پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760235920220923Compilation of Priorities for Social Responsibility Codes in Cyberspace
(Case Study: Citizens of Tehran)تدوین اولویت کدهای مسئولیت اجتماعی در فضای مجازی؛ مورد مطالعه: شهروندان شهر تهران73415988210.22083/jccs.2021.268760.3272FAسید میلاد موسوی حق شناسدانشجوی دکتری ارتباطات، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.milad.mousavi@ut.ac.ir0000-0002-0344-7268احسان شاهقاسمیدانشیار ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران (نویسنده مسئول)0000-0002-8716-5806Journal Article20210115Given the unparalleled, extensive, and ever-increasing capabilities of cyberspace, ethical rules seem to be undeniably necessary for such a space. Benefiting from the role of social responsibilities and defining relevant codes are among the neglected capacities to organize and develop ethics in cyberspace. Based on the grounded theory (GT) and mixed methods, semi-structured interviews were first conducted with the experts of communications in this study to extract their proposed social responsibility codes for cyberspace. Then a questionnaire was employed to carry out a survey to evaluate the priorities of those codes from the perspective of Tehran citizens. It is important to devise a prioritization system because it can be used by decision-makers and executives to formulate policies, set rules, and make strategic plans. According to the research results, the proposed social responsibility codes were classified into ten categories: “social relationships”, “privacy, protection, and security”, “family and children”, “e-advertisement and e-commerce”, “unprofessional, annoying, and harmful measures and techniques”, “media literacy”, “content creation”, “intellectual property”, “right to access”, and “Internet service and bandwidth”. From the perspective of cyberspace users in Tehran, social responsibility codes of “social relationships”, “e-advertisement and e-commerce” and “privacy, protection, and security” were the top priorities.فضای مجازی عرصهای است که بخش گستردهای از خدمات، تبادلات، گردش اطلاعات، تعاملات، ارتباطات و به تعبیری، حیات در آن یا بهواسطۀ آن جریان مییابد؛ به همین جهت، ضرورت وجود قاعدههای اخلاقی در این پهنه با توجه به قابلیتهای بیبدیل و روزافزون آن انکارناشدنی است. یکی از ظرفیتهای مغفولمانده در زمینۀ سامانبخشی و توسعۀ اخلاق در فضای مجازی بهرهگیری از نقش مسئولیتهای اجتماعی و تدوین کدهای مرتبط با آن است. در این مقاله، بر مبنای نظریۀ دادهبنیاد و با استفاده از روش ترکیبی، ابتدا سعی شده است، با مصاحبههای نیمهساختیافته با متخصصان و خبرگان حوزۀ ارتباطات، کدهای مسئولیت اجتماعی پیشنهادی آنها در حوزۀ فضای مجازی استخراج شود و پس از آن، با ترتیبدادن پیمایشی بهکمک پرسشنامه، اولویت کدهای مذکور از منظر شهروندان تهرانی مورد سنجش قرار گیرد. تدوین نظام اولویتبندی از این جهت حائز اهمیت است که میتواند در سیاستگذاریها، قانونگذاریها و برنامهریزیهای راهبردی مورد نظر و ملاحظۀ تصمیمگیران و کارگزاران قرار گیرد. بر اساس نتایج این مقاله، کدهای مسئولیت اجتماعی پیشنهادی متخصصان در ده مقولۀ «روابط اجتماعی»؛ «حریم خصوصی، حفاظت و امنیت»؛ «خانواده و کودکان»؛ «تبلیغات و تجارت الکترونیک»؛ «اقدامات و تکنیکهای غیرحرفهای، آزاردهنده و آسیبزا»؛ «سواد رسانهای»؛ «تولید محتوا»؛ «مالکیت فکری»؛ «حق دسترسی» و «سرویس اینترنت و پهنای باند» دستهبندی میشوند. همچنین، از منظر کاربران فضای مجازی در شهر تهران، کدهای مسئولیت اجتماعی مرتبط با مقولههای «روابط اجتماعی»؛ «تبلیغات و تجارت الکترونیک» و «حریم خصوصی، حفاظت و امنیت» دارای اولویت بیشتری نسبت به سایرین هستند.https://www.jccs.ir/article_159882_35ca3a48812a93ae28995b4d8ced902a.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760235920220923Analysis of Media Policies In Iran on Environmental Issues from the Point of View of Expertsتببین سیاستهای رسانهای ایران در قبال مسایل زیست محیطی از منظر صاحبنظران355915875910.22083/jccs.2021.246884.3159FAسید وحید عقیلیدانشیار علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران.ندا شفیعیدانشآموختة دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران (نویسندة مسئول)Journal Article20200906The purpose of this article is to analyze environmental media policies to achieve an appropriate media model for addressing environmental issues. To achieve the goal and evaluate the status quo, using the two theories of agenda setting and environmental journalism principles and sustainable development were presented. Then to achieve a media model, 22 communications and sociology professors and experienced individuals in the fields of media and environment were selected using the two methods of Targeted Sampling and Snowball Sampling and then they were interviewed using the semi-structured deep interview model. Then the achieved data was interpreted using open, axial and selective coding. The results, in the model-delivering section, show that media and decision-makers play three main service functions to promote sustainable development. The first function of the media identified in this study is providing mediating factors in sustainable development. The mediating factors can be provided through involving people, caring about to NGOs and recruiting academicians. The second function of the media is to apply the five media strategies which include publishing a professional environment-related media, employing an environment specialist reporter, releasing environmental reports and highlighting its issues, making reports about environmental issues and problems and making officials feel accountable about sustainable development.هدف مقالة پیشِرو تحلیل و واکاوی سیاستهای رسانهای در قبال مسائل و معضلات زیستمحیطی است و اینکه مدل مناسب رسانهای پرداخت به مسائل زیستمحیطی کدام است و چه ویژگیها و اقتضائاتی دارد؟ چارچوب مفهومی این پژوهش نظریة ارتباطات محیطِزیست با تأکید بر فرآیند کارکردگرایی، برجستهسازی، سیاستگذاری رسانهای است. برای دستیافتن به الگوی رسانهای، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 22 تن از استادان ارتباطات و جامعهشناسی و افراد دارای تجربة کاری در حوزة رسانه و محیطِزیست مورد مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته قرار گرفتند. سپس، با کدگذاری، دادهها مورد تعبیر و تفسیر قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد رسانه و کارگزار، سه کارکردِ خدمتی اصلی برای ترویج توسعة پایدار دارند. اولین کارکرد رسانه که در این پژوهش شناسایی شد، عبارت از فراهمسازی عواملِ میانجیِ شکوفاییِ توسعة پایدار اسـت. عوامل میانجی که مقولاتی همچون درگیرکردن مردم، بهادادن به سازمانهای مردمنهاد و پایکارآوردن دانشگاهیان را دربرمیگیرد. دومین کارکرد رسانه، بهکارگیری راهبرد پنجگانة انتشار رسانة تخصصی حوزة محیطِزیست، استخدام و بهکارگیری خبرنگار تخصصی حوزة محیطِزیست، انتشار و برجستهسازی مسائل زیستمحیطی، اطلاعرسانی مسائل زیستمحیطی و پاسخگوکردن مسئولان برای ترویج اخبار توسعة پایدار اسـت. سرانجام سومین کارکرد خدمتی، تدوین سیاستگذاری کلان زیستمحیطی، نگاه غیراقتصادی و آیندهنگرانه به محیطِزیست، پرهیز از سیاستزدگی در حوزة محیطِزیست و بهکارگیری مسئولان متعهد و متخصص حوزة محیطِزیست است. بهعبارتدیگر، از دریچۀ این کارکردهای خدمتی است که در ساختار رسانه و کارگزار حاکمیتی، توسعۀ پایدار محقق خواهد شد.https://www.jccs.ir/article_158759_e26ea50c2a34f0f3c7a4d80c1b7ed95e.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760235920220923Real-Pretended Identification of girls in the Fluidity of Cyberspace: a Qualitative Study of Female Students of Yasouj Universityهویتیابی واقعی ـ وانمودی دختران در سیالیتِ فضای مجازی: مطالعۀ کیفی دانشجویان دختر دانشگاه یاسوج619414069210.22083/jccs.2021.258935.3234FAآرمان حیدریاستادیار گروه جامعهشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج (نویسندۀ مسئول) armanhedari90@gmail.com0000-0003-2782-2744حمید صداقتدانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج hamidsedaghat40@yahoo.comخیری حمیدپورکارشناسارشد جامعهشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج khireyhamidpor@gmail.comJournal Article20201124Along with the expansion of the virtual space and mediaization of the cultural space, people's identification has also changed. From a sociological point of view, the analysis of the expression of women's identity in virtual spaces, which have less freedom in traditional "real" situations to express their identity, is particularly important. Because virtual space has provided more capacity for them to create and represent their desirable and ideal identity. In such condition, using a qualitative approach to understand the depth and fluidity of their identification process is more reasonable and frutfull. Therefore, the following article has analyzed the identification process of 16 female students of Yasouj University in cyberspace by a qualitative methodology. The data collection technique was an unstructured and semi-structured interview; and non-random, purposeful and maximum diversity sampling method was used for sampling. The generated data analized by the three stages strategy of open, axial and selective coding. Based on the content of the interviews, the causes, contexts and consequences of these girls' use of virtual space were categorized and analyzed under the ten main categories of "the essence of communication, expressing different aspects of oneself, purposeful use to provide various needs and services, satisfying psychological-physiological desires, filling free time, psychological and skilfull personality weakness, family life disorder, different selves presented in cyberspace, capabilities of cyberspace in modern life and scope of cyberspace damages. On a more abstract level, it can be said that the core category of "virtual space as an echo of the real space and a breeding ground of real-pretend selves”, to some extent, reflects the process of identification of the studied girls in the virtual space which is caused by the two-way effect of the psychological-physiological-social characteristics of the girls and their biocultural-social living conditions in the real space of the society.با گسترش فضای مجازی و رسانهایشدن فضای فرهنگی، هویتیابیِ افراد نیز دگرگون شده است. از منظر جامعهشناختی، تحلیلِ نمود هویتی زنان در فضاهای مجازی که آزادی کمتری در فضاهای «واقعی» سنتی برای ابراز هویت خود دارند، اهمیت ویژهای دارد؛ زیرا فضای مجازی ظرفیت بیشتری برای خلق و بازنمایی هویت مطلوب و آرمانی دارد. بهعلاوه، استفاده از رویکردهای کیفی برای فهم عمق و سیالیت فرایند هویتیابی سودمندتر است. ازاینرو، مقالۀ پیشرو فرایند هویتیابیِ 16 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه یاسوج در فضای مجازی را با رویکردی کیفی واکاوی کرده است. تکنیک جمعآوری دادهها مصاحبۀ بدون ساختار و نیمهساختاریافته بوده است. روش نمونه گیری غیرتصادفی، هدفمند و با حداکثر تنوع؛ راهبرد تحلیل دادهها کدگذاری سهمرحلهای باز، محوری و گزینشی بوده است. بر اساس ماهیت مضامین مصاحبهها، علل، بسترها و پیامدهای استفادۀ این دختران از فضای مجازی ذیل ده مقولۀ محوریِ «ماهیت ارتباط، ابراز جنبههای متفاوت خود، استفادۀ هدفمند جهت تأمین نیازها و خدمات متنوع، ارضای تمایلات روحی ـ فیزیولوژیک، پرکردن اوقات فراغت، ضعف شخصیت روانی و مهارتی، نابسامانی زندگی خانوادگی، خودهای متفاوت ارائهشده در فضای مجازی، قابلیتهای فضای مجازی در زندگی مدرن و دامنۀ آسیبهای فضای مجازی» تحلیل شدند. در سطحی انتزاعیتر، میتوان گفت مقولۀ هستۀ «فضای مجازی پژواکِ فضای واقعی و جولانگاه خودهای واقعی ـ وانمودی» بازتابدهندۀ روند هویتیابی دختران موردمطالعه در فضای مجازی است که ناشی از تأثیر دوسویۀ ویژگیهای روانشناختیـفیزیولوژیکـاجتماعیِ دختران و شرایط زیست فرهنگیـاجتماعیِ آنان در فضای واقعی جامعه است.https://www.jccs.ir/article_140692_10019663495f6d9a926a0f5ca5bd588c.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760235920220923The State of Cyber Deviations Among Students of Tehran Universitiesوضعیت انحرافات سایبری در میان دانشجویان دانشگاههای تهران9512114102810.22083/jccs.2021.283398.3346FAآمنه صدیقیان بیدگلیاستادیار مؤسسۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری00000000000000000000Journal Article20210426Along with the proliferation of media technologies and the increasing presence of students in cyberspace, many researches have also been conducted on issues related to them. One of the emerging issues related to crimes and harassment that occur in cyberspace, which range from cracking software locks to cyberbullying. This article, with a sociological perspective seeks to investigate cyber aberrations and examines the impact of religiosity, social bonding, and demographic variables on the dependent variable from the perspective of social bonding and social control theories. This article using survey method and questionnaire tool had focused on students of Tehran universities. The sample size selected as 400 cases. The religiosity was measured in three aspects as known as beliefs, rituals and commitments. The overall index has a mean equal to 3.18 which illustrates the medium upward religiosity of university students. (75.1%) of students had a moderate to high level of social bond. The cyber deviation index shows that only 14.2% of students had been involved much or too much with these deviations. These deviations were more common among students of lower grades and younger ages. Religiosity and social bonding have both been inversely correlated with these deviations. Also, regression analysis shows that the theoretical model of this study was able to explain (73.7%) of the changes in cyber deviations. In addition, the results of path analysis show that the variable that had the most direct impact on the dependent variable was the social bond variable.بهموازات گسترش فنّاوریهای رسانهای و افزایش حضور دانشجویان در فضای مجازی، پژوهش هایی نیز در زمینۀ مسائل مرتبط با آنها صورت گرفته است. یکی از مسائل نوظهور مربوط به جرائم و آزارهایی است که در فضای سایبری حادث میشوند و دامنهشان، از شکستن قفل نرمافزار گرفته تا مزاحمتهای اینترنتی، متنوع است. این مقاله با نظرگاهی جامعه شناختی در صدد بررسی انحرافات سایبری است و از زاویۀ نظریههای پیوند اجتماعی و کنترل اجتماعی، تأثیر دینداری، پیوند اجتماعی و متغیرهای زمینهای بر متغیر وابسته را بررسی کرده است. پژوهش با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه در میان دانشجویان دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری در تهران با حجم نمونه 400 نفر صورت گرفت. در این پژوهش، دینداری در ابعاد اعتقادی، مناسکی و التزام سنجیده شده است. شاخص دینداری با میانگین 18/3 نشان از دینداری متوسط رو به بالای دانشجویان دارد. 75 درصد دانشجویان دارای پیوند اجتماعی متوسط رو به بالایی هستند. شاخص انحرافات سایبری نشان میدهد تنها 2/14 درصد دانشجویان به میزان زیاد و خیلی زیاد تجربۀ این انحرافات را داشتهاند و میزان آنها در بین دانشجویان مقاطع و سنین پایینتر بیشتر است. دینداری و پیوند اجتماعی نیز هر دو رابطۀ معکوسی با ارتکاب انحرافات دارند. همچنین، تحلیل رگرسیونی نشان میدهد مدل نظری پژوهش توانسته 7/73 درصد تغییرات انحرافات سایبری را تبیین کند. بهعلاوه، نتایج تحلیل مسیر نشان میدهد متغیری که بیشترین تأثیر مستقیم را بر متغیر وابسته داشته متغیر پیوند اجتماعی است.https://www.jccs.ir/article_141028_29eab7bd7b15e412c67a40adac407360.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760235920220923Religion Journalism in Iran; Content Analysis of Official News Agencies in 2019روزنامهنگاری دین در ایران؛ تحلیلمحتوای خبرگزاریهای رسمی در سال 139912315014550910.22083/jccs.2022.301208.3424FAزهرا اردکانی فرددانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی (نویسنده مسئول) z.ardekani@gmail.com0000-0002-5861-000Xمحمدمهدی فرقانیدانشیار دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی mmforghani@atu.ac.irمنا سلگیکارشناس ارشد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی msolgi376@gmail.comJournal Article20210824Religion has existed throughout the history of the news media, and issues related to religion have been part of the discourses of journalism. Religion has a strong presence in Iranian media too, however the relationships between journalism and religion have received less attention from researchers. This study seeks to describe religion journalism as a style of journalism in the Iranian media sphere. For this purpose, we examined religious news in official news agencies attempting to describe religion journalism from two perspectives of style (form) and content. The results of this study show that religion journalism in Iran mainly has the following characteristics; Hard news, with an objective journalism style, with inferential headlines, using the inverted pyramid method, with novelty news value and a propagation approach. In addition, in terms of content, religion journalism pays special attention to the political, social and ritual dimensions of religion while adopting a traditional discourse towards religion. The discourse of traditional religion that emphasizes the social aspects of religion, such as enjoining good and forbidding evil, and large collective rituals such as the Eid al-Fitr prayer.دین در طول تاریخ رسانههای خبری وجود داشته و موضوعات مربوط به دین بخشی از گفتمانهای روزنامهنگاری بوده است. در ایران نیز دین در رسانهها حضور پررنگی دارد؛ اما رابطۀ بین روزنامهنگاری و دین کمتر موردتوجه پژوهشگران قرار گرفته است. این پژوهش به دنبال توصیف و تبیین روزنامهنگاری دین بهعنوان یک سبک روزنامهنگاری در فضای رسانهای ایران است؛ برای این منظور به بررسی اخبار دینی در خبرگزاریهای رسمی کشور پرداخته و سعی میکند روزنامهنگاری دین را از دو منظر سبک (فرم) و مضمون توصیف نماید. برای این منظور از روش تحلیل محتوای کمی در این پژوهش استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که روزنامهنگاری دین در ایران عمدتاً دارای ویژگیهای ذیل است؛ سخت خبر، دارای سبک روزنامهنگاری عینی، همراه با تیتر استنباطی، استفاده از روش هرم وارونه، با ارزش خبری تازگی و رویکردی تبلیغی. همچنین ازنظر مضامین این سبک از روزنامهنگاری بیشتر به ابعاد سیاسی، اجتماعی و مناسکی دین میپردازد که گفتمان سنتی نسبت به دین را اتخاذ مینماید. گفتمان دین سنتی که به جنبههای اجتماعی دین تأکید دارد مثل امر به معروف و نهی از منکر و مناسک بزرگ جمعی مثل نماز عید فطر.https://www.jccs.ir/article_145509_8807bf292a1f34891137401736658fbf.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760235920220923Identify and evaluate strategies to protect children's privacy in cyberspaceشناسایی و ارزیابی راهکارهای حمایت از حریم خصوصی کودکان در فضای مجازی15117114551010.22083/jccs.2022.286237.3362FAپروانه فرامرزیانیدانشجوی دکتری تخصصی رشته ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران parvanehf69@yahoo.comباقر انصاریدانشیار گروه حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) B_ansari@sbu.ac.irمحمد سلطانی فردانشیار گروه ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران msoltanifar@yahoo.com0000-0003-1006-8298افسانه مظفریاستادیار گروه ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران a.mozaffari@srbiau.ac.ir0009-0004-8975-5342Journal Article20210514The aim of this study was to design and evaluate a conceptual model of strategies to protect children's privacy in cyberspace in two qualitative-quantitative methods. After reviewing the background and theoretical concepts of the research, using the qualitative method of in-depth interviews with 18 experts in the field of communication, law and psychology with purposive probability sampling method, the research data reached theoretical saturation, interpreted using thematic analysis and model A concept was created. The research findings showed six comprehensive themes and 17 organized themes as the main branches of strategies to protect children's privacy in cyberspace, which include: social (social environment), cultural (culture-building), legal (legislation, preparation requirements). Consent, access requirements), educational (media literacy, content production, critical thinking, formal education, knowledge management, development of literacy and thought), economic (investment) management (technical requirements, policy, training, organizational security, support Institutional). In the quantitative section, in order to fit the model, a researcher-made questionnaire was distributed among 160 child specialists and activists who were selected by relative sampling method and Morgan-Krejcie formula. The descriptive findings of the quantitative part showed that the total index of the solutions is at a desirable level and the inferential findings of the quantitative part of the research using factor analysis showed that the reproduced model has the necessary fit. The conceptual model used in the formulation of strategies and laws necessary for policy-making and planning to protect the privacy of children in cyberspace..پژوهش پیشرو باهدف طراحی و ارزیابی مدل مفهومی راهکارهای حمایت از حریم خصوصی کودکان در فضای مجازی به دو روش کیفی و کمی انجام شد. پس از بررسی پیشینه و مفاهیم نظری پژوهش، با استفاده از روش کیفی مصاحبه عمیق با 18 نفر از متخصصان حوزه ارتباطات، حقوق و روانشناسی با روش نمونهگیری نااحتمالی هدفمند، دادههای پژوهش به اشباع نظری رسیده، با استفاده از تحلیل مضمون تفسیر شده و مدل مفهومی ساخته شد. یافتههای پژوهش، شش مضمون فراگیر و 17 مضمون سازمانیافته را بهعنوان شاخصهای اصلی راهکارهای حمایت از حریم خصوصی کودکان در فضای مجازی نشان دادند که عبارتاند از راهکارهای: اجتماعی (محیط اجتماعی)، فرهنگی (فرهنگسازی)، حقوقی (قانونگذاری، الزامات تهیه رضایتنامه، الزامات دسترسی)، آموزشی (سواد رسانهای، تولید محتوا، تفکر انتقادی، آموزش رسمی، مدیریت دانش، گسترش حوزه سواد و اندیشه)، اقتصادی (سرمایهگذاری) مدیریتی (الزامات فنی، سیاستگذاری، آموزشی، امنیت سازمانی، حمایت نهادی). در بخش کمی بهمنظور برازش مدل، پرسشنامه محقق ساخته بین 160 نفر از متخصصان و فعالان کودک که با روش نمونهگیری طبقهای نسبتی و فرمول مورگانکرجسی انتخاب شدند، توزیع شد. یافتههای توصیفی بخش کمی، نشان داد که میزان شاخص کل راهکارها در سطح مطلوبی قرار دارد و یافتههای استنباطی بخش کمی پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی نشان داد که مدل بازتولید شده از برازش لازم برخوردار است. مدل مفهومی احصا شده در تدوین راهبردها و قوانین لازم برای سیاستگذاری و برنامهریزی حمایت از حق حریم خصوصی کودکان در فضای مجازی کاربرد دارد.https://www.jccs.ir/article_145510_419c0ef8348cf11eb541a111e4663837.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760235920220923Reflections of Cultural Policies in Journals During Naseri Periodبازتاب سیاستهای فرهنگی در مطبوعاتِ عصر ناصری17319114550610.22083/jccs.2022.303075.3433FAفاطمه براتلواستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (نویسنده مسئول) f.baratlou@ihcs.ac.ir0000-0002-3176-3647Journal Article20210905Qajar dynasty, particularly in Naseri period (i.e. Naser al-Din Shah reign), came to this understanding that they could employ cultural policies to a direct influence on people’s lives, by which established a new kind of kingly power over people. For execute such an aim, journals were one of powerful sources. Using a descriptive-analytical approach in this paper, reflections, and impressions of cultural policies in journals during Naseri period has been discussed. Studying journals publishing chronologically indicates that, like many other fundamental changes in Qajar reign, is a consequence of occurrence of Iran-Russia wars and perceiving the necessity of reforms. Professional modern journalism, as far as documents illustrate, appeared by the supports of Abbas Mirza, the then crown prince, and became more professional during Amir Kabir’s chancellery. While Iranian journalism developed more than before in Mirza Hossein Khan Sepahsalar period, Nasir al-Din Shah’s unwelcomed inferences with journalistic affairs, under cover of cultural policies, had been continued. Based on a few documents, it has been explained that how legal control of press, including censure plans, which was an example of implemented cultural policies of Naseri period on journals and prints, made journalism in exile? Mirroring, and even adopting, such policies in following movements and revolutions could be seen as a sequence of that period.حاکمان قاجار، بهویژه از دورة ناصری، به این درک دست یافتند که میتوانند با سیاستهای فرهنگی تأثیر مستقیمی بر زندگی مردمان داشته باشند و از این طریق، شکل نوینی به اِعمال قدرت خویش بخشند. در این میان، عرصة مطبوعات یکی از مهمترین نقاطِ اجرای این سیاستها بوده است. در مقالۀ پیش رو قصد داریم با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی به این پرسش بپردازیم که بازتاب سیاستهای فرهنگی عصر ناصری بر مطبوعات چه بوده و چه پیامدهایی را رقم زده است. بررسی روند تاریخی جریان مطبوعات در این دوره نشان میدهد که نقطة آغاز این جریان نیز، همچون بسیاری از دیگر تغییرات بنیادین دورة قاجار، وقوع جنگهای ایران و روس و درک ضرورت اجرای برخی اصلاحات است. بهموجب اسناد، امر روزنامهنگاری و مطبوعات در معنای امروزین آن با حمایت عباسمیرزای ولیعهد پدیدار شده و در زمان صدارت امیرکبیر شکلی حرفهای به خود گرفته است. مطبوعات ایرانی همزمان با صدارت میرزاحسینخان سپهسالار در حالی گسترش یافته که در پرتو سیاستهای مختلف فرهنگی، مداخلات ناصرالدینشاه از هستة مرکزی حکمرانی در عرصة مطبوعات همچنان ادامهدار است. در این میان، مقاله با ارائة اسنادی تاریخی نشان میدهد که اعمال کنترل بر مطبوعات با قوانینی چون طرح سانسور، بهعنوان نمونة سیاستهای فرهنگی اعمالشده بر مطبوعاتِ عصر ناصری، به ظهور مطبوعاتِ در تبعید انجامیده است. میتوان جنبشها و انقلابهای بعدی مانند مشروطیت را نیز از پیامدهای سیاستهای فرهنگیِ آن دوران در امور مختلف فرهنگی، ازجمله در امر مطبوعات، دانست.https://www.jccs.ir/article_145506_9639d63aa4ef6b92695ddc8ec9d069ef.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760235920220923Study of the Online love & its Types in Cyberspaceعشق آنلاین و گونههای آن در فضای مجازی؛ مطالعۀ کاربران شهر کاشان در سال 139919321814215910.22083/jccs.2021.279060.3321FAسیدکمال الدین موسویاستادیار جامعهشناسی، دانشگاه کاشان (نویسندۀ مسئول) okna8062@yahoo.comحدیثه شمسکارشناسیارشد مطالعات فرهنگی، دانشگاه کاشان hadisshams79@gmail.comJournal Article20210331This study aims to identify the intensity and types of online love in cyberspace in the shadow of social characteristics of users. Ideas of Sternberg, Lee, Bawman, Illuze, Giddens and Ben Zeev about Love are consiers as the theoretical base of the research. Statistical population contains all citizens of Kashan city in 2020, out of which 384 persons were selected via a non-probability sampling method. Findings showed that different types of online love have been formed in cyberspace, although the amount and intensity of love in these species are different from each other. The most common and widespread type of online love among the respondents was the love of fun and entertainment (Ludus), and it followed by pragmatic and matchmaking loves respectively.At the same time, the widespresd types of online love differ according to the age of respondants, their marital status, level of education, friendship duration and their jobs. Interestingly, the infidelity love contains only 4% of the total amount of online romantic relationships. Moreover, there is a relationship between the types of online love with the attitudes toward the Internet and the Internet environments.<br /> پژوهش پیشرو به مطالعۀ عشق آنلاین و گونههای آن در فضای مجازی، آنهم در پرتو برخی ویژگیهای کاربران، میپردازد و از نظریات استرنبرگ، لی، گیدنز، باومن و بن زئیف بهره گرفته است. پیمایش روش اصلی این پژوهش است و جامعۀ آماری آن نیز شامل نمونهای 384 نفره از شهروندان شهر کاشان در سال 1399 است که به شیوۀ نمونهگیری هدفمند انتخاب و مطالعه شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، امکان شکلگیری عشق آنلاین در جامعۀ موردمطالعه وجود دارد و گونههای مختلفی از عشق آنلاین در بین کاربران شکل گرفته است. رایجترین گونۀ عشق آنلاین در بین پاسخگویان عشق تفریح و سرگرمی (لودوس) و پس از آن، بهترتیب، عشقهای حسابگرانه و همسریاب بودهاند. «عشق خیانتآمیز» تنها 4 درصد از کل روابط رمانتیک آنلاین را در بین پاسخگویان تشکیل داده است. بر اساس نتایج آزمون فرضیات روشن شد، بهاستثنای خودپنداره و جنسیت، گونههای عشق آنلاین با متغیرهایی چون سن، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات، نوع شغل، نگرش به اینترنت، میزان تداوم دوستی اینترنتی و محیط اینترنتیِ دوستیابی رابطه دارند؛ یعنی، افراد، با توجه به اینکه در چه گروه سنی، تحصیلی، اشتغال و... قرار دارند، گونههای متفاوتی از عشق آنلاین را تجربه میکنند.<br /><strong> </strong>https://www.jccs.ir/article_142159_d02864b957208d05a4e74acad656b1b5.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760235920220923Cultural Products Advertising and Presentation of A Suitable Model for the Promotion of Cultural Productsتبلیغات محصولات فرهنگی و ارائۀ مدل مناسب تبلیغاتی در فضای رسانهای ایران21924714068410.22083/jccs.2021.303199.3435FAایرج قره داغیدانشجوی دکترای مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.علی اکبر رضاییاستادیار گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول).عباسعلی قیومیدانشیار گروه مدیریت و سیاستگذاری فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.سیدرضا صالحی امیریدانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0009-0005-8469-1869محمد سلطانی فردانشیار گروه مدیریت علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران.0000-0003-1006-8298Journal Article20210906The upcoming research aims to provide a suitable model for advertising cultural products. In this research, the process of advertising cultural products in the media space of the country (television, newspapers and magazines) and its changes and developments have been investigated and scrutinized from different angles and according to the dimensions, components, indicators, effective factors and Its features should be presented as a suitable, comprehensive and integrated local model for advertising cultural products.The approach used in the present research is quantitative and qualitative (mixed) method. The statistical research community includes academic experts and scientific and executive professionals active in the field of advertising cultural products and media space, which is based on the views of 18 experts and 385 advertising activists with the systemic approach of Strauss and Corbin, during three stages of open and central coding. and selected, 50 concepts and 12 categories were extracted. Among these, advertising of cultural products as the central category and 11 other items formed the basis of the data theory of the research. The findings showed that of the four main categories of causal, central, strategic conditions and consequences, respectively, government policies based on supporting cultural productions and changing attitudes towards their products or commodities, having an advertising and information program, institutional trainings at the two levels of producers and family institutions, and emphasis on preserving the identity and original values of society have the highest level of emphasis. Therefore, within the framework of theoretical research literature, experts' point of view and the use to Grounded Theory, a proposed model for advertising cultural products in Iran's media space was designed and compiled.<br /> پژوهش پیشرو در صدد ارائۀ مدل مناسب برای تبلیغات محصولات فرهنگی است. در این پژوهش تلاش شده فرایند تبلیغات محصولات فرهنگی در فضای رسانهای کشور (تلویزیون، روزنامهها و مجلات) و تغییر و تحولات آن از زوایای مختلف بررسی و موشکافی شود و متناسب با ابعاد، مؤلفهها، شاخصها، عوامل مؤثر و ویژگیهای آن، مدل بومی مناسب و جامع و یکپارچهای برای تبلیغات محصولات فرهنگی ارائه شود. رویکرد مورداستفاده در پژوهش پیش رو روش کمّی و کیفی (آمیخته) است. جامعۀ آماری پژوهش خبرگان دانشگاهی و متخصصان علمی و اجرایی فعال در حوزۀ تبلیغات محصولات فرهنگی و فضای رسانهای را شامل میشود که بر اساس دیدگاههای 18 نفر از خبرگان و 385 فعال تبلیغاتی با رویکرد سیستمی استراوس و کوربین، طی سه مرحلۀ کدگذاری باز و محوری و انتخابی، 50 مفهوم و12 مقوله استخراج شد. از این میان، تبلیغات محصولات فرهنگی بهعنوان مقولۀ مرکزی و 11 مورد دیگر اجزای نظریۀ دادهبنیاد پژوهش را تشکیل دادند. یافتهها نشان داد از چهار مقولۀ اصلی شرایط علّی، محوری، راهبردی و پیامدها بهترتیب سیاستهای دولتی مبتنی بر حمایت از تولیدات فرهنگی و تغییر نگرش به محصول یا کالابودن آنها، داشتن برنامۀ تبلیغاتی و اطلاعرسانی، آموزشهای نهادی در دو سطح تولیدکنندگان و نهاد خانواده و تأکید بر حفظ هویت و ارزشهای اصیل جامعه بالاترین سطح تأکیدات را دارند. لذا، در چارچوب ادبیات نظری پژوهش، دیدگاه خبرگان و بهرهگیری از نظریۀ دادهبنیاد، مدل پیشنهادی برای تبلیغات محصولات فرهنگی در فضای رسانهای ایران طراحی و تدوین شد.https://www.jccs.ir/article_140684_c79561441400acb19d346da1fcbd2452.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760235920220923The Communicative Analysis of Derivations of “RABT” in Holy Quranتحلیل ارتباطی مشتقات «ربط» در قرآن کریم24927413077110.22083/jccs.2021.265510.3262FAمحمدصادق نصراللهیدانشیار گروه فرهنگ و حکمرانی، دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع)
m.nasrollahi@isu.ac.ir0000-0002-7486-0121Journal Article20210102"ERTEBAT" as the persian equivalentis of “communication” in English is the subject and central signifier of communication science. Although, This word has not been used in Quran exactly but its root means "RABT" in the form of different derivation has been used. In a conceptual approach in the Islamic scientific ecosystem, it is interesting and useful to ask what do RABT’ adviration mean in Holy Quran? In other words, "How do you analyze the root of RABT and its derivatives in the Holy Qur'an from the perspective of communication science?" Using descriptive-analytical method, this article identifies 5 verses of Quran and analyzes these verses in two levels: 1-The first and minimum level (the communicative analysis of RABT advirations in Holy Quran) 2-The second and maximum level (conceptual ralation of “RABT” in Quran and “communication” in communication sciences). At the first level, the communication dimensions of the three terms "Robat al-Khail" (related horses), "RABTE GHALB” (heart commuincation) and "MORABETAH" (interactive-social commuincatin) are discoverd. Some more impotant fidings of the article are the phenomena of "messageless communication” and "more complete communication" in "RABTE GHALB”. In addition, a non-competitive understanding of "MORABETAH" and its design is worth mentioning as a "transactional process" in communication. But at the second level, it is a good idea that the “RABT” and “communication” have a same meaning essence include "sharing" and "trust”.«ارتباط» موضوع علم ارتباطات است و دال مرکزی آن به حساب میآید. این واژه معادل «Communication» در زبان انگلیسی است. در رویکرد مفهومپردازانه در زیستبوم علمی ایران اسلامی، طرح این سؤال جالب و مفید است که مشتقات ربط در قرآن کریم چه مختصات مفهومیای دارند. به دیگر سخن، از منظر علم ارتباطات، ریشة ربط و مشتقات آن در قرآن کریم چگونه تحلیل میشود؟ این مقاله با بهرهگیری از روش توصیفیـتحلیلی، ضمن شناسایی 5 آیهای که دارای شقی از مشتقات ربط است، به تحلیل ارتباطی ربط در دو سطح پرداخته است: سطح اوّل و حداقلی (تحلیل ابعاد ارتباطی مشتقات ربط در قرآن کریم) و سطح دوّم و حداکثری (نسبتشناسی مفهومی ربط در قرآن و ارتباط در علوم ارتباطات). در سطح اوّل، ابعاد ارتباطی سه اصطلاح «رباط الخیل»، «ربط قلب» و «مرابطه» استخراج شده است. رباط الخیل، اگرچه دارای معنای نظامی است، درونمایههای ارتباطی غیرصریح دارد که از آن جمله میتوان به ارتباط مؤمنان مجاهد با مؤمنان، خیول و کافران اشاره کرد. ربط قلب بر پدیدة ناب ارتباطی در ساحت معنوی دلالت دارد که دو ویژگی «بدون پیام بودن» و «ارتباط کاملتر بودن» را میتوان به آن نسبت داد. در نهایت، لزوم داشتن فهم ارتباطی از مرابطه مورد تأکید این مقاله بوده که بهعنوان «فراگرد تراکنشی» در جامعة ایمانی معرفی شده است؛ اما در سطح دوّم، این ایده مطرح شده که ربط قرآنی با ارتباط امروزی دارای جوهرة معنایی مشابه «اشتراک» و «اعتماد» است و از اینرو، میتوان گفت «مشترک معنوی» هستند.https://www.jccs.ir/article_130771_fb1f66a972b43bf14a0a13ee775fafee.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760235920220923Startup Event Action Research: Taraz Mosqueاقدام پژوهی رویداد استارتآپی (شتاب): مسجد طراز اسلامی27529715877010.22083/jccs.2021.249578.3175FAعلی اصغر سعدآبادیاستادیار پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فنّاوری، دانشگاه شهید بهشتی (نویسندۀ مسئول) A_Sadabadi@sbu.ac.ir0000-0002-6346-115Xفهیمه آزمودهدکتری علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی F_Azmoodeh@sbu.ac.irکیارش فرتاشاستادیار پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فنّاوری، دانشگاه شهید بهشتی K_Fartash@sbu.ac.irJournal Article20200922Mosque, as the main axis of Islamic civilization and the first institution formed in Islam, has a very special position. Despite more than 70 thousand mosques, the limited use of this huge capacity in an Islamic country has caused its position to decline. In this study, using approach of participatory action researcha, concentrated effort has been made to generate ideas in the field of mosque with the ultimate goal of achieving its special position, called taraz mosque, in the startup event form. This issue is the first step in using the capacity of these events in serving the cultural issues. The idea of holding this event was planned for a year and it was held with two startup weekend events in the spring 2017 in Imam Sadiq University camp in Damavand during one month. This event is a reference for guiding and conducing the process of generating, collecting and promoting mosque ideas, team building, producing product, value creation and planning for its implementation to achieve a taraz mosque. Therefore, the main question in this study is what role taraz Mosque Startup weekend had in designing creative ideas? The main results of this action research are: formation, cultivation and implementation of creative ideas in the field of mosque until reaching to the minimum viable product (MVP). The ideas of "godly loan through mosque crowdfunding" and "Monitoring, evaluating and comparing the situation of mosques" were selected as the best ideas in this event.مسجد، بهعنوان اصلیترین محور تمدن اسلامی و اولین نهاد شکلگرفته در اسلام، از جایگاه بسیار ویژه و خاصی برخوردار است. باوجودِ بیش از 70 هزار مسجد، استفادۀ محدود از این ظرفیت عظیم در کشوری اسلامی سبب افول جایگاه آن شده است. ازاینرو، در این پژوهش با رویکرد اقدامپژوهی مشارکتی تلاش متمرکز و عمیقی جهت ایدهپردازی در حوزۀ مسجد با هدف آرمانی نیل به جایگاه ویژۀ آن، یعنی مسجد طراز اسلامی، در قالب رویدادی استارتآپی صورت گرفته است. این موضوع اولین گام در عرصۀ استفاده از ظرفیت این رویدادها در خدمت موضوعات فرهنگی است. ایدۀ برگزاری این استارتآپ ویکند در مدت یک سال برنامهریزی شد و در بازۀ زمانی یکماهه در قالب دو رویداد استارتآپ ویکند (شتاب) در محل کمپ آموزشی ـ فرهنگی دماوند دانشگاه امام صادق (ع) در بهار سال 1397 برگزار شد. این رویداد مرجع هدایت و راهبری جریان تولید، جمعآوری و ترویج ایدههای مسجدی، تیمسازی، تولید محصول، ارزشآفرینی و زمینهسازی جهت اجرای آن برای نیل به مسجد طراز اسلامی است. ازاینرو، سؤال اصلی در این مقاله این است که استارتآپ ویکند مسجد طراز اسلامی در طراحی ایدههای خلاقانه چه نقشی داشته است. اصلیترین نتایج عملیاتی اقدامپژوهی این رویداد استارتآپی عبارتاند از: شکلگیری، پرورش و اجرای ایدههای خلاقانه در حوزۀ مسجد تا سطح کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) باشند. ایدههای «قرضالحسنه از طریق جمعسپاری مسجدی» و «رصد، پایش، ارزیابی و مقایسۀ وضعیت مساجد» در این رویداد بهعنوان ایدههای برتر انتخاب شدند.https://www.jccs.ir/article_158770_b6687643bbb5c6bbfa6612b9d2a087d9.pdfپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760235920220923Structural Analysis of Ethical Values-based Work Communications Culture, Collaborative Work Culture, Job Performance and Social Capitalتحلیل ساختاری فرهنگ ارتباطات کاری مبتنی بر ارزشهای اخلاقی، فرهنگ کار مشارکتی، عملکرد شغلی و سرمایۀ اجتماعی29932714102910.22083/jccs.2021.295714.3403FAسید مجید بایگاندکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. majidgeyoom@gmail.com0000-0003-1024-3076حسن قلاوندیاستاد گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول). galavandi@gmail.com0000-0001-9204-8906محمد حسنیاستاد گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. mhs_105@yahoo.comJournal Article20210718The foundations of living is work and activity and collaborative work culture is its complement for survival. Though human being is a social creature; then work culture will have an impact on individual performance if it is based on team work and collaboration. Accordingly, the present study examines the relationship between the ethical values-based work communications culture and the Collaborative work culture on job performance among faculty members of Yasuj University of Medical Sciences with the mediating role of social capital. The research method is descriptive-correlation.The statistical population was all of faculty members of Yasuj University of Medical Sciences (204 people) in 2020 and the research sample included 134 people who were selected using stratified random sampling. For gathering information, a researcher-made questionnaire was used and data analysis was done by structural equation modeling and using SPSS 24 and PLS software. The findings of the research indicated that there is a significant relationship between ethical values-based work communications culture with job performance and the mediating role of social capital with Z-value of 2.64, and between Collaborative work culture with job performance and the mediating role of social capital with Z-value of 2.10. Also, there were significant relationships between ethical values-based work communications culture with job performance with T- value of 3.16 , Collaborative work culture with job performance with T- value of 6.35, ethical values-based work communications culture with social capital with T- value of 5.19, participatory work culture with social capital with T- value of 4.83, social capital with job performance with T- value of 7.15 at the 95% confidence levelکار و فعالیت زیربنای حیات و فرهنگ کار جمعی مکمل آن برای بقا است. ازآنجاکه انسان موجودی اجتماعی است، فرهنگکار درصورتیکه در قالب گروهی و مشارکتی باشد بر عملکرد فرد تأثیرگذار خواهد بود. بر همین اساس پژوهش حاضر به بررسی رابطۀ فرهنگ ارتباطات کاری مبتنی بر ارزشهای اخلاقی و فرهنگ کار مشارکتی بر عملکرد شغلی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با نقش میانجی سرمایۀ اجتماعی میپردازد. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی است. جامعۀ آماری کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (204 نفر) در سال 1399 و نمونه پژوهش شامل 134 نفر که با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته و تحلیل دادهها با روش مدل یابی معادلات ساختاری و استفاده از نرمافزار SPSS24 و <strong>PLS</strong> انجام گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که رابطۀ فرهنگ ارتباطات کاری مبتنی بر ارزشهای اخلاقی با عملکرد شغلی و نقش میانجی سرمایۀ اجتماعی با مقدار Z-value:2, 64 و رابطۀ فرهنگ کار مشارکتی با عملکرد شغلی و نقش میانجی سرمایۀ اجتماعی با مقدار Z-value: 2. 10 معنادار میباشند. همچنین رابطۀ فرهنگ ارتباطات کاری مبتنی بر ارزشهای اخلاقی با عملکرد شغلی، فرهنگ کار مشارکتی با عملکرد شغلی، رابطۀ فرهنگ کار مشارکتی با سرمایۀ اجتماعی و سرمایۀ اجتماعی با عملکرد شغلی به ترتیب با مقدار 7.15- 4.16- 5.19 - 6.35 - T-value:3.16 در سطح اطمینان 95 درصد معنادار بودهاند.https://www.jccs.ir/article_141029_a68cc9e753ad756a1ef844ad89ee5b5b.pdf