%0 Journal Article %T مشکلات صنعت نشر کتابِ ایران: مبتنی‌بر مرور متون %J فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات %I پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات %Z 2008-8760 %A مطلبی, داریوش %D 2019 %\ 12/22/2019 %V 20 %N 48 %P 205-234 %! مشکلات صنعت نشر کتابِ ایران: مبتنی‌بر مرور متون %K صنعت نشر %K نشر کتاب %K مشکلات نشر %K نشر ایران %R 10.22083/jccs.2019.173432.2741 %X هدف. هدف مطالعه حاضر، شناسایی مشکلات صنعت نشر کتاب ایران، بر اساس دیدگاه منتشرشدۀ متخصصان و پژوهشگران حوزۀ نشر است. روش‌شناسی. در این پژوهش، از روش تحلیل محتوای استفاده شده است. جامعه آماری مورد مطالعه مقالات، کتاب‏های و پایان‏نامه‏های است که در ایران منتشر شده و موضوع آنها با نشر کتاب ایران در ارتباط است. در فرآیند مطالعه متون، تنها به اطلاعاتی استناد شده که حاصل پژوهش‏ها و یا تجربیات زیسته پژوهشگران بوده است. یافته‌ها. یافته‌‏های نشان می‏دهد، نابسامانی وضعیت توزیع کتاب، حرف‌ه‏ای نبودن بخش اعظم ناشران و نداشتن تخصص کافی در حوزه نشر و بی‌‏توجهی به سازوکارهای اقتصادی در "تولید، توزیع و مصرف کتاب" مهم‏ترین مشکلات حرفه‌‏ای (درون صنفی) صنعت نشر محسوب می‌‏شود. در بخش مشکلات بیرونی یافته‌ها نشان می‌دهد نبود فرهنگ کتابخوانی در ایران و عدم ترویج کتابخوانی از سوی نهادهای آموزشی، مهم‏ترین مشکل فرهنگی؛ و نبود نهادهای صنفی (اتحادیه نشر) قوی و تاثیرگذار و عدم توسعه کتابخانه‏‌ها - به‏‌ویژه کتابخانه‌‏های عمومی و مدارس ـ و نبود آرامش فکری و روحی مردم، مهم‏ترین مشکلات اجتماعی بوده است. نگرش صرفا فرهنگی و بی‌‏توجهی به سازوکارهای اقتصادی مهم‏ترین مشکل اقتصادی صنعت نشر و ممیزی کتاب و نارکارآمدی قوانین مرتبط با حق نشر (مؤلف) و همچنین دخالت بیش‏از حد دولت در نشر به‏عنوان مهم‏ترین مشکلات سیاسی صنعت نشر مطرح شده‏اند. نتایج. بررسی متون نشان می‌دهد که مشکلات موجود در صنعت نشر به دو دسته عمده مشکلات درونی (درون صنفی) و بیرونی (برون صنفی و فرهنگی، احتماعی، اقتصادی و سیاسی) قابل دسته بندی است و حل یکی بدون دیگری امکان‌پذیر نیست. %U https://www.jccs.ir/article_93838_f37e5ae97ff5d29954da54d788b5cc98.pdf