TY - JOUR ID - 3375 TI - نقش رسانه‌های نوین در جنبش‌های اجتماعی (مطالعة موردی جنبش تسخیر وال‌استریت) JO - فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات JA - JCCS LA - fa SN - 2008-8760 AU - عبداللهی, رضا AU - شورگشتی, محسن AU - اخوت‌پور, بابک AD - استادیار علوم ارتباطات AD - دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 13 IS - 18 SP - 145 EP - 172 KW - جنبش‌های اجتماعی KW - افکارعمومی KW - رسانه‌های اجتماعی KW - شبکه‌های اجتماعی DO - N2 - این مقاله به بررسی نقش رسانه‌های نوین در گسترش جنبش وا‌ل‌استریت می‌پردازد. این امر به دو علت است: اول اینکه جنبش‌های جدید اجتماعی دیگر به رسانه‌های جریان اصلی که وابسته به کانون‌های قدرت و ثروت‌اند اعتمادی ندارند و دوم اینکه رسانه‌های اجتماعی دارای ویژگی «اجتماعی بودن» هستند. اهداف طراحان شبکه‌‌های اجتماعی هر چه می‌خواهد باشد، مردم این شبکه‌‌ها را به‌‌کار می‌گیرند تا اخبار و اطلاعاتی را که به ‌سختی از رسانه‌‌های حکومتی اعلام می‌شود منتشر کنند، اقدام‌های اعتراضی را برنامه‌ریزی و هماهنگ نمایند و به جهان بگویند که چه رویدادی در حال وقوع است. جنبش‌های اجتماعی نیاز دارند بر افکارعمومی تأثیرگذار باشند، چرا که افکارعمومی در بازتولید، حمایت و گسترش این جنبش‌ها نقشی جدی ایفا می‌کنند. جنبش‌های اجتماعی برای تداوم فعالیت خود و به ثمر نشاندن حرکت‌های اعتراضی نیازمند رسانه‌های گروهی جریان اصلی هستند، چرا که این رسانه‌ها بخش وسیعی از مردم در طبقات مختلف را دربرمی‌گیرند. تأثیر جنبش اشغال وال‌استریت و گسترش جامعة شبکه‌ای را باید خط بطلانی دانست بر برخی نظریه‌ها، مانند مارپیچ سکوت، جهالت چندجانبه، سکوت رسانه‌ها، نظریة تقویمی رسانه‌ها و نظریة برجسته‌سازی رسانه‌ها. UR - https://www.jccs.ir/article_3375.html L1 - https://www.jccs.ir/article_3375_a847af70e5fd8a5adfc1da4d7a0232e1.pdf ER -