TY - JOUR ID - 88053 TI - تحلیل رابطۀ عاملیت کنشگر‌‌‌‎‌ ـ‌ ساختار با عادت‌وارۀ بوردیو در فرهنگِ‌کسب‌وکار دانش‌بنیان JO - فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات JA - JCCS LA - fa SN - 2008-8760 AU - انوری, سید علیرضا AU - مظلوم خراسانی, محمد AU - نوغانی دخت بهمی, محسن AD - دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران AD - استاد جامعه‌شناسی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران(نویسندۀ مسئول) AD - دانشیار جامعه‌شناسی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 20 IS - 45 SP - 153 EP - 178 KW - دانش‌بنیان KW - فرهنگ KW - عادت‌واره KW - عاملیت KW - دانشگاه فردوسی DO - 10.22083/jccs.2019.116327.2350 N2 - این تحقیق رابطۀ متغیرهای عاملیت کنشگر- ساختار را در فرهنگ کسب‌وکار دانش‌بنیان و بر اساس مفهوم عادت‌وارۀ کسب‌وکار بررسی می­کند. جامعۀ آماری، تمام اعضای شرکتهای رشد و دانش‌بنیان دانشگاه فردوسی مشهد با حجم نمونۀ 204 نفر می­باشند. عادت­وارۀ کسب‌وکار بر اساس نظریۀ بوردیو و با چهار بُعد نوآوری، تعامل اجتماعی، بازارگرایی و تدوین طرح کسب‌وکار مفهوم‌سازی و سنجیده می‌شود. متغیرهای عاملیت نیز شامل حمایت اجتماعی، سیاستهای حمایتی و شبکۀ حمایتی دانش‌اند. روابط همبستگی بین متغیرها نشان می‌دهند که تمام متغیرهای عاملیت، با عادت­وارۀ کسب‌وکار رابطۀ مستقیم و معنادار دارند و با افزایش آنها، میزان عادت‌وارۀ  کسب‌وکار افزایش می­یابد. در تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام نیز مشخص می­شود که حدود 5/0 از تغییرات متغیر وابسته به وسیلۀ متغیرهای عاملیت تبیین می‌شود که سهم متغیر حمایت اجتماعی بیشتر از سایر متغیرهاست. نتیجۀ تحقیق این است که عادت­وارۀ کنشگران، در فرهنگ کسب‌وکار دانش­بنیان نقش اساسی دارد و برای افزایش توان کسب‌وکار خود باید برنامه‌ریزی منظم و تعامل هدفمند و دوجانبه به منظور برقراری رابطه و جذب و دریافت منابع مختلف از بخشهای گوناگون داشته باشند. UR - https://www.jccs.ir/article_88053.html L1 - https://www.jccs.ir/article_88053_7cc2c8c7c14ce0e57fd6d8a23e2e718e.pdf ER -