TY - JOUR ID - 70389 TI - ارائه مدل تقویت هویت ملی جوانان با استفاده از ظرفیت‌ های شبکه‌‌های اجتماعی داخلی JO - فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات JA - JCCS LA - fa SN - 2008-8760 AU - روشندل اربطانی, طاهر AU - مولایی, سیدمحمد AD - استاد گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران AD - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 19 IS - 42 SP - 119 EP - 143 KW - شبکه اجتماعی KW - هویت KW - هویت ملی KW - هویت ملی مجازی KW - نظریه برخاسته از داده‌ها DO - 10.22083/jccs.2018.116194.2346 N2 - با عنایت به دیدگاه انتقادی در حوزه ارتباطات و رسانه، رسانه‌ها از چنان قدرتی برخوردارند که می‌توانند محتوای منتشره را تحت تأثیر خاستگاه فرهنگی و هویتی خود قرار دهند. این نشانگر قدرت رسانه‌ها در تغییرات فرهنگی و بخصوص تأثیر بر هویت افراد و جوامع می‌باشد. پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، ظهور شبکه‌های اجتماعی و به تبع آن امکان تعامل کاربران با سرعت بالا، سبب تأثیرگذاری دوچندان بر فرهنگ و هویت شده است. در چنین شرایطی آیا می‌توان از شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری برای تقویت هویت ملی جوانان به عنوان طیفی که بیش از دیگران با فناوری‌های نوین مأنوس می‌شوند استفاده نمود؟ برای پاسخ به این سئوال تلاش شد برای استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی در تقویت هویت ملی جوانان طی مدلی ارائه گردد. برای این منظور و با استفاده از روش نظریه برخاسته از داده‌ها، تعداد 13 مصاحبه با مطلعان این حوزه شامل صاحب‌نظران و اساتید دانشگاهی، سیاست‌گذاران و فعالین در حوزه شبکه اجتماعی و هویت ملی و استفاده‌کنندگان از شبکه‌های اجتماعی داخلی ترتیب داده شد و در نهایت 26 مقوله استخراج گردید. محور اصلی پژوهش یکپارچه‌سازی هویت ملی مجازی و واقعی و شبکه اجتماعی به عنوان ابزار تقویت هویت ملی معرفی گردید. برای این منظور چهار راهبرد ارائه گردید. UR - https://www.jccs.ir/article_70389.html L1 - https://www.jccs.ir/article_70389_45bce722f7bb3eb35040975e21d8e14d.pdf ER -