@article { author = {Yadegari, Mohammad hasan and Montazerghaem, Mehdi and kashefifar, Mehdi}, title = {Study of the Attitude of Different Generations to Inter-generational Distinctions Based on Media Socialization in Iran}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {23}, number = {58}, pages = {57-80}, year = {2022}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {10.22083/jccs.2021.224629.3042}, abstract = {Media technologies have changed the mentality of societies. These changes, along with the rapid changes in technologies, have had different consequences for individuals. The most important of these differences are the differences in the epistemological attitudes of each generation. What is considered as the premise of this research is that the epistemological system of each period is constructable and the main factor for constructing each generation is the media that each generation uses. In other words, the agency of the media in generational change can be referred to as media socialization. In the theoretical literature section of this study, generational theories in sociology and generational studies literature from the perspective of media studies have been used. In order to answer the questions of this study, semi-structured interviews were used to collect data. The age range of the interview participants is 15 to 45 years old. To this end, interviews were conducted with 30 people to identify their attitudes and experiences towards generational differences and differences. The research findings identified 4 generations with the titles of “adaptable”, “risky”, “changeable” and “unlimited”. Also, the findings show that in each generation, communication and interactive tools have an effective role in shaping generational epistemology. As we move towards the use of interactive and global media, traditional and customary values fade and people live outside the boundaries and common epistemological order.}, keywords = {generation,Generational distinctions,Media consumption,Media generations,Media socialization}, title_fa = {نگرش نسلها به تمایزات بین‌نسلی در ایران بر مبنای جامعه ‎پذیری رسانه ای}, abstract_fa = {فنّاوری‌های رسانه‌ای جهان ذهنی جوامع را تغییر داده‌اند. این تغییرات، همگام با تغییرات شتابان و پرسرعت فنّاوری‌ها، نتایج گوناگونی را برای افراد به همراه داشته‌اند. مهم‌ترین این تفاوت‌ها تفاوت‌ در نگرش‌های معرفتی هر نسل است. آنچه‌ به‌عنوان ‌پیش‌فرض این پژوهش تلقی می‎شود این است که نظام معرفتی هر دوره ساخت‌پذیر است و عاملیت اصلی برای ساخت هر نسل رسانه‌هایی است که هر نسل از آن استفاده می‌کند. به عبارتی، می‌توان از عاملیت رسانه در تغییرات نسلی با عنوان جامعه‌پذیری رسانه‌ای یاد کرد. در این پژوهش از ادبیات نظری مرتبط ‌با نسل در جامعه‌شناسی و ادبیات مطالعات نسل از منظر مطالعات رسانه بهره برده شده است. از مصاحبۀ نیمه‌ساخت‌یافته برای جمع‌آوری داده‌ها و یافتن پاسخ پرسش‌های این پژوهش استفاده شده است. مصاحبه‌هایی با 30 نفر با بازۀ سنی 15 تا 45 سال صورت گرفت تا نگرش و تجارب آن‌ها در خصوص تمایزها و تفاوت‌های نسلی شناسایی شود. یافته‌های پژوهش چهار نسل را با عنوان‌های سازش‌پذیر، خطرپذیر، تحول‌پذیر و محدودیت‌ناپذیر شناسایی کرد. همچنین، یافته‌ها نشان می‌دهد که در هر نسل، رسانه‌ها و شیوه‌های ارتباطی و تعاملی عاملیت مؤثری در شکل‌گیری معرفت‌شناسی نسلی دارند. هر چه به سمت استفاده از رسانه‌های تعاملی و جهانی پیش می‌رویم، ارزش‌های سنتی و عرفی رنگ می‌بازند و افراد خارج از محدوده‌ها و نظم معرفتی رایج زیست می‌کنند. }, keywords_fa = {تمایزات نسلی,جامعه‌پذیری رسانه‌ای,مصرف رسانه‌ای,نسل,نسل‌های رسانه‌ای}, url = {https://www.jccs.ir/article_128105.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_128105_1135de4f33aa541e0ddd03c69d33935a.pdf} }