this painting. at last, We will relate the formalistic level to the level of social context, along with the introduction of the perception system of the first period of the Safavid era. Some effective reasons stem from Artistic conventions, safavid historical imagination toward nature, Ibrahim mirza`s taste and shah tahmasb convertion. The result of the examination of a variety of binary oppositions and some social factors suggest that artists' perception was moving towards visual-tactile one.هدف پژوهش، پاسخ به این سؤال است: آیا میتوان ارتباط معناداری بین نوع ادراک ِ هنرمندان و سبک آثار هفت اورنگ ابراهیممیرزا و عوامل زمانه و زمینهمند دوره اول عصر صفوی برقرار کرد؟ با مفروض گرفتن رابطه این سه وجه و کاربست روش جامعهشناسی زیباشناختی؛ سبکِ مجموعه هفتاورنگ گالری فریر، با توسل به تقابلهای دوگانه مضمونی و فرمالِ اثر دیدار لیلی و مجنون، بررسی میشود. با تمرکز بر ویژگیهای فرمال، سبک اثر خطی با تمایلاتی نقاشانه دارای فرمهای اغلب بسته و قاطع نامتمایز از پسزمینه، دارای کادرهای ادغامی در زمینه، سطحگرایی با گرایش به عمقنمایی معرفی میشود. با نظر به آثار دیگر و تعمیم نسبی سبک اثر به کل مجموعه، ادراک هنرمندان؛ از نوع بصری با تمایل به لامسهای معرفی شده است. مهمترین عوامل مؤثر در ادراک هنرمندان، قراردادهای هنری، تصورات تاریخی صفویان نسبت به طبیعت (گرایی)؛ ذوق و خواست ابراهیم میرزا، رقابت داخلی و خارجی در این مقطع خوانده شده است.https://www.jccs.ir/article_70388_c5d1fa4fb9e3257fe9ed0d47f86a6b0d.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760194220180823Presenting youth's national identity reinforcement model by using domestic social networks’ potentialsارائه مدل تقویت هویت ملی جوانان با استفاده از ظرفیت های شبکههای اجتماعی داخلی1191437038910.22083/jccs.2018.116194.2346FAطاهر روشندل اربطانیاستاد گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانسیدمحمد مولاییدانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانJournal Article20180121In accordance with critical theory in communication and media, Medias have the power of influencing on published contents across their own cultural and identical origin. This is to certify the power of Medias in cultural changes and in particular effect on individual and communities identity. Advancement in ICT, social networks emergence and potential of user’s engagement in high speed as a consequence, causes more effect on culture and identity. In this situation can we use social networks as a tool for strengthening youth’s national identity whom uses new technologies more than others? To answer this question we tried to present a model of using social networks potentials for strengthening youth’s national identity. So by using grounded theory approach, we arranged 13 interviews by informants including academic scholars and professors, policy makers and activists in the field of social networking and national identity and users of domestic social networks. We extract 26 categories by result. The research main context are Integrating virtual and real national identities and social network as a means of strengthening national identity. For this purpose four strategies were presented.با عنایت به دیدگاه انتقادی در حوزه ارتباطات و رسانه، رسانهها از چنان قدرتی برخوردارند که میتوانند محتوای منتشره را تحت تأثیر خاستگاه فرهنگی و هویتی خود قرار دهند. این نشانگر قدرت رسانهها در تغییرات فرهنگی و بخصوص تأثیر بر هویت افراد و جوامع میباشد. پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، ظهور شبکههای اجتماعی و به تبع آن امکان تعامل کاربران با سرعت بالا، سبب تأثیرگذاری دوچندان بر فرهنگ و هویت شده است. در چنین شرایطی آیا میتوان از شبکههای اجتماعی به عنوان ابزاری برای تقویت هویت ملی جوانان به عنوان طیفی که بیش از دیگران با فناوریهای نوین مأنوس میشوند استفاده نمود؟ برای پاسخ به این سئوال تلاش شد برای استفاده از ظرفیتهای شبکههای اجتماعی در تقویت هویت ملی جوانان طی مدلی ارائه گردد. برای این منظور و با استفاده از روش نظریه برخاسته از دادهها، تعداد 13 مصاحبه با مطلعان این حوزه شامل صاحبنظران و اساتید دانشگاهی، سیاستگذاران و فعالین در حوزه شبکه اجتماعی و هویت ملی و استفادهکنندگان از شبکههای اجتماعی داخلی ترتیب داده شد و در نهایت 26 مقوله استخراج گردید. محور اصلی پژوهش یکپارچهسازی هویت ملی مجازی و واقعی و شبکه اجتماعی به عنوان ابزار تقویت هویت ملی معرفی گردید. برای این منظور چهار راهبرد ارائه گردید.https://www.jccs.ir/article_70389_45bce722f7bb3eb35040975e21d8e14d.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760194220180823Investigating persuasive relationships
(inference from Islamic texts and resistance literature texts)بررسی شیوههای ارتباط اقناعی (استنباط از متون اسلامی و متون ادبیات پایداری)1451647039210.22083/jccs.2018.106366.2302FAسیدحمیدرضا علویاستاد گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمانمحمدصادق بصیریاستاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمانمحیا رفیعیاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمانفاطمه عربنژاد خانوکیدانشجوی دکتری فلسفه تعلیم وتربیت دانشگاه شهید باهنرکرمانJournal Article20171120The main function of the media is persuasion and obviously, the difficulty of persuading and influencing others cannot be overlooked. In the present research, a selection of methods and principles of persuasion from Islamic texts as well as texts of resistance literature have been extracted in a descriptive-analytical manner; The grounds have been laid according to discourse, the principle of impartiality, the principle of graduality and the principle of synchronicity, that are listed as four essential principles of persuasion. The methods of reasoning, comparison, questioning, allegory and simile, humor, repine, sanctification and the use of myths are among the suggested methods in this research which are recommended to be used according to the dominant discourse in the individual and social domain. Consequently, effective persuasion will be the result of the discourse that also affect the discourse itself. In addition, in cases where the use of these methods were not fruitful, to avoid the advancement of rival discourse, methods such as denunciation and controversy are suggested; these methods are considered complementary to persuasive practices.کارکرد اصلی رسانهها، متقاعدسازی و اقناع است. در عین حال دشواری اقناع و تأثیرگذاری بر دیگران، بر کسی پوشیده نیست. در این پژوهش گزیدهای از روشها و اصول اقناع از متون اسلامی و همچنین متون ادبیات پایداری به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی استخراج گردیده است؛ اصل زمینهیابی یا توجه به گفتمان، اصل بیطرفی، اصل تدرج و اصل همگامی به عنوان چهار اصل مهم اقناع ذکر گردیدهاند. روشهای استدلالی، مقایسهای، سؤالی، تمثیلی و تشبیهی، طنز، شِکوه، تقدیس و استفاده از اسطورهها ازجمله شیوههای پیشنهادی در این پژوهش بوده که با توجه به گفتمان غالب در حوزۀ فردی و اجتماعی به استفاده از آنها توصیه شده است. در نتیجه اقناع مؤثر، شیوهای برآمده از گفتمان و در عین حال مؤثر بر گفتمان خواهد بود. علاوه بر آن در مواردیکه استفاده از روشهای مذکور ثمربخش نبود، برای جلوگیری از پیشروی گفتمان رقیب، روشهایی چون تقبیح و مجادله پیشنهاد میگردد؛ این روشها به عنوان متمم و تکملهای برای شیوههای اقناعی، محسوب میشوند.https://www.jccs.ir/article_70392_e58deeceae17e67cc97ce8c59bd6aef9.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760194220180823The cultural challenges of designing Persian fonts in Iranچالشهای فرهنگی کمبود قلمهای فارسی مناسب در ایران1651897039310.22083/jccs.2018.118225.2364FAسودابه صالحیدانشیار دانشکدۀ تجسمی دانشگاه هنر تهران. تهران. ایراناحمد صالحی کاخکیدانشیار دانشکدۀ مرمّت دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایرانمحمد درویشیدانشجوی دکتری پژوهش هنردانشگاه هنر اصفهانJournal Article20180206The main function of the media is persuasion and obviously, the difficulty of persuading and influencing others cannot be overlooked. In the present research, a selection of methods and principles of persuasion from Islamic texts as well as texts of resistance literature have been extracted in a descriptive-analytical manner; The grounds have been laid according to discourse, the principle of impartiality, the principle of graduality and the principle of synchronicity, that are listed as four essential principles of persuasion. The methods of reasoning, comparison, questioning, allegory and simile, humor, repine, sanctification and the use of myths are among the suggested methods in this research which are recommended to be used according to the dominant discourse in the individual and social domain. Consequently, effective persuasion will be the result of the discourse that also affect the discourse itself. In addition, in cases where the use of these methods were not fruitful, to avoid the advancement of rival discourse, methods such as denunciation and controversy are suggested; these methods are considered complementary to persuasive practices.قلمهای اولیۀ فارسی که با ملزومات صنعت چاپ به ایران وارد شدند، فرمهایی از حروف را رایج کردند که با ذائقۀ فرهنگی ایرانیان هماهنگ نبوده ولی ضرورت و مزیتی چون سرعت در چاپ، استفاده از آنها را فراگیر و موجب شده است با اندک تغییراتی تا به امروز مورد استفاده قرار گیرند. هدف از نوشتار پیشِرو، استخراج و ارزیابی چالشهای فرهنگی ناشی از کمبود قلمهای فارسی در ایران بوده و بهطور خاص در پی پاسخگویی به این سؤال است که کمبود قلمهای فارسی مناسب در ایران چه اثراتی را در پی داشته و دارد.<br /> روش تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی است و اطلاعات موردنیاز به روش اسنادی از منابع چاپی و الکترونیکی گردآوری شده است. در این نوشتار، چالشهای اصلیِ فرهنگیِ شناساییشده عبارتند از: عدم تنوّعِ کمّی و کیفی و قدیمی بودن اغلب قلمهایِ تایپیِ پرکاربرد فارسی؛ کمبود قلمهای اختصاصی؛ کمبود خانوادۀ کامل اقلام؛ کمبود قلمهای تایپی مناسب و کاربردی در رسانههای الکترونیکی و دیجیتالی؛ کمبود قلم فارسی همآهنگ با قلمهای لاتین و عدم آموزش اصولی طراحی قلم فارسی در مراکز آموزش عالی ایران. وجود این چالشها باعث تغییر زیباییشناسی استفادهکنندگان از قلم فارسی شده و در درازمدّت میتواند موجبات دور شدن جامعه از هویّت فرهنگی ایرانی- اسلامی را فراهم آورد.https://www.jccs.ir/article_70393_b701c6055623cd58256af67bda0171b7.pdf