پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760131920121001The Status of Mass Media code in Islamic Republic of Iran
(Based on its Necessity and Feasibilityجایگاه قانون جامع رسانههای همگانی در جمهوری اسلامی ایران (ضرورتیابی و امکانسنجی قانون و اقتضاهای برآمده از آنها)7533363FAمحمدهادی همایوندانشیار دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع)محمدصادق نصراللهیدانشجوی دکتری معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20121117Formulating mass media code has been devoted a particular attention in the I.R. of Iran in recent years, to the extent that in Article 116 of the Fourth Development Plan and Article 10 of the Fifth Development Plan, the government has been urged to fulfill its duty in this regard. This article, while considering the status and significance of this code, tries to address three issues: <br />1. Is formulating this code necessary? <br />2. If positive, why then it is not yet carried out 7 years after the draft of the Fourth Development Plan? <br />3. By considering the necessity and feasibility of the code, what are the exigencies of it? <br />The article recognizes the necessity of this endeavor and by enumerating the reasons behind the delay occurred in formulating the code has made some suggestions about drafting an effective and useful one.در سالهای اخیر، در جمهوری اسلامی ایران نسبت به «قانون جامعنویسی» در حوزة رسانهها توجه ویژهای صورت گرفته است؛ بهطوریکه در مادة 116 قانون برنامة چهارم توسعه و مادة 10 قانون برنامة پنجم توسعه، دولت مکلف به تدوین قانون جامع رسانههای همگانی شده است. این مقاله تلاش دارد در واکاوی تفصیلی نسبت به جایگاه و اهمیت این قانون در جمهوری اسلامی ایران به سه مسئله بپردازد: اول آنکه، آیا تدوین قانون جامع رسانههای همگانی ضروری و مورد نیاز است؟ (ضرورتیابی) دوم آنکه، با فرض ضروری بودن آن، با توجه به گذشت تقریباً هفت سال از تصویب برنامة چهارم توسعه، چرا این قانون تدوین نشده است؟ (امکانسنجی) سوم آنکه با توجه به ضرورتیابی و امکانسنجی قانون، الزامها، بایستهها و اقتضاهای قانون چیست؟ (الزامهای قانون) <br/>این مقاله، ضمن پاسخگویی مثبت به سؤال اول و بیان علل عدمتدوین قانون در پاسخ به سؤال دوم، بهعنوان جمعبندی و جهت ترسیم جایگاه قانون جامع رسانههای همگانی، اقتضاهای برآمده از ضرورتهای تدوین قانون (نیازسنجی) و موانع پیشروی آن (امکانسنجی)، مطرح و پیشنهادهایی برای تدوین یک قانون کارآمد و مفید ارائه میشود.https://www.jccs.ir/article_3363_1517cb1b7207b492829a29e1a83ebd86.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760131920121001Cultural Usage of Internet and the lack of Virtual Identity (Ethnography of Students in the Faculty of Communication,
Civil Engineering and Architecture)مصرف فرهنگی اینترنت و شکلنگرفتن هویت مجازی
(مردمنگاری دانشجویان سه دانشکدة ارتباطات، عمران و معماری)55903364FAنعمتالله فاضلیاستادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطباییحامد طالبیانکارشناسارشد علوم ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-4302-6652Journal Article20121114Using the net is one of the most important fields in daily cultural usage of people; also the cultural usage of the internet is considered to be one of the crucial sources which shape the student identity. In this research by using the identity discourse as well as the data collected during last 3 years in 3 different universities, the content of the meaning and the main discourse which is related to the internet usage have been categorized, in addition the interpretation of the lived experience of the student about using the internet have been identified and categorized. Identifying the major categories of the main discourse and the lived experience have been considered as the introduction of virtual identity among students, but the results of this research have indicated that we cannot be sure about the formation of the coherent virtual identity among student.<em></em>مصرف اینترنت یکی از مهمترین عرصههای مصرف فرهنگی در زندگی روزمره است. مصرف فرهنگی اینترنت در زندگی روزمره، همچنین یکی از مهمترین منابعی است که به هویتهای دانشجویی شکل میدهد و از آن شکل میپذیرد. با اتکا به یکی از نظریههای گفتمانی هویت، در این مقاله، با استفاده از دادههای گردآوری شدة حاصل از یکسال کار میدانی در سه دانشکدة مختلف، مفاهیم معنایی و گفتمانی اصلی مرتبط با مصرف اینترنت و همچنین تفسیرهای ناشی از تجربة زیستة دانشجویان از کار با اینترنت شناسایی و طبقهبندی شده است. شناسایی مقولههای اصلی گفتمانی و تجربة زیسته، مقدمة شناسایی نوعی هویت مجازی در میان دانشجویان است اما یافتههای این بررسی نشان میدهد که بر خلاف تصور رایج، هنوز نمیتوان از نوعی هویت منسجم مجازی در میان دانشجویان سخن گفت.https://www.jccs.ir/article_3364_36f5778afb9e2c9248a50ccb81e4e7a0.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760131920121001Iranian Culture in the Globalization Era
(Case Study: Nowruz Cultureفرهنگ ایرانی در عصر جهانی شدن
(مورد مطالعه فرهنگ نوروز)911123365FAحاکم قاسمیاستادیار علومسیاسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)زهرا ناظریکارشناسیارشد روابط بینالمللJournal Article20121119Nowruz is an Iranian ancient tradition and an emblem of the Iranian culture. Globalization process has developed a new condition for all cultures that may result in eradication of the indigenous cultures. What will be the destination of Nowruz, as an Iranian culture emblem, in the course of globalization? To answer the question, by eliciting Nowruz features, and globalization features, adaptability of Nowruz to globalization is explained. Nowruz includes features which cover humane and universal aspects. Focusing on ethical and humane values, promoting humane relations and altruistism, paying attention to the environment and emphasizing the health and sanitation are of the humane and universal features of the Nowruz. Regarding the features, Nowruz is capable of adapting to globalization. Thus, it can be saved and promoted through overcoming threats and taking advantage of the available opportunities in the global scene.نوروز از آئینهای کهن ایرانیان و نماد فرهنگ ایرانی از دورة باستان تا امروز پایدار مانده است. با ظهور فرایند جهانی شدن، شرایط جدیدی برای فرهنگها رقم خورده است. وضعیتی که میتواند به از بین رفتن فرهنگهای بومی و آئینهای کهن منجر شود. پرسش این است که نوروز در مواجهه با فرایند جهانی شدن چه وضعیتی پیدا خواهد کرد؟ برای پاسخ به این پرسش با استخراج ویژگیهای نوروز و ویژگیهای جهانی شدن، قابلیت انطباقپذیری فرهنگ ایرانی و نوروز با جهانی شدن تبیین میشود. نوروز دارای ویژگیهای عام انسانی و جهانی است. تأکید بر ارزشهای اخلاقی و انسانی، ترویج و تحکیم روابط انسانی و نوعدوستی، اهمیت دادن به محیطزیست و تأکید بر بهداشت و پاکیزگی از ویژگیهای انسانی و جهانی فرهنگ نوروز است. با توجه به این ویژگیها، این فرهنگ قابلیت انطباق با جهانی شدن را دارد و میتوان، از فرصتهای موجود در عرصة جهانی برای حفظ و گسترش این فرهنگ سود جست.https://www.jccs.ir/article_3365_c085379467cdc57ea922c43ce80af3d5.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760131920121001The Rate of Communication Students Coordination
in Producing Social Media Contentمیزان مشارکت دانشجویان ارتباطات در تولید محتوای رسانههای اجتماعی1131403366FAمحمدرضا رسولیاستادیار علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی0000-0003-4831-1900مریم مرادیکارشناسارشد علوم ارتباطات اجتماعیJournal Article20121121Social media are the online tools that people use them to share their contents, profiles, options, views, experiences and thought, so social media facilitate online conversations and interactions between groups. These tools include blogs, message boards, podcasts, microblogging, bookmarking, networking and wikis.
The main objective of this article is the assessment of the rate of students participation in producing social media content. Method of study is survey method. Statistic population include all of Communication studise students in Allomeh Tabatabayi University, Tehran University and Azad University in different degree like B.A, M.A And Ph.D.
Statistical findings showes that most of the students are at least, member of one online social networks like Facebook. Approximatelly most of respondents use from social networks through filtter crusher and most of them believe that using filtter crusher is easy and accessible way for them.<em></em>رسانههای اجتماعی توصیف ابزارهای آنلاین است که مردم از آن برای اشتراک محتوا، پروفایلها، نظرها، دیدگاهها، تجربهها و افکار استفاده میکنند. بنابراین رسانة اجتماعی تسهیلکنندة گفتگوها و کنشهای متقابل آنلاین بین گروههایی از مردم است. این ابزارها شامل بلاگها، تابلوهای پیام، پادکست، میکروبلاگ، نشانهگذاریها، شبکهها و ویکیها است.
هدف اصلی این نوشتار، این است که میزان مشارکت دانشجویان ارتباطات را در تولید محتوای رسانههای اجتماعی مورد سنجش قرار دهد. روش، پیمایشی و جامعة آماری تمام دانشجویان رشتة علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاههای علامه طباطبایی، تهران، آزاد واحد تهران مرکزی و علوم تحقیقات در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری 1390 میباشد.
بررسیهای انجامشده نشان داد که اکثریت افراد، عضو یکی از شبکههای اجتماعی اینترنتی مانند فیسبوک هستند، دسترسی اکثریت پاسخگویان به شبکههای اجتماعی نظیر فیسبوک و غیره از طریق فیلترشکن انجام میشود و بیشتر افراد اعتقاد دارند که استفاده از فیلترشکن برای آنها آسان و در دسترس است.https://www.jccs.ir/article_3366_9e55c4bff30915c7b2c817c492f7c24c.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760131920121001Relation Between the Rate and Type of Mobile Usage
With Student' Personality Ttraitsرابطة بین میزان و نوع استفاده از تلفن همراه و صفات شخصیتی دانشجویان1411593367FAبیبیعشرت زمانیدانشیار علوم تربیتی دانشگاه اصفهانشهناز شهریاری نیستانیدانشجوی کارشناسیارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه اصفهانیاسمین عابدینیدانشیار علوم تربیتی دانشگاه اصفهانJournal Article20121124Introduction: The main purpose of this study was to investigate the relationship between the degree and type of mobile usage and personal traits in students of Faculty of Educational sciences and Psychology university of Isfahan.
Method: 300 students (150 male150 female) were selected by random sampling method and were assessed with a version of (NEO-FFI-R) inventory scales and self constructed mobile usage questionnaire. Data were analyzed by applying Pearson product-moment correlation matrix and linear regression.
Results: There was only significant relationship between the rate of mobile usage and neuroticism traits. On this study, none of the five personality traits had significant relationship with (Internet and Bluetooth) mobile usage. There was a positive relationship only between using mobile games and neuroticism. Also, neuroticism had a negative relationship with listening to music via mobile. On the other hand, "extraversion" and "openness to experiences" had a positive relationship with "listening to music". "Agreeableness" and "conscientiousness", didn’t have any significant relationship with listening to music.
Conclusion: Among personality traits, "neuroticism" is the best predictor of the degree and type of mobile usage. In addition, personality traits can better predict the "listening to music" and "playing games" in comparison to other mobile usagesهدف، بررسی رابطة بین میزان و نوع استفاده از تلفن همراه و صفات شخصیتی در دانشجویان دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان است. در این بررسی 300 نفر (150 مرد، 150 زن) به صورت کاملاً تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامههای کاربرد تلفنهمراه و مقیاس تجدیدنظر شدة نئو( R-FFI-NEO) را تکمیل کردند. در نهایت دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای مقالة حاضر حاکی از آن است که از بین ویژگیهای شخصیتی، تنها ویژگی روانرنجوری با میزان استفاده از تلفنهمراه رابطة منفی معنادار دارد. در این نوشتار هیچیک از ویژگیهای شخصیتی رابطة معناداری با نوع استفاده از تلفنهمراه (استفاده از اینترنت و بلوتوث) نداشتند. همچنین مشاهده شد که ویژگی روانرنجوری با بازیهای تلفنهمراه رابطة مثبت و با گوش دادن به موسیقی تلفنهمراه رابطهای منفی داشت. تنها ویژگیهای برونگرایی و تجربهپذیری، رابطهای مثبت با گوش دادن به موسیقی از طریق تلفنهمراه داشتند. در نتیجه از میان ویژگیهای شخصیتی، ویژگی روانرنجوری بهترین پیشبینیکنندة میزان و نوع استفاده از تلفنهمراه است.https://www.jccs.ir/article_3367_4d1ca3f4e2cfaa653fd33c2aec2ed18f.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760131920121001Art as Communication in the Systems Approach
of Niklas Luhmannهنر بهمثابه ارتباط در رویکرد سیستمی نیکلاس لومان1611903368FAمریم بختیاریاندانشجوی دکتری فلسفة هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتمجید اکبریاستادیار دانشکده الهیات و فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتJournal Article20121120Niklas Luhmann is one of Germany’s prominent sociologists that with a systems approach began to study the nature of art. In his theory change of the structure of the modern societies based on functional differentiation had worthy importance. The differentiation lead to shrink of society to subsystems like to law, economy, politic, education, science, religion, art and so on, that communications constitute their parts. He for the definition of art to sensory perception, sensory perception conceded to psychic systems and art as communication conceded to the scope of social systems. In line with this view, art is known as a communication that perceived, a communication deceives perception and the knowledge of it conducts. In article will try with the study and evaluation Luhmann’s main books explain that art how is communication and how perception and communication gathers in itself.«نیکلاس لومان» یکی از جامعهشناسان برجستة آلمانی است که با رویکردی سیستمی به بررسی ماهیت عملکرد هنر مبادرت ورزید. او در راستای تدوین یک نظریة اجتماعی نوین با رها کردن سنت جامعهشناسی غربی و با اهمیت دادن به تغییر ساختار جوامع مدرن بر مبنای تفکیک کارکردی، جامعه را متشکل از خردهسیستمهایی دانست از قبیل: حقوق، اقتصاد، سیاست، آموزش، علم، دین، هنر و غیره که ارتباطات اجزاء آنها را تشکیل میدهد. او ادراک حسی را به قلمرو سیستمهای روانی و هنر را بهمثابه ارتباط به قلمرو اجتماع واگذار کرد. پس هنر، ارتباطی دانسته شد که ادراک میشود، ارتباطی که ادراک را میفریبد و آگاهی از آن را جهت میدهد. در این مقاله ضمن مطالعه و ارزیابی نظریة لومان با استناد به کتابهای اصلی وی تلاش میشود تبیین شود که هنر چگونه ارتباطی است و چگونه ادراک و ارتباط را در خود جمع میکند؟https://www.jccs.ir/article_3368_24b97a23dae74ea1344bf14befc155a3.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760131920121001The Role of Human Communication
in Creation of Iradj,s Tragedyنقش ارتباطات انسانی در شکلگیری تراژدی ایرج1912093369FAمریم صادقیگیویدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیمنصوره قنبرآبادیکارشناسارشد علوم ارتباطات اجتماعیJournal Article20121031Expansive communication in Shahnameh requires that we would look at this communications from variegated aspects. The tragedy with the definition that the death of an ideal and positive human being degrading from good luck into misfortune brings this question to the mind that how the human links and communications proceed that cause the death of such human being. Since in the ideal homeland of Iran the communications take form on the basis of wisdom then how is it that tragedies take place.
In this article, with due regard to different communicational theories and components of humane communication, the tragedy of Iraj is reviewed and answers this question that other than human communication, which other factors are effective in shaping up of the tragedy.
In this article the researcher comes to the conclusion that other wisdom, other factors are also effective in materialization of human communication. The factors which can lead communication towards transcendence or confrontation and complete the parts and pieces of a tragedy.
The attributive research method is the qualitative and quantitative method and the statistical community is 177 verses of the story of Iraj from Shahnameh of Joveiniارتباطات گسترده در شاهنامه ایجاب میکند از وجوه گوناگون به این ارتباطات نگاه کنیم. تراژدی با توجه به تعریف آنکه مرگ انسان ایدهآل و نیک و مثبت داستان است که از بهروزی به تیرهروزی میافتد، این سؤال را در ذهن میآورد که ارتباطات انسانی چگونه پیش میرود که مرگ این انسان را موجب میشود. از آنجایی که در سرزمین آرمانی ایران ارتباطات بر مبنای خرد شکل میگیرد پس چگونه است که تراژدیها به وقوع میپیوندند.
در این مقاله با توجه به نظریههای مختلف ارتباطاتی و مولفههای ارتباط انسانی تراژدی ایرج بررسی میشود و به این سؤال پاسخ میدهد که غیر از ارتباطات انسانی چه عوامل دیگری در شکلگیری تراژدی مؤثر هستند. در این مقاله پژوهشگران به این نتیجه دست مییابند که غیر از خرد عوامل دیگری نیز در شکلدهندگی ارتباطات انسانی مؤثر است. عواملی که ارتباط را میتواند به سمت تعاملی یا تقابلی پیش ببرد و پله پله قطعههای یک تراژدی را تکمیل کند.
در این نوشتار از روش اسنادی و تحلیلمحتوای کیفی و کمی استفاده شده و جامعة آماری، 177 بیت داستان ایرج از شاهنامة جوینی است.https://www.jccs.ir/article_3369_6e3e40288902a3b01a6af7411319b2a7.pdf