TY - JOUR ID - 58498 TI - تحلیل پدیدارشناختی تجربه زیسته کاربران شبکه اجتماعی تصویری اینستاگرام در ایران JO - فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات JA - JCCS LA - fa SN - 2008-8760 AU - حسنی, حسین AU - کلانتری, عبدالحسین AD - دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه تهران AD - دانشیار جامعه شناسی، دانشگاه تهران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 18 IS - 40 SP - 32 EP - 63 KW - اینستاگرام KW - پدیدارشناسی KW - زندگی روزمره KW - فالوئینگ KW - لایک DO - 10.22083/jccs.2018.97513.2250 N2 - هدف این مقاله، مطالعه تجربه زیسته کاربران ایرانی اینستاگرام است. ویژگی‌های خاص این شبکه اجتماعی سبب شده است تا نوع خاصی از تعاملات به‌واسطه آن شکل بگیرد. این ویژگی‌ها تجربیات نوینی را در روال‌های هر روزه کاربرانِ فعّال جایگیر کرده است. بنابراین، محققان بر کاربرانی متمرکز شدند که تجربه حضور کافی در اینستاگرام را داشتند. در این مقاله، برای فهم معنای عمیق این تجربیات از رویکرد پدیدارشناسی تفسیری و روش مصاحبه نیمه ساخت‌یافته استفاده شده است. در مجموع با شانزده نفر مرد و زن مصاحبه شد که مدت میانگین عضویت آنها در اینستاگرام دو سال بوده است. در نهایت، بر اساس تحلیل مصاحبه‌ها مضامین مختلفی در رابطه با نقش اینستاگرام در زندگی روزمره کاربران شناسایی شد که مهم‌ترین آنها عبارتند از: لایک به‌منزله تحسین و نیز ایجاد رابطه اجتماعی؛ کامنت به‌منزله میدان گفت‌وگو؛ ارزشمند بودن تعداد زیاد فالوئرها؛ و نیز عدم شکل‌گیری دوستی واقعی در میان فالوئرها. در کل، باید اشاره کرد که تجربیات زندگی در شبکه‌های اجتماعی همانند طرد و پذیرش اجتماعی با توجه به محو شدن فزاینده تمایز زندگی واقعی از زندگی مجازی، از نظر پیامدهایی که برای زندگی واقعی دارد نباید مورد غفلت قرار بگیرد. از سوی دیگر، هر نوع اختلال در کردارهای هر روزه کاربران اینستاگرام، می‌تواند به برخی پیامدهای منفی روان‌شناختی و اجتماعی منجر شود. UR - https://www.jccs.ir/article_58498.html L1 - https://www.jccs.ir/article_58498_148b99440eea0141d51c31dbfe50245b.pdf ER -