%0 Journal Article %T سنجش نگرش مردم ایران در خصوص بازی‌های رایانه‌ای (مقایسه نگرش افراد مورد مطالعه در رده سنی 7 تا 40 سال) %J فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات %I پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات %Z 2008-8760 %A کوثری, مسعود %A آقازاده, معصوم %A سیدحسینی, سیدمحمدعلی %D 2018 %\ 05/22/2018 %V 19 %N 41 %P 91-120 %! سنجش نگرش مردم ایران در خصوص بازی‌های رایانه‌ای (مقایسه نگرش افراد مورد مطالعه در رده سنی 7 تا 40 سال) %K بازی‌های رایانه‌ای %K نگرش %K ژانرهای بازی %K دیدگاه سلبی %K دیدگاه ایجابی %R 10.22083/jccs.2018.98854.2261 %X امروزه بازی‌های رایانه‌ای، به یکی از پرطرفدارترین تفریحات مردم در دنیا تبدیل شده‌اند؛ تفریحی که انسان‌های بیشماری را ساعت‌ها فارغ از دنیای واقعی مجذوب خود می‌کند و آرزوهای دست‌نیافتنی هر یک از آن‌ها را در دنیای مجازی تبدیل به واقعیت ‌می‌کند. این نوع گذران اوقات فراغت، با در نظر گرفتن پیامدهای آن، قابل تأمل است. همین امر توجه پژوهشگران این حوزه را به میزان مصرف بازی‌ها به‌ویژه در میان گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان و نگرش آنان نسبت به بازی‌های رایانه‌ای برانگیخته است که مقاله حاضر نیز به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است. این مطالعه در بین افراد 7 تا 40 سال کشور با استفاده از روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انجام شده است. یافته‌ها، حاکی از آشنایی 6/79 درصد افراد با بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی و انجام این بازی‌ها توسط 4/54 درصد آنها است. از بین ژانر‌های مختلف، بازی‌های ورزشی، اکشن و جنگی از بازی‌های مورد علاقه‌ بازیکنان بوده است. در مجموع نگرش 4/13 درصد از کل بازیکنان نمونه نسبت به بازی‌ها مثبت، 8/68 درصد بینابین و 8/17 درصد نگرش منفی‌ای نسبت به بازی‌های رایانه‌ای داشتند. %U https://www.jccs.ir/article_63227_638fdfb86bfb0d01c357ccf19c73d7a3.pdf