TY - JOUR ID - 10438 TI - بازنمایی فرشته در رسانه براساس آموزه‌های اسلامی JO - فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات JA - JCCS LA - fa SN - 2008-8760 AU - غلامعلی, اسدالله AU - فهیمی‌فر, اصغر AD - دانشجوی دکتری پژوهش هنر. دانشکده هنر و معماری. دانشگاه تربیت مدرس AD - مدیر گروه پژوهش هنر. عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری. دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 16 IS - 29 SP - 167 EP - 187 KW - فرشتگان KW - رسانه‌ملّی KW - سینما KW - تلویزیون DO - N2 - در همه اعصار، فرشتگان و ماهیت آنها برای انسان، جذاب و پرسش برانگیز بوده است. این جذابیت تنها به این دلیل نیست که بشر نمی‏تواند ملائک را همچون دیگر ارکان عالم مشاهده کند، بلکه دلایل دیگری را نیز در خود دارد. از مهم‌ترین این دلایل نقش فرشتگان در جهان هستی و ارتباط آنها با زندگی دنیوی و اُخروی آدمی است. بازنماییِ فرشتگان در رسانه‌های غربی، با حقیقت و آموزه‌های اسلامی مغایرت دارد، ولی متأسفانه به‏دلیل قدرت جادویی رسانه، تأثیرات فراوانی بر اذهان عمومی گذاشته است. این پژوهش تلاش دارد براساس آموزه‌های اسلامی سیمایِ فرشتگان را در رسانه ملّی تحلیل کند و همچنین راهکارهای عملی و کاربردی را در چگونگی بازنمایی فرشتگان در رسانه را پیشنهاد کند. نتایج به‌دست آمده از این پژوهش نشان می‌دهد که اهالی رسانه باید همانطورکه به امور فنی رسانه تسلط داشته باشند، به مفاهیم و آموزه‌های اسلامی نیز واقف باشند. UR - https://www.jccs.ir/article_10438.html L1 - https://www.jccs.ir/article_10438_f74489cfa8876aabffd367c2846b8d3e.pdf ER -