TY - JOUR ID - 158770 TI - اقدام پژوهی رویداد استارت‌آپی (شتاب): مسجد طراز اسلامی JO - فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات JA - JCCS LA - fa SN - 2008-8760 AU - سعدآبادی, علی اصغر AU - آزموده, فهیمه AU - فرتاش, کیارش AD - استادیار پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فنّاوری، دانشگاه شهید بهشتی (نویسندۀ مسئول) A_Sadabadi@sbu.ac.ir AD - دکتری علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی F_Azmoodeh@sbu.ac.ir AD - استادیار پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فنّاوری، دانشگاه شهید بهشتی K_Fartash@sbu.ac.ir Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 23 IS - 59 SP - 275 EP - 297 KW - اقدام پژوهی KW - رویداد نوآفرینانه KW - کارآفرینی KW - استارت‌آپ ویکند (شتاب) KW - مسجد طراز اسلامی DO - 10.22083/jccs.2021.249578.3175 N2 - مسجد، به‌عنوان اصلی‌ترین محور تمدن اسلامی و اولین نهاد شکل‌گرفته در اسلام، از جایگاه بسیار ویژه و خاصی برخوردار است. باوجودِ بیش از 70 هزار مسجد، استفادۀ محدود از این ظرفیت عظیم در کشوری اسلامی سبب افول جایگاه آن شده است. ازاین‌رو، در این پژوهش با رویکرد اقدام‌پژوهی مشارکتی تلاش متمرکز و عمیقی جهت ایده‌پردازی در حوزۀ مسجد با هدف آرمانی نیل به جایگاه ویژۀ آن، یعنی مسجد طراز اسلامی، در قالب رویدادی استارت‌آپی صورت گرفته ‌است. این موضوع اولین گام در عرصۀ استفاده از ظرفیت این رویدادها در خدمت موضوعات فرهنگی است. ایدۀ برگزاری این استارت‌آپ ویکند در مدت یک سال برنامه‌ریزی شد و در بازۀ زمانی یک‌ماهه در قالب دو رویداد استارت‌آپ ویکند (شتاب) در محل کمپ آموزشی ‌ـ ‌فرهنگی دماوند دانشگاه امام صادق (ع) در بهار سال 1397 برگزار شد. این رویداد مرجع هدایت و راهبری جریان تولید، جمع‌آوری و ترویج ایده‌های مسجدی، تیم‌سازی، تولید محصول، ارزش‌آفرینی و زمینه‌سازی جهت اجرای آن برای نیل به مسجد طراز اسلامی است. ازاین‌رو، سؤال اصلی در این مقاله این است که استارت‌آپ ویکند مسجد طراز اسلامی در طراحی ایده‌های خلاقانه چه نقشی داشته است. اصلی‌ترین نتایج عملیاتی اقدام‌پژوهی این رویداد استارت‌آپی عبارت‌اند از: شکل‌گیری، پرورش و اجرای ایده‌های خلاقانه در حوزۀ مسجد تا سطح کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) باشند. ایده‌های «قرض‌الحسنه از طریق جمع‌سپاری مسجدی» و «رصد، پایش، ارزیابی و مقایسۀ وضعیت مساجد» در این رویداد به‌عنوان ایده‌های برتر انتخاب شدند. UR - https://www.jccs.ir/article_158770.html L1 - https://www.jccs.ir/article_158770_b6687643bbb5c6bbfa6612b9d2a087d9.pdf ER -