TY - JOUR ID - 104961 TI - معناکاوی اثر ورود مسیح به بروکسل: شمایل‌ مسیحی یا سرپیچی از آن؟ JO - فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات JA - JCCS LA - fa SN - 2008-8760 AU - آفرین, فریده AD - استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر دانشگاه سمنان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 21 IS - 52 SP - 223 EP - 250 KW - معناکاوی KW - جیمز انسور KW - شمایل مسیحی KW - کریستوا KW - سرپیچی DO - 10.22083/jccs.2020.190328.2829 N2 - هدف پژوهش، مطالعۀ اثر «ورود مسیح به بروکسل» بر اساس مؤلفه‌های نظری در تفکر ژولیا کریستوا است. به همین دلیل، مؤلفه‌هایی چون سرپیچی، امر نمادین، امر نشانه‌ای، تبادل امر نمادین، نشانه‌ای، معنازایی، بینامتنیت و فرایند معناکاوی بازخوانی می‌شوند. سؤال پژوهش این است: آیا اثر مذکور در زمرۀ شمایل‌‌های مسیحی قرار می‌گیرد یا سرپیچی از آن محسوب می‌شود؟ برای پاسخ دادن به سؤال، با بهره‏گیری از روش تحلیل محتوای کیفی، ویژگی‌های بصری و معانی چندگانۀ اثر بیرون کشیده می‌شود. بررسی انواع سرپیچی‌ها در اثر و تمرکز بر تبادل امر نشانه‌ای و نمادین، قابلیت‌های زبان بصری انسور در اثر «ورود مسیح به بروکسل» مانند شیوۀ رنگ‌گذاری، نحوۀ قاب‌بندی خاص او با پیروی از عکاسی، استفاده وافر از ماسک‌ها و نقاب‌ها را برجسته می‌کند. واکاوی در روابط بینامتنی اثر، تغییر جایگاه مسیح، جابجایی زمان ظهور او در سال 1889 و تعویض مکان نمایش در بروکسل سدۀ نوزدهم و اوایل سدۀ بیستم را نشان می‌دهد. معناکاوی اثر نشان می‌دهد نمایش اشباح در پیش‌زمینه در کارناوالی از مضمون تهی شده، بیشتر از آنکه بازنمایی کلام کتاب مقدس باشد، نمایش «خروج» و سرپیچی است. خروجی که تفسیر تازه از دین و اضطراب از سلطۀ نقاب‌‌زدگان و ماسک‌‏داران یعنی اشباح بورژوازی و سلطه سرمایه‌داری را نشان می‌دهد. نتیجه اینکه به­دلیل فاصلۀ نقاشی مذکور از نص کتاب مقدس این اثر در راستای شمایل‌‌های مسیحی نیست و ضمن سرپیچی از آن‌ها، نوعی شمایل برای دوران مدرن بروکسل محسوب می‌شود. UR - https://www.jccs.ir/article_104961.html L1 - https://www.jccs.ir/article_104961_67b256ac0283b40a7511dfec0ff01c18.pdf ER -