TY - JOUR ID - 3412 TI - دو نرخی کردن بهای بلیط موزه‌ها برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی در کشورهای درحال توسعه JO - فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات JA - JCCS LA - fa SN - 2008-8760 AU - شریفی تهرانی, محمد AU - افروغ, محمد AU - حسینی, عابدین AU - نوروزی طلب, علیرضا AD - دانشجوی کارشناسی‌ارشد مدیریت جهانگردی گرایش برنامه‌ریزی توسعه دانشگاه علامه‌طباطبایی AD - کارشناسی‌ارشد پژوهش هنر (دانشگاه تهران)، مدرس دانشکده هنر فارسان، دانشگاه شهرکرد AD - دانشجوی کارشناسی‌ارشد علوم اقتصادی، دانشگاه علامه‌طباطبایی Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 12 IS - 13 SP - 77 EP - 93 KW - موزه KW - بینش بازدیدکننده KW - خدمات KW - کشش قیمتی تقاضای بلیط DO - N2 - در این مقاله قیمت بلیط موزه‌ها به عنوان رکنی حساس و بحث برانگیز در بازاریابی موزه، مورد توجه قرار گرفته است. از آنجا که بینش بازدیدکنندگان و کشش قیمتی تقاضا از عوامل تأثیرگذار در تعیین قیمت بلیط است، این موضوع نیز مورد بررسی واقع شده است و با تطبیق نتایج به‌دست آمده از تحقیقات کارلین، گوردین و مارتین با شرایط کشورهای در حال توسعه بیان شده است که بهترین راهکار در تعیین قیمت بلیط موزه‌ها در این کشورها، دو نرخی بودن آنها برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی می‌باشد. همچنین با توجه به فاکتورهای بیان شده در این مقاله بازدیدکنندگان موزه‌ها و بالاخص بازدیدکنندگان خارجی دارای کشش قیمتی تقاضای پایینی می‌باشند که این دو عامل باعث شده است تا مدیران موزه‌ها در کشورهای در حال توسعه با اطمینان بیشتری برای عدم‌مواجه با کاهش شمار بازدیدکنندگان و همچنین فراهم شدن رضایت آنها، روش دو نرخی برای بلیط موزه‌ها را اتخاذ کنند. UR - https://www.jccs.ir/article_3412.html L1 - https://www.jccs.ir/article_3412_7cbebfd191ac045ac5c637e98b8286e6.pdf ER -