@article { author = {M, S and A, M}, title = {Cultural logic of youth: use of social networks and formation of youth culture (Case of study: Tehran Youth Facebook users)}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {17}, number = {34}, pages = {103-138}, year = {2016}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {10.22083/jccs.2016.23952}, abstract = {This article studies formation of youth culture and cultural identity by focusing on their experiences and interactions in virtual social networks and use of the networks in their daily lives. This article is the result of research work on Tehranian young users of Facebook social networking site that has been done since 22 May 2015 to early October 2015. In this paper, the method of virtual ethnography has been used to explore lived experiences of youth involvement and interactions with social networks, the meaning and concepts related to them as well as the reasons and motivations of young people in these networks. The results of this paper in addition to illustrating the lived experience of social networks and the situation of using youth of these networks shows that presence on social networks as everyday life, provides space or potential for youth to form spatial type of culture and cultural identity. The most important dimensions of youth culture includes: Being reactive, individualistic, trans-gender, class-base, and consumerist.}, keywords = {everyday life,lived experience of social networks,Cultural Identity,cultural logic of youth}, title_fa = {استفاده از شبکه‌های اجتماعی و شکل‌گیری فرهنگ جوانی در جوانان تهرانی کاربر فیس‌بوک}, abstract_fa = {مقاله پیش‌رو به مطالعه شکل‌گیری فرهنگ و هویت فرهنگی جوانان با تمرکز بر تجارب و تعاملات آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی مجازی و استفاده از این شبکه‌ها در زندگی روزمره‌شان می‌پردازد. این مقاله حاصل کار پژوهشی بر روی کاربران جوان تهرانی عضو شبکه اجتماعی فیس‌بوک از تاریخ یک خرداد 1394 تا اوایل مهرماه 1394 است. در این مقالهاز روش مردم‌نگاری مجازی برای کشف تجارب زیسته و تعاملات جوانان در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی، معانی و مفاهیم‌ مرتبط با آن‌ها و همچنین دلایل و انگیزه‌های حضور جوانان در این شبکه‌ها استفاده ‌شده است. نتایج این پژوهش ضمن تشریح تجربه زیسته شبکه‌های اجتماعی و وضعیت استفاده‌های جوانان از این شبکه‌ها نشان می‌دهد که حضور در شبکه‌های اجتماعی به‌مثابه زندگی روزمره امکان و فضایی برای شکل‌گیری نوع خاصی از هویت فرهنگی جوانی را فراهم می‌کند. ازاین‌رو مهم‌ترین ویژگی‌های فرهنگ جوانی عبارت‌اند از؛ واکنشی، فردگرایانه، فراجنسیتی، طبقاتی و مصرف‌گرا بودن.}, keywords_fa = {زندگی روزمره,تجربه زیسته شبکه‌های اجتماعی,هویت فرهنگی,منطق فرهنگی جوانی}, url = {https://www.jccs.ir/article_23952.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_23952_a73e4f339e142049f57e461012ca55f5.pdf} }