@article { author = {0, 0 and 0, 0}, title = {Study on the Popularity Reasons of the Best-Seller Movie in Iranian Cinema Throughout History}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {11}, number = {9}, pages = {89-112}, year = {2010}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {}, abstract = {Ekhrajiha movies, particularly the second one, experienced an unprecedented box office in the history of Iranian cinema. Based on the assumption that high sale rate is an indication of cinema audience satisfaction, understanding the reasons of this success can help Iranian cinema authorities for future policy making, investments, and activities. To this aim, a survey was conducted through telephone interviews to people over 15 years old inhabiting in 22 districts of Tehran who had watched both Ekhrajiha 1 and Ekhrajiha 2.  This study shows that most respondents evaluate Ekhrajiha 2 good and Ekhrajiha 1 better than Ekhrajiha 2. Also, most of the respondents consider Ekhrajiha as a comic movie rather than a movie on the holy defense (Defa-e-Moqaddas), and believe that ordinary people are more focused class in this movie. According to them, factors such as comic atmosphere of the movie, distinguished dialogues of the movie, correct and appropriate selection of the actors and their good performance, as well as broadcasting Ekhrajiha 1 on IRIB TV influenced popularity of Ekhrajiha 2.They believe this movie showed that defending the homeland is not exclusive to a specific class and all Iranians become united at the time of any threat regardless of disagreements. They also argue that this movie resulted in a more positive attitude toward religious poeple.}, keywords = {Comedy,Ekhrajiha,Holy Defense,Basiji}, title_fa = {بررسی علل اقبال به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران}, abstract_fa = {فیلم سینمایی اخراجی‌ها، به فروش بالا و بی‌سابقه‌ای در تاریخ سینمای ایران دست یافته است. دریافت زمینه‌ها و علل این موفقیت، بر اساس این نظریه که فروش بالا نشان از رضایت مخاطب سینما دارد، فعالان این حوزه را در سیاست‌گذاری‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌های آینده یاری خواهد کرد. بدین منظور پژوهشی پیمایشی از طریق نظرسنجی تلفنی از افراد 15 ساله و بالاتر ساکن در مناطق بیست‌ودوگانة شهر تهران، که هم فیلم اخراجی‌های 1 و هم فیلم اخراجی‌های 2 را دیده‌اند، انجام شده است. نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که بیشتر پاسخ‌گویان اخراجی‌های 2 را خوب و اخراجی‌های 1 را بهتر از اخراجی‌های 2 ارزیابی کرده‌اند. همچنین بیشتر پاسخ‌گویان اخراجی‌ها را فیلمی در فضای طنز می‌دانند تا دفاع مقدس و به عقیدة آن‌ها افراد عادی موفق‌ترین گروهی هستند که در این فیلم نشان داده شده‌اند. از نظر آن‌ها عواملی چون فضای طنزآمیز فیلم، حرف‌های متفاوت، انتخاب درست و به‌جای بازیگران، بازی خوب، و پخش سریال اخراجی‌های 1 از تلویزیون در استقبال از اخراجی‌های 2 تأثیر بسیاری گذاشته است. آن‌ها موافق‌اند که در این فیلم نشان داده شده است که دفاع از وطن به گروه خاصی منحصر نبوده، ایرانیان در هنگام تهدید کشور بدون توجه به اختلاف‌نظرها با هم متحدند. همچنین اظهار کرده‌اند این فیلم سبب مثبت‌تر شدن دید مردم به گروه‌های مذهبی شده است.}, keywords_fa = {فیلم,‌طنز,‌اخراجی‌ها,‌دفاع مقدس,‌بسیجی}, url = {https://www.jccs.ir/article_3439.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_3439_de5028868caf428d3211abe56e4beed7.pdf} }