%0 Journal Article %T فرهنگ ایرانی در عصر جهانی شدن (مورد مطالعه فرهنگ نوروز) %J فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات %I پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات %Z 2008-8760 %A قاسمی, حاکم %A ناظری, زهرا %D 2012 %\ 10/01/2012 %V 13 %N 19 %P 91-112 %! فرهنگ ایرانی در عصر جهانی شدن (مورد مطالعه فرهنگ نوروز) %K جهانی شدن %K فرهنگ %K فرهنگ ایرانی و نوروز %R %X نوروز از آئین‌های کهن ایرانیان و نماد فرهنگ ایرانی از دورة باستان تا امروز پایدار مانده است. با ظهور فرایند جهانی شدن، شرایط جدیدی برای فرهنگ‌ها رقم خورده است. وضعیتی که می‌تواند به از بین رفتن فرهنگ‌های بومی و آئین‌های کهن منجر شود. پرسش این است که نوروز در مواجهه با فرایند جهانی شدن چه وضعیتی پیدا خواهد کرد؟ برای پاسخ به این پرسش با استخراج ویژگی‌های نوروز و ویژگی‌های جهانی شدن، قابلیت انطباق‌پذیری فرهنگ ایرانی و نوروز با جهانی شدن تبیین می‌شود. نوروز دارای ویژگی‌های عام انسانی و جهانی است. تأکید بر ارزش‌های اخلاقی و انسانی، ترویج و تحکیم روابط انسانی و نوع‌دوستی، اهمیت دادن به محیط‌زیست و تأکید بر بهداشت و پاکیزگی از ویژگی‌های انسانی و جهانی فرهنگ نوروز است. با توجه به این ویژگی‌ها، این فرهنگ قابلیت انطباق با جهانی شدن را دارد و می‌توان، از فرصت‌های موجود در عرصة جهانی برای حفظ و گسترش این فرهنگ سود جست. %U https://www.jccs.ir/article_3365_c085379467cdc57ea922c43ce80af3d5.pdf