%0 Journal Article %T بررسی میزان باورپذیری پدیده «شایعه» در پیام رسان‌های موبایلی بین مردم شهرستان اهواز با تأکید بر نقش «رسانة ملی» %J فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات %I پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات %Z 2008-8760 %A آذرشین, سیدامیر %A تاجیک اسماعیلی, سمیه %D 2018 %\ 02/20/2018 %V 18 %N 40 %P 65-94 %! بررسی میزان باورپذیری پدیده «شایعه» در پیام رسان‌های موبایلی بین مردم شهرستان اهواز با تأکید بر نقش «رسانة ملی» %K رسانه ملی %K باورپذیری %K شایعه %K پیام رسانهای موبایلی %R 10.22083/jccs.2018.104427.2287 %X با وجود رسانه‌های اجتماعی مجازی چون تلگرام پدیده شایعه رواج بسیاری پیدا کرده است. از طرفی دیگر وقتــی مخاطــب از اطلاع‌رسانی شبکه‌های رسمی، مانند تلویزیون قانع نشود و حس کنــد در جریان کل پدیده یا رخداد قرار نگرفته اســت، ضمن کم شــدن اعتماد به جریان اطلاع‌رســانی رســمی، ســعی در کسب اطــلاع از طــرق دیگر مانند پیام رسان‌های موبایلی می‌کند. به مرور زمان و در نتیجه منطقی این اتفاق، اخبار منتشــر شــده در پیام رسان‌های موبایلی کــه همواره ممکن است آمیخته با شایعات باشد به‌عنوان منبع مورد مراجعه مخاطبان قرار می‌گیرد. در این پژوهش با هدف بررسی میزان باورپذیری پدیده «شایعه» در پیام رسان‌های موبایلی بین مردم شهرستان اهواز با تأکید بر نقش «رسانۀ ملی» به انجام رسیده است. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار اندازه‌گیری، مصاحبه و پرسشنامه است. جامعه آماری کلیه افراد 15 تا 60 سال ساکن شهر اهواز هستند که بر اساس آمارنامه کلان‌شهر اهواز در سال 1390، 728955 نفر بوده‌اند. روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای است. نتایج نشان داد 8/48 درصد پاسخ افراد اعتماد خود را به مطالب ارائه شده از رسانه ملی را زیاد و خیلی زیاد دانسته و 2/51 درصد افراد اعتماد زیادی به مطالب ارائه شده از رسانه ملی ندارند. همچنین 62 درصد افراد اظهار داشته‌اند که در صورت مواجهه با اخبار متناقض رسانه ملی را جهت آگاهی از اخبار واقعی انتخاب می‌کنند. همچنین در حدود 80 درصد افراد رسانه ملی را قابل اطمینان‌تر از پیام رسان‌های موبایلی می‌دانند. %U https://www.jccs.ir/article_58499_6033f749732e9fc18228797c50063a16.pdf