TY - JOUR ID - 15427 TI - بازنمایی زن در جوک‌های جنسیتی؛ تحلیل گفتمان انتقادی جوک‌های جنسیتی در مورد زنان در شبکه‌های موبایلی JO - فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات JA - JCCS LA - fa SN - 2008-8760 AU - فرقانی, محمدمهدی AU - عبدی, سیدعیسی AD - دانشیار دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی. AD - کارشناسی‌ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 17 IS - 33 SP - 31 EP - 52 KW - بازنمایی KW - جنسیت KW - جوک‌های جنسیتی KW - تحلیل گفتمان DO - 10.22083/jccs.2016.15427 N2 - مقاله پیش‌رو  با هدف بررسی چگونگی بازنمایی زنان در جوک‌هایی که در مورد آنها ساخته شده‌اند، انجام شده است. این مقاله به دنبال پاسخ به این سؤال است که جوک‌های جنسیتی برآمده از چه گفتمانی بوده و نحوه بازنمایی زنان در آنها تا چه اندازه نتیجه چنین گفتمانی است. به دلیل برخورداری موضوع از وجوه کیفی بالا، از روش تحلیل گفتمان استفاده شده است. به این منظور با استفاده از الگوی سه بعدی نورمن فرکلاف، تعداد بیست مورد از میان بیش از یک‌صد مورد جوک جنسیتی انتخاب و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که جوک‌های جنسیتی، بازنمایی منفی و فرودست از زنان و دختران در مقابل مردان و حتی پسران داشته‏اند. در این جوک‌ها بازنمایی دختران متفاوت از زنان صورت گرفته است. بازنمایی زنان تحت تأثیر باورهای کلیشه‌ای، سنتی، مردسالارانه و تاحدودی کلیشه‌های رسانه‌ای صورت گرفته است؛ اما بازنمایی دختران به صورت عمده تحت تأثیر کلیشه‌های رسانه‌ای بوده است. همچنین نتایج نشان داد که جوک‌های جنسیتی از درون گفتمان مردسالاری برآمده و در نهایت به تأیید و تقویت این گفتمان منجر می‌شود. UR - https://www.jccs.ir/article_15427.html L1 - https://www.jccs.ir/article_15427_d48f936b650942dae6d470a28dc4dd03.pdf ER -