%0 Journal Article %T نقش سواد رسانه‌ای در تعدیل اعتیاد اینترنتی (مطالعۀ موردی: دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ دوم چهارمحال و بختیاری) %J فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات %I پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات %Z 2008-8760 %A فرقانی, محمدمهدی %A خدامرادی, یاسین %D 2019 %\ 05/22/2019 %V 20 %N 45 %P 85-102 %! نقش سواد رسانه‌ای در تعدیل اعتیاد اینترنتی (مطالعۀ موردی: دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ دوم چهارمحال و بختیاری) %K سواد %K سواد رسانه‌ای %K اعتیاد %K اینترنت %K اعتیاد اینترنتی %R 10.22083/jccs.2018.140379.2500 %X هدف پژوهش، بررسی نقش سواد رسانه­ای در تعدیل اعتیاد اینترنتی است. این پژوهش با روش آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری، دانش­آموزان پایۀ سوم مقطع متوسطۀ دوم استان چهارمحال و بختیاری است که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای به تعداد 40 نفر در دو گروه کنترل و آزمایش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه‌های استاندارد استفادۀ مشکل‌زا از اینترنت کاپلان، اعتیاد اینترنتی یانگ و پرسشنامۀ محقق‌ساختۀ سواد رسانه­ای است. از آزمون‌های آلفای کرونباخ، ویلکاکسون و t زوجی توسط نرم‌افزار 24spss استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند که آموزش سواد رسانه‌ای، در تعدیل اعتیاد اینترنتی در بین دانش­آموزان تأثیر دارد. همچنین نتایج نشان دادند که آموزش سواد رسانه­ای، در میزان استفاده از رسانه، افزایش توانایی تحلیل و ارزیابی، توانایی تولید پیام رسانه­ای، توانایی برقراری ارتباط با تولیدکنندگان پیام رسانه­ای و افزایش تفکر انتقادی دانش­آموازان در برخورد با پیام رسانه­ای اثر دارد. %U https://www.jccs.ir/article_88047_1db3be2a7234babe164e5a31066934c6.pdf