TY - JOUR ID - 3442 TI - مدل مدیریت تولید با رویکرد ناب در سینمای ایران JO - فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات JA - JCCS LA - fa SN - 2008-8760 AU - گودرزی, غلامرضا AU - شاپوری, مرتضی AD - عضوهیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) AD - کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه امام صادق(ع) Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 11 IS - 9 SP - 181 EP - 207 KW - مدیریت تولید KW - تولید ناب KW - رسانه KW - سینمای ایران KW - اتلاف سینمایی DO - N2 - لازمة رقابت در دنیای تولید کنونی بهره‌گیری از تمام فنون، ابزارها و اندیشه‌های جدید ناب است. در نیمة دوم قرن بیستم، تولیدکنندگان جهان با محیط رقابتی جدیدی مواجه شدند که با نیمی از سرمایه و امکانات لازم، محصولات را با کیفیتی بهتر، تنوعی بیشتر و قیمتی پایین‌تر به بازار جهانی عرضه می‌کردند. یکی از این تکنیک‌های جدیدْ تولید ناب نام دارد. تولید ناب در واقع رویکردی سامان‌مند برای حذف ضایعات و اتلاف‌ها و از بین بردن هر فرآیند اضافی است، از مرحلة تهیة مواد اولیه گرفته تا تولید و در نهایت فروش. این مقاله با توجه به مراحل تولید فیلم سینمایی و تطبیق این فرآیند با آنچه در خط تولید صنعتی اتفاق می‌افتد، در پی شناسایی و کشف اتلاف‌هایی است که طی مراحل ساخت فیلم پیش می‌آید. تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از روش تحقیق مفهوم‌سازی‌ بنیادین منجر به شکل‌گیری پانزده مفهوم و به تبع آن پنج مقولة اصلی شد. این مقولات شامل سه نوع اتلاف زمان، دوباره‌کاری، ناهماهنگی و دو عامل زیرساختی و فرهنگی در فرآیند تولید فیلم سینمایی است. UR - https://www.jccs.ir/article_3442.html L1 - https://www.jccs.ir/article_3442_e5df5779014bb8de0a861ad4f5488d1e.pdf ER -