TY - JOUR ID - 3342 TI - تربیت هنری در نظام آموزشی ایران JO - فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات JA - JCCS LA - fa SN - 2008-8760 AU - رضایی, منیره AD - استادیار فلسفه تعلیم و تربیت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 14 IS - 22 SP - 7 EP - 29 KW - تربیت هنری KW - نظام آموزشی KW - مؤلفه‌های اصلی آموزش و پرورش DO - N2 - بعد هنری و زیبایی‌شناسی از جمله ابعاد وجودی انسان است که پرورش آن از طریق تربیت هنری محقق می‌گردد. هدف این مقاله تحلیل و ارزیابی وضع موجود تربیت هنری در نظام آموزشی ایران، شناسایی نقاط قوت و ضعف آن بر اساس مؤلفه‌های اصلی آموزش و پرورش و تعیین چالش‌ها و راهکارهاست. این نوشتار با بهره‌گیری از روش کیفی‌ ـ ‌تحلیلی و با مراجعه به اسناد، مدارک و گزارش‌های پژوهشی و اجرایی موجود، اجرا شده است. یافته‌های به‌دست آمده نشان می‌دهد که در هریک از نظام‌های مدیریت و راهبری، تأمین و تربیت نیروی انسانی، برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، منابع مالی و مادی، تحقیق و توسعه، نقاط قوت اندک و نقاط ضعف بسیاری وجود دارد. در پایان، چالش‌های عمده و اساسی در این حوزه مطرح و راهکارهایی برای بهبود و اصلاح وضعیت موجود ارائه می‌شود. UR - https://www.jccs.ir/article_3342.html L1 - https://www.jccs.ir/article_3342_9de0f956dad85b8dcbba81bfc0654ee3.pdf ER -