%0 Journal Article %T جایگاه رسانه در تغییر سبک زندگی سالمندان %J فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات %I پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات %Z 2008-8760 %A خالقی محمدی, حمیده %A ببران, صدیقه %D 2021 %\ 12/22/2021 %V 22 %N 56 %P 57-74 %! جایگاه رسانه در تغییر سبک زندگی سالمندان %K رسانه %K سالمندان %K سبک زندگی %K کیفیت زندگی %R 10.22083/jccs.2020.208362.2957 %X بنابر آمار سازمان ملل متحد، تعداد سالمندان تا سال ۲۰۵۰ بیش از دو برابر می­شود و از ۸۴۱ میلیون نفر به ۲ میلیارد نفر می‌رسد. ازجمله مسائل مهمی که در دورۀ سالمندی نیز مطرح است سبک زندگی است. محققان در این پژوهش از مدل بومی استاندارد داخلی موجود در خصوص سبک زندگی سالمندان استفاده کردند که دارای 5 بُعد پیش‌گیری؛ فعالیت­های جسمی، تفریحی، سرگرمی و ورزشی؛ تغذیۀ سالم؛ مدیریت تنش و روابط اجتماعی و بین‌فردی است. در این پژوهش، از دو راهکار هم‌بستگی و توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعۀ آماری تمام شهروندان تهرانی با حداقل 60 سال سن هستند. نتایج نشان داد که رسانه‌ها در ابعاد پیش‌گیری، تغذیۀ سالم و روابط اجتماعی و بین‌فردی نقش دارند؛ درحالی‌که بر ابعاد فعالیت­های جسمی، تفریحی، سرگرمی و ورزشی و مدیریت تنش تأثیر معناداری ندارند. %U https://www.jccs.ir/article_111049_6ff29b1c867c1b74ca9c6a619137fd57.pdf