@article { author = {sadabadi, ali asghar and azmoudeh, fahimeh and fartash, kiarash}, title = {Startup Event Action Research: Taraz Mosque}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {23}, number = {59}, pages = {275-297}, year = {2022}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {10.22083/jccs.2021.249578.3175}, abstract = {Mosque, as the main axis of Islamic civilization and the first institution formed in Islam, has a very special position. Despite more than 70 thousand mosques, the limited use of this huge capacity in an Islamic country has caused its position to decline. In this study, using approach of participatory action researcha, concentrated effort has been made to generate ideas in the field of mosque with the ultimate goal of achieving its special position, called taraz mosque, in the startup event form. This issue is the first step in using the capacity of these events in serving the cultural issues. The idea of holding this event was planned for a year and it was held with two startup weekend events in the spring  2017 in Imam Sadiq University camp in Damavand during one month. This event is a reference for guiding and conducing the process of generating, collecting and promoting mosque ideas, team building, producing product, value creation and planning for its implementation to achieve a taraz mosque. Therefore, the main question in this study is what role taraz Mosque Startup weekend had in designing creative ideas? The main results of this action research are: formation, cultivation and implementation of creative ideas in the field of mosque until reaching to the minimum viable product (MVP). The ideas of "godly loan through mosque crowdfunding" and "Monitoring, evaluating and comparing the situation of mosques" were selected as the best ideas in this event.}, keywords = {Action Research,Innovative Event,Entrepreneurship,Startup Weekend,Taraz mosque}, title_fa = {اقدام پژوهی رویداد استارت‌آپی (شتاب): مسجد طراز اسلامی}, abstract_fa = {مسجد، به‌عنوان اصلی‌ترین محور تمدن اسلامی و اولین نهاد شکل‌گرفته در اسلام، از جایگاه بسیار ویژه و خاصی برخوردار است. باوجودِ بیش از 70 هزار مسجد، استفادۀ محدود از این ظرفیت عظیم در کشوری اسلامی سبب افول جایگاه آن شده است. ازاین‌رو، در این پژوهش با رویکرد اقدام‌پژوهی مشارکتی تلاش متمرکز و عمیقی جهت ایده‌پردازی در حوزۀ مسجد با هدف آرمانی نیل به جایگاه ویژۀ آن، یعنی مسجد طراز اسلامی، در قالب رویدادی استارت‌آپی صورت گرفته ‌است. این موضوع اولین گام در عرصۀ استفاده از ظرفیت این رویدادها در خدمت موضوعات فرهنگی است. ایدۀ برگزاری این استارت‌آپ ویکند در مدت یک سال برنامه‌ریزی شد و در بازۀ زمانی یک‌ماهه در قالب دو رویداد استارت‌آپ ویکند (شتاب) در محل کمپ آموزشی ‌ـ ‌فرهنگی دماوند دانشگاه امام صادق (ع) در بهار سال 1397 برگزار شد. این رویداد مرجع هدایت و راهبری جریان تولید، جمع‌آوری و ترویج ایده‌های مسجدی، تیم‌سازی، تولید محصول، ارزش‌آفرینی و زمینه‌سازی جهت اجرای آن برای نیل به مسجد طراز اسلامی است. ازاین‌رو، سؤال اصلی در این مقاله این است که استارت‌آپ ویکند مسجد طراز اسلامی در طراحی ایده‌های خلاقانه چه نقشی داشته است. اصلی‌ترین نتایج عملیاتی اقدام‌پژوهی این رویداد استارت‌آپی عبارت‌اند از: شکل‌گیری، پرورش و اجرای ایده‌های خلاقانه در حوزۀ مسجد تا سطح کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) باشند. ایده‌های «قرض‌الحسنه از طریق جمع‌سپاری مسجدی» و «رصد، پایش، ارزیابی و مقایسۀ وضعیت مساجد» در این رویداد به‌عنوان ایده‌های برتر انتخاب شدند.}, keywords_fa = {اقدام پژوهی,رویداد نوآفرینانه,کارآفرینی,استارت‌آپ ویکند (شتاب),مسجد طراز اسلامی}, url = {https://www.jccs.ir/article_158770.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_158770_b6687643bbb5c6bbfa6612b9d2a087d9.pdf} }