TY - JOUR ID - 111049 TI - جایگاه رسانه در تغییر سبک زندگی سالمندان JO - فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات JA - JCCS LA - fa SN - 2008-8760 AU - خالقی محمدی, حمیده AU - ببران, صدیقه AD - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) AD - دکتری علوم ارتباطات عضو هیات علمی و استادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 22 IS - 56 SP - 57 EP - 74 KW - رسانه KW - سالمندان KW - سبک زندگی KW - کیفیت زندگی DO - 10.22083/jccs.2020.208362.2957 N2 - بنابر آمار سازمان ملل متحد، تعداد سالمندان تا سال ۲۰۵۰ بیش از دو برابر می­شود و از ۸۴۱ میلیون نفر به ۲ میلیارد نفر می‌رسد. ازجمله مسائل مهمی که در دورۀ سالمندی نیز مطرح است سبک زندگی است. محققان در این پژوهش از مدل بومی استاندارد داخلی موجود در خصوص سبک زندگی سالمندان استفاده کردند که دارای 5 بُعد پیش‌گیری؛ فعالیت­های جسمی، تفریحی، سرگرمی و ورزشی؛ تغذیۀ سالم؛ مدیریت تنش و روابط اجتماعی و بین‌فردی است. در این پژوهش، از دو راهکار هم‌بستگی و توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعۀ آماری تمام شهروندان تهرانی با حداقل 60 سال سن هستند. نتایج نشان داد که رسانه‌ها در ابعاد پیش‌گیری، تغذیۀ سالم و روابط اجتماعی و بین‌فردی نقش دارند؛ درحالی‌که بر ابعاد فعالیت­های جسمی، تفریحی، سرگرمی و ورزشی و مدیریت تنش تأثیر معناداری ندارند. UR - https://www.jccs.ir/article_111049.html L1 - https://www.jccs.ir/article_111049_6ff29b1c867c1b74ca9c6a619137fd57.pdf ER -