TY - JOUR ID - 95303 TI - تأثیر فیلم‌های هنری و غیر هنری بر هوش و عملکرد تحصیلی درس علوم اجتماعی دانش‌آموزان مقطع متوسطه JO - فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات JA - JCCS LA - fa SN - 2008-8760 AU - خلیل بیگی, کمال AU - عزیزی, حمید AU - مهدیزاده, سید محمد AD - کارشناس ارشد گروه علوم تربیتی دانشگاه تهران AD - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی (نویسنده مسئول) AD - استادیار علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 20 IS - 47 SP - 35 EP - 64 KW - فیلم هنری KW - فیلم غیرهنری KW - هوش KW - عملکرد تحصیلی KW - دانش‌آموز DO - 10.22083/jccs.2019.152941.2594 N2 - هدف پژوهش پیش‌رو تأثیر نوع فیلم­(هنری و غیر هنری) بر هوش و عملکرد تحصیلی درس علوم اجتماعی دانش­آموزان مقطع متوسطه است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‌آموزان پسر دبیرستان شهر سنندج است که با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس سه کلاس 20 نفری در درس «علوم اجتماعی» برای نمونه آماری انتخاب شدند. بدین‌ترتیب که سه گروه دانش­آموزان به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش1، آزمایش 2 و گواه جایگزین شدند. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه گواه است. بدین‌ترتیب که دانش­آموزان به‌صورت تصادفی در سه گروه آزمایش و گواه گماشته شدند. به گروه آزمایش 1 فیلم­های هنری، گروه آزمایش 2 فیلم­های غیر هنری نشان داده شد و گروه گواه هیچ فیلمی را مشاهده نکردند. اطلاعات از طریق پرسشنامه­­های هنجار شده؛ هوش چندگانه گاردنر و عملکرد تحصیلی جمع‌آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی؛ میانگین، انحراف استاندارد و آمار استنباطی؛ مدل تحلیل کواریانس چند متغیره با نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس استفاده شد.نتایج پژوهش نشان داد که نوع فیلم بر هوش بین فردی، هوش درون فردی و عملکرد تحصیلی درس علوم اجتماعی دانش­آموزان تأثیر معناداری دارد؛ بدین‌ترتیب دانش­آموزان گروه آزمایش 1 که فیلم‌های هنری را همراه با تدریس مشاهده کردند، به نسبت دانش‌آموزان گروه گواه که هیچ فیلمی مشاهده نکردند و گروه آزمایش 2 که  فیلم­های غیر هنری را همراه تدریس مشاهده کردند، عملکرد بهتری در هوش بین فردی، درون فردی و عملکرد تحصیلی داشتند. UR - https://www.jccs.ir/article_95303.html L1 - https://www.jccs.ir/article_95303_047c4ffd8d730d2211da6b6472dcc815.pdf ER -