TY - JOUR ID - 110651 TI - عوامل تاثیرگذار بر صنعت نشر کتاب در ایران JO - فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات JA - JCCS LA - fa SN - 2008-8760 AU - شریفی میلانی, هامون AU - برومند, زهرا AU - امیرکبیری, علیرضا AD - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز AD - استادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز (نویسنده مسئول) AD - دانشیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 21 IS - 50 SP - 241 EP - 258 KW - صنعت نشر KW - نظریۀ داده بنیاد KW - نشر کتاب KW - مسائل و مشکلات نشر DO - 10.22083/jccs.2020.167477.2691 N2 - هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل تأثیرگذار در صنعت نشر کتاب در ایران و ارائه الگوی کیفی نشر کتاب در ایران است. این پژوهش از نظر رویکرد کیفی و شیوه اجرا، روش مبتنی بر نظریۀ داده بنیاد است. جامعۀ آماری شامل کارشناسان و مدیران نشر کشور هستند که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند درمجموع 16 نفر به‌عنوان مشارکت‌کننده انتخاب شدند. داده‌ها به روش مصاحبه با روش هدایت کلیات و بدون ساختار گردآوری شد. برای به‌دست آوردن اعتبار و روایی داده‌ها از دو روش بازبینی مشارکت‌کنندگان و مرور خبرگان استفاده شد. پس از انجام مصاحبه و بررسی مجدد مؤلفه‌های استخراج‌شده توسط خبرگان، مقوله محوری مطالعه پیش‌رو، ضعف در مدیریت بنگاه‌های نشر شناسایی شد که با توجه به شرایط علّی، زمینه‌ای و میانجی، راهبردهایی تدوین و مدل نهایی بر اساس آن ارائه شده است. بر اساس نتایج، مهم‌ترین مقوله‌های تأثیرگذار بر صنعت نشر شامل: مدیریت بنگاه‌‌های نشر، استراتژی صنعت نشر و فناوری اطلاعات و ارتباطات است و شرایط اقتصادی، تکثیر غیرمجاز، شرایط اجتماعی و سرانه مطالعه در رتبه‌های بعدی قرار دارند. پدیده محوری موردمطالعه در این پژوهش ضعف مدیریت در بنگاه‌های نشر است. جهت بهبود شرایط و به‌عنوان مؤلفۀ راهبردی بکارگیری و استفاده از فناوری­های اطلاعاتی در حوزۀ نشر پیشنهاد شده است. UR - https://www.jccs.ir/article_110651.html L1 - https://www.jccs.ir/article_110651_fbc2b2d29e215de438dad9f97f211928.pdf ER -