TY - JOUR ID - 42577 TI - تحلیل کارکرد ارتباطی رجزهای یاران امام حسین(ع) در قیام عاشورا JO - فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات JA - JCCS LA - fa SN - 2008-8760 AU - وحیدی فردوسی, علی AU - الویری, محسن AD - دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) AD - دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 17 IS - 35 SP - 167 EP - 190 KW - رجز KW - آگاهی‌ بخشی KW - کارکرد گرایی KW - قیام عاشورا DO - 10.22083/jccs.2016.42577 N2 - مقاله پیش‌رو در پی آن است تا از رهگذر واکاوی نقش ارتباطی رجزهای یاران امام حسین(ع) در قیام عاشورا، کارکرد «رجز» ـ به مثابه یک رسانه سنتی ـ را در این رویداد مهم تاریخ اسلام از منظر ارتباطی تبیین نماید. به این منظور و با بهره‌گیری از نظریه کارکردگرایی در مطالعه کارکردهای پیام‌های ارتباطی، بر «آگاه‌سازی» پیام‌های ارتباطی ـ‌ به‌عنوان یکی از کارکردهای پیام‌های ارتباطی ـ تمرکز شده و با استفاده از مدل ارتباطی «لاسول»، رجزهای یاران امام(ع)  از جهت نقش «آگاهی ‌بخش» آنها بررسی شد. در تحلیل محتوای رجزها از روش «تحلیل محتوای کیفی» (با رویکرد تلخیصی) استفاده شد. از جمله مهم‌ترین نتایج به‌دست آمده این است رجزهای یاران سیدالشهداء(ع) در رویداد عاشورا، علاوه‌بر کارکردهای رایج این رسانه سنتی در آن دوران (از جمله بیان جنگاوری و نسب رزمنده)، هم‌سو با اهداف ترسیمی امام حسین(ع) از قیام عاشورا بوده و از این منظر، واجد کارکرد «آگاهی‌‌بخشی» است. UR - https://www.jccs.ir/article_42577.html L1 - https://www.jccs.ir/article_42577_65fa020c00b3e3c127579dd496f376da.pdf ER -