پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760121420110801Culture-Building and Representation of the Family in Television Concerning with The 20-Year Perspective Documentفرهنگسازی و بازنمایی نهاد خانواده در تلویزیون
با توجه به سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران7253403FAحسن بشیردانشیار علوم اجتماعی ـ دانشگاه امام صادق(ع)علی اسکندریدانشجوی کارشناسیارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)Journal Article20130909Mass media in modern world have become one of the crucial elements which have affect not only economic and political aspects of life but cultural and social aspect of our life has been affected by them. National television in Iran has claimed to have an educational role as well as, Culture-Building for the society. This paper explains how media can build and change different aspects of culture then we try to study how we can show the representation of family in the television contexts concerning with the importance of family.
Therefore at first the culture meaning is divided to three main categories such as: Fundamental beliefs, values, norms and behaviors; Then the function of media in each expressed categories have been studied concerning with The 20-Year Perspective Document. Finally, the results have indicated that for building and changing the culture specially at the level of the family, firstly some changes in Fundamental believes should be made then the values, norms and behaviors should be considered. Indeed planning fundamental believes should be at the base of this kind of pyramid.امروزه رسانههای جمعی به عنصری مهم تبدیل شده و بر همۀ عرصههای زندگی اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نفوذی انکارناپذیر دارد. تلویزیون ایران که در سطحی کلان هدف خود را انسانسازی و ایفای نقش دانشگاهی بزرگ معرفی کرده باید در ایفای نقشی فرهنگساز به شکل جدی ورود پیدا کند.
از این رو، در این مقاله ابتدا به چگونگی فرهنگسازی رسانهها در ابعاد گوناگون فرهنگ میپردازیم و در ادامه با توجه به اهمیت نهاد خانواده در جوامع امروزی، چگونگی بازنمایی آن را در متون تلویزیونی بررسی خواهیم کرد. به همین منظور ابتدا پس از بیان تقسیمبندیهایی از فرهنگ، آن را به سه حوزۀ اصلی باورهای بنیادین، ارزشها و هنجارها و رفتارها تقسیم میکنیم و سپس نحوۀ ورود رسانه در هر کدام از این ابعاد را با توجه به اصول سند چشمانداز بررسی میکنیم.
در نهایت اینکه رسانهها به منظور فرهنگسازی در جامعه و بهخصوص نهاد خانواده باید در گام نخست تغییراتی را در سطح باورهای بنیادین و در ادامه در سطح ارزشها و هنجارها به وجود آورند؛ همچنین برنامهریزی بر روی باورهای بنیادین که در قاعدۀ هرم قرار دارد، بسیار تأثیرگذارتر از انواع دیگر هرم خواهد بود، چراکه این بُعد از فرهنگ اگرچه ممکن است کمرنگ شود، هیچگاه از بین نخواهد رفت.https://www.jccs.ir/article_3403_a7283da26dac005e49d630375db0a7f7.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760121420110801Content analysis of (cultural massages) Family magazines
(July and September 2010تحلیلمحتوای (پیامهای فرهنگی)
نشریههای حوزه خانواده (تیر و شهریور 1389)27643404FAسیدمجتبی رضوی طوسیاستادیار و عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیمالیلا باقریکارشناسارشد جامعهشناسی دانشگاه تربیت معلم تهرانJournal Article20130909In every society people expect cultural authorities to decrease the lack of information in cultural activities by collecting data. The lack of information causes many problems for cultural policymakers thus they have faced serious barriers to lay the foundation of cultural policy. So there should be a valid and comprehensive method to provide an objective aspect of the cultural status.
Family magazines are considered a part of cultural Goods in Iran, so they play an important role in our culture. This paper examines the content of these family magazines, particularly the messages and cultural contents of them which have been published in a period of a month. The main goal for this article is:
- We try to study the cultural issues which are considered in the magazines as well as photos and Ads of all publications then analyze their content (by using the content analysis method).
Finding:
1) More than three-quarters of the headlines on the cover of these magazines are inconsistent with the news.
2) The contents which consider the relationship between parents and children as well as the relationship of children in these magazines are very little thus it is recommended to pay more attention to these issuesگردآوری دادههای فرهنگی، به منظور رفع کمبود اطلاعات از فعالیتهای فرهنگی جامعه، یکی از انتظارهایی است که میتوان از اولیای امور فرهنگی داشت. سیاستگذاران فرهنگی به دلیل کمبود این اطلاعات، دشواریهای بسیاری داشته و در پیریزی سیاستهای کلان فرهنگی با موانع جدی روبهرو بودهاند، بنابراین ارائه سیمایی عینی از وضعیت فرهنگی کشور منوط به روشی معتمد و جامع است. از آنجا که نشریههای حوزه خانواده در کشور جزو کالاهای فرهنگی به شمار میآید و تأثیر بسزایی بر فرهنگ جامعه دارد، پژوهش حاضر پایهریزی و انجام شد تا با بررسی و شناخت بیشتر، محتوای نشریههای حوزه خانواده خصوصاً پیامها و مطالب فرهنگی آن را ـ که در دورهای یکماهه به مخاطب ارائه میدهند ـ بررسی کنیم و به تصویری از این پیام دست یابیم. برای تحقق این هدف یکی از مهمترین موضوعهای مدنظرمان عبارت است از:
ـ بررسی دقیق مسائل فرهنگی قابل توجه نشریهها، عکسها و آگهیهای همۀ نشریههای مورد پژوهش و تحلیلمحتوای آنها.
اهمّ یافتههای پژوهش عبارت است از:
ـ بیش از سهچهارم تیترهای روی جلد این مجلهها با اخبار روز همخوانی ندارد.
ـ مطالبی که مستقیم به روابط والدین و فرزندان، روابط فرزندان با هم و روابط کل اعضای خانواده پرداخته باشد، بسیار اندک است که توصیه میشود توجه بیشتری به این مطالب شود.https://www.jccs.ir/article_3404_95d5fb10e92228253194529bc2558dab.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760121420110801Information &Communication Technology (ICT)
and politicsفناوری اطلاعات، ارتباطات و سیاست651073405FAحمید اخوانمعاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، استادیار جامعهشناسی سیاسی ایرانJournal Article20130909This study examines the effect of Information & Communication Technology (ICT) on politics and political development; this kind of study is not so common in our country. Indeed even in developed countries this kind of study has been used in very limited areas such as electronic voting and automated election as well as increasing public access to political information etc and a deep search in the Net can be a witness to the claim.
This article may be considered as a first step for theoretical design of this subject although it tries to study the mutual effect of Information & Communication Technology (ICT) on state as the most important political area as well as study the Political Development. Therefore the study of the possible relationship between the mentioned categories is the main issues of this paper. The Author has emphasized the importance of this subject then it has been explain that the most important finding of this study is the relationship between these three concepts. It has been shown that how the development of ICT can assist in the basic functions of state as well as it can facilitate the process of political development. Eventually it can guarantee continuous and stable development of itself. <em></em>موضوع بررسی تأثیر متقابل فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)[1] و برخی دستاوردهای آن بر حوزۀ سیاست[2] در کشور ما بسیار تازه است و جستجوهای هوشمندانه در سایتهای اینترنتی نیز گواهی بر این مدعاست که حتی در کشورهای پیشرفتۀ صنعتی که پیشقراولان عرصۀ فناوری هستند، بررسی این تأثیر به حوزههای بسیار محدودی مانند رأیگیری الکترونیکی و برگزاری انتخابات مکانیزه، افزایش دسترسی تودهها به اطلاعات سیاسی و... منحصر شده است.
بررسی همهجانبۀ این موضوع نیازمند تخصصهای بیندیسیپلینی است. این مقاله به مثابه گامی نخست به طرح نظری همین بحث میپردازد و تلاش میکند تأثیر متقابل «فناوری اطلاعات و ارتباطات» را بر مهمترین عنصر عرصۀ سیاست، یعنی «دولت»[3] و نیز بر حوزۀ «توسعۀ سیاسی»[4] و پیشنیازهای آن مطالعه نماید. بنابراین کنکاش و جستجوی رابطۀ احتمالی بین این مقولهها و چگونگی آن، مسئله و هدف اصلی این نوشته است و نگارنده ضمن تأکید بر اهمیت بررسی این موضوع، وجود رابطه مثبت بین این مفاهیم سهگانه را مهمترین یافتۀ نوشتۀ خود معرفی میکند و نشان میدهد که چگونه توسعۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند به کارکردهای اساسی دولت در جامعه مدد رساند، فرایند توسعۀ سیاسی را تسهیل نماید و در نتیجه توسعۀ مستمر و پایدار خود را نیز تضمین کند.
2. Information, Communication & Technology (ICT)
3. Politics
4. State
5. Political Developmenthttps://www.jccs.ir/article_3405_1def00522efdae3970d6e8c2e659edc8.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760121420110801Semiotics of Iranian classical music
(The Analysis of Markedness and Musical Signification Concepts)نشانهشناسی موسیقی دستگاهی ایران
(تحلیل مفاهیم نشانداری و دلالت موسیقایی)1091263406FAصادق رشیدیدانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه شاهدJournal Article20130909 This study evaluates the concepts of hierarchal Markedness and Signification of Iranian classical music .the method has been used in this paper is qualitative method .The results has shown that the Markedness in Iranian classical music occurs in two ways: 1. The relations between the Gushehs of Dastgah 2. The relations between musical Notes
Although signification will occur in macro range of culture, in the term of understanding meaning it has dynamic and multiple shape in the Dastgah framework of music . But Ta'zieh, a kind of Iranian traditional musical Ritual, has shown another context of Iranian music in which signification is more prominent.این مقاله با روش تحقیق کیفی نوشته شده و هدف اصلی، تبیین مفاهیم نشانداری سلسله مراتبی و فرایند دلالتگری در موسیقی دستگاهی ایران است. نتایج به دست آمده از تحلیل یافتهها نشان میدهد که نشانداری در موسیقی ایرانی به چند شکل اصلی روی میدهد: 1. روابط بین گوشههای مشترک دستگاهها 2. روابط بین نتها.
همچنین دلالتگری نیز عمدتاً در قالب گسترۀ فرهنگی کلان و نیز به شکل تداعی معانی ایجاد میشود که البته از حیث شناخت معانی، حالتی سیال و متعدد در چارچوب موسیقی دستگاهی دارد، مگر در مواردی که موسیقی ایرانی در بافت دیگری مثل تعزیه قرار بگیرد، که در آن صورت وجه قراردادی دلالت، برجستگی بیشتر دارد.https://www.jccs.ir/article_3406_20e51391d2d8b16042aca27e5991ef0d.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760121420110801The relationship between religiosity and the quality of life
(among youth in Shiraz)رابطۀ میزان دینداری با کیفیت زندگی جوانان
(مطالعه موردی جوانان شیراز)1271573407FAبیژن خواجهنوریاستادیار جامعهشناسی دانشگاه شیراززهرا ریاحیدانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه شیرازسید ابراهیم مساواتدانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه شیرازJournal Article20130909The aim of this study is to investigate the relationship between religiosity and the quality of life among youth in Shiraz. To do so, at first the related literature in Iranian and international publications has been reviewed, and then a theoretical framework based on ecological theory has been proposed as well as five hypotheses have been established. For testing hypothesis, the survey method has been used, in this case, 550 youth between 15 to 29 ages has been chosen as population by systematic random sampling. Findings show that variables at micro level (age, lower class & upper class) and at macro level (religious rituals, religious consumptions and religious beliefs) as a whole could explain 25 percent of variation of QOL of youth. The research shows that the improvement of the religious beliefs has an effect positively on mental and social heath as well as quality of life.<em></em>مطالعۀ حاضر رابطۀ بین میزان دینداری و کیفیت زندگی جوانان شهر شیراز را بررسی میکند. در ابتدا مطالعههای انجام شده در این حوزه را مرور کردیم، سپس بر اساس نظریهای مبتنی بر آرای بومشناختی پنج فرضیه را مطرح نمودیم. برای آزمون فرضیهها 550 جوان بین 15 تا 29 سال شهر شیراز را به شیوۀ نمونهگیری اتفاقی چندمرحلهای انتخاب کردیم. روش تحقیق این مطالعه، پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه است. نتایج به دست آمده در سطح تحلیل دو متغیره نشان میدهد که بین کیفیت زندگی و جنسیت، رابطه وجود دارد و بین کیفیت زندگی و سطوح گوناگون فردی، خانوادگی، فراخانوادگی و کلان، رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد.
نتایج به دست آمده در سطح تحلیل «رگرسیونی» نشان میدهد که متغیرهای سطح فردی، سن، طبقۀ پایین و بالای اجتماعی و سطح کلان بر روی هم 25 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین میکند. این تحقیق نشان میدهد که تقویت عوامل مذهبی، باورها، عقاید افراد و هویت مذهبی افراد جامعه تأثیر بسزایی بر بهبود سلامت روانی، اجتماعی، جسمانی و در کل کیفیت زندگی آنها دارد.https://www.jccs.ir/article_3407_f71889a6999d0273b78f688463caeb78.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760121420110801An Explanation of the effects of communication technologies
on political and economic Trendsتبیین تأثیر فناوریهای ارتباطی
بر جریانهای سیاسی و اقتصادی1591833408FAمحمد سلطانیفراستادیار علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهرانخدیجه ططریدانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهرانJournal Article20130909Today communication technologies have affected our life, therefore in this modern world people can’t live without these technologies. However the development in communication technologies has some positive advantages, these effects have also some negative advantages too. Thus communication theorists have divided the effects of communication technologies in two categories: First, some theorists have believed that communication technologies have just positive effects Second, the other scientists in communication science have focused on just negative effects of communication technologies. This study examines both negative and positive effects of these kinds of technologies although the political and economic effects of communication technologies on globalization have been studied.امروزه فناوریهای ارتباطی با حجم فراوانی زندگی ما را تحت تأثیر قرار دادهاند، به گونهای که انسان امروز بدون این فناوریهای جدید نمیتواند به زندگیاش ادامه دهد. پیشرفت و گسترش فناوریهای ارتباطی علاوه بر تأثیرات مثبتی که در زندگی انسانها دارد، دارای تأثیرات منفی نیز هست که بر همین اساس نظریهپردازان علوم ارتباطات با توجه به آثار و پیامدهای فناوریهای ارتباطی به دو گروه تقسیم میشوند: عدهای اعتقاد به تأثیرات مثبت فناوریهای ارتباطی دارند و برخی دیگر توجه خود را بر روی آثار منفی فناوریهای ارتباطی متمرکز کردهاند. در این مقاله بر آنیم که به بررسی این دو دیدگاه مثبت و منفی دربارۀ فناوریها و همچنین پیامدها و تأثیرات سیاسی و اقتصادی فناوریهای ارتباطی و اثرات آن بر پدیدۀ جهانی شدن بپردازیم.https://www.jccs.ir/article_3408_237be1e0c0db14c2585c4aee6c283336.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760121420110801The necessity of comprehensive mass media Law in Iranضرورتیابی قانون جامع رسانههای همگانی
در جمهوری اسلامی ایران1852183409FAمحمدصادق نصرالهیدانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20130909According to crucial roles of media in the age of information, many countries as well as international organizations have special attention to design the legislation for mass media because they want to persuade and order their own desired policy. The” comprehensive law “in mass media area is one of the most important approaches which have been rapidly proposed these days.
Comprehensive law in mass media area has been considered in our country Iran, especially after approval of fourth development program. In this program the government has to codify the “comprehensive legal system for mass media”. However in the Fifth development program, this issue has been underlined again. This article tries to investigate the necessity of legislation of comprehensive mass media law in Islamic Republic of Iran as a proposal for codifying the Law. This paper tries to answer this question: Is it necessary to codify a comprehensive mass media Law in Islamic Republic of Iran?با توجه به جایگاه ویژه و منحصربهفرد رسانههای همگانی در عصر اطلاعات، در بسیاری از کشورها و نهادهای بینالمللی، به قانونگذاری در حوزۀ رسانههای همگانی به منظور نظمبخشی و پیگیری سیاستهای مطلوب خود، توجه خاصی شده است. در میان تجربههای گوناگون قانونگذاری، تجربۀ «قانون جامعنویسی» در حوزۀ رسانههای همگانی، به مثابه یکی از اصلیترین و مهمترین رویکردها، در سالهای اخیر با رشد فزایندهای همراه بوده است.
در کشور ما نیز موضوع قانون جامعنویسی در حوزۀ رسانههای همگانی، بهخصوص پس از تدوین و تصویب برنامۀ چهارم توسعه (1383) مورد توجه قرار گرفته؛ به طوری که در این برنامه، دولت مکلف به تدوین «نظام جامع حقوقی رسانههای همگانی» شده است. در برنامۀ پنجم توسعه نیز ـ که به تازگی لازمالاجرا شده ـ بر این امر بسیار تأکید شده است. بر این اساس، در این مقاله مسئلۀ ضرورتیابی قانون جامع رسانههای همگانی در ایران به عنوان مطالعۀ پیشینی تدوین قانون، مطرح شده است.
به نظر نگارنده حال که بناست قانون جامع رسانههای همگانی تهیه و تصویب شود، پیش از آغاز تدوین قانون باید به این سؤال اساسی پاسخ داد: آیا تدوین قانون جامع رسانههای همگانی در جمهوری اسلامی ایران ضرورت دارد؟ این مقاله درصدد پاسخگویی به این پرسش است.https://www.jccs.ir/article_3409_da8b022f378cd0c65472a3facb58bce7.pdf