TY - JOUR ID - 3433 TI - بررسی عوامل مؤثر در رقابت رسانه‌ای (مطبوعات) از دیدگاه دست‌اندرکاران رسانه (با تأکید بر مطبوعات سراسری ) JO - فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات JA - JCCS LA - fa SN - 2008-8760 AU - مرتضوی, محمودرضا AU - مرادی, منصوره AD - استادیار علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد میبد AD - کارشناس ارشد علوم ارتباطات ـ مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی فرهنگ و هنر یزد Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 11 IS - 10 SP - 215 EP - 236 KW - رقابت رسانه‌ای KW - مطبوعات سراسری KW - روزنامه‌نگاری تشریحی و تحقیقی KW - امنیت شغلی روزنامه‌نگاران KW - مدیریت تخصصی رسانه DO - N2 - یک سازمان مطبوعاتی، به‏عنوان سازمان خدماتی به‏منظور افزایش درآمد و تصاحب بازار نشر، روش‌های مختلفی را برای رقابت با سایر رسانه‌ها اتخاذ می‌کند. این رقابت، ابعاد متعددی را در برمی‌گیرد که در زمینه‏های حفظ مخاطبان، جذب مخاطبان جدید، تولید مطالب اختصاصی، سبقت خبری، فروش بیشتر، جذب آگهی بیشتر و افزایش تیراژ مطرح می‌شود. در این پژوهش، به روش «پیمایش» دربارة چگونگی ایجاد فضای رقابتی در روزنامه‌های ایران تحقیق شده و دیدگاه مدیران بخش تحریریة پنج روزنامة مطرح کشور بررسی شده است. در این پژوهش مشخص شد که روش‌های روزنامه‌نگاری (تحقیقی و تشریحی)، امنیت شغلی، خصوصی‌سازی و مدیریت تخصصی در ایجاد فضای رقابتی مؤثر است. UR - https://www.jccs.ir/article_3433.html L1 - https://www.jccs.ir/article_3433_e86231da6ce5fe3a24d9f46705cf12de.pdf ER -