@article { author = {balilan asl, lida and kafashian, zahra and eghbali, moloud and Hashemi, Mirdavood}, title = {Investigative the Effect of photographs, stamps and postcards on the Wall Paintings in Qajar houses of Tabriz (case study: Hariri House of Tabriz)}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {20}, number = {46}, pages = {89-112}, year = {2019}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {10.22083/jccs.2018.148536.2568}, abstract = {Investigative the Effect of photographs, stamps and postcards on the Wall Paintings in Qajar houses of Tabriz (case study: Hariri House of Tabriz) Abstract During the Qajar rule, communication with Europe increasingly was done. Sending Iranian artists to Europe And entry of elements such as postcards, Stamp and Finally, the invention of a photographic camera causes a profound chang On the attitude of Iranian artists, especially painters. This article was done In order to answer this fundamental question: Elements such as photos, postcards and stamps What has influenced Iranian art? This article was done in a comparative-historical method. Also Field studies was done with presence in place And record graffiti. The result of the studies showed: In most wall art topics, Features of Western art It can be seen. How to stand, The type of women's dress, Can be mentioned And the reasons for this effect are the entry of a photographic camera, postcards and stamps.}, keywords = {Wall Painting,Qajar,Picture,postcard,Stamp}, title_fa = {بررسی تأثیر عکس، تمبر و کارت‌پستال بر دیوارنگاری‌های خانه‌های قاجار تبریز (مطالعه موردی: خانه حریری تبریز)}, abstract_fa = {در دوران حکومت قاجار ارتباطات هر چه بیشتر شاهان قاجاری با اروپا تأثیری عمیق در حوزه هنر ایرانی داشته است. ارسال هنرمندان ایرانی به اروپا و ورود عناصر فرهنگی مانند کارت‌پستال، تمبر و در نهایت اختراع دوربین عکاسی و ورود این فناوری به کشور، همگی باعث تغییری عمیق بر نگرش هنرمندان ایرانی به‌خصوص نقاشان داشته است. این پژوهش در راستای پاسخگویی به این سؤال اساسی که «عناصر نامبرده چه تأثیری بر هنر دیوارنگاری در دوره قاجار داشته‌اند؟» انجام ‌یافته است؛ این مقاله به روش تطبیقی ـ تاریخی در قالب مطالعات میدانی با حضور در محل و ثبت تصویری نگاره‌ها و همچنین توصیف و تشریح آنها در کنار مطالعات کتابخانه‌ای به انجام رسیده است. نتیجه بررسی‌ها نشان داد: که در اکثر موضوعات دیوارنگاری، ویژگی‌های هنر غرب مشاهده می‌شود که از آن جمله؛ به نحوه ژست گرفتن افراد در مقابل دوربین عکاسی، نوع پوشش زنان و نقاشی هنرمندان از روی تصاویر می‌توان اشاره کرد و از دلایل این تأثیر می‌توان به ورود دوربین عکاسی، کارت‌پستال‌ها و تمبرها به کشور و کاربرد آن اشاره کرد.}, keywords_fa = {نقاشی دیواری,قاجار,عکس,کارت‌پستال,تمبر}, url = {https://www.jccs.ir/article_92683.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_92683_faa1d6f12ba4ba9fa0b05c12b66f7e02.pdf} }