@article { author = {Masoumzadeh, Seyedeh Maryam and Saraby, Saeed and Rezaeian, Majid}, title = {Strategies for using Capacities of Iranian Cinema to Introduce Iranian Culture to the International arena}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {22}, number = {56}, pages = {265-288}, year = {2021}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {10.22083/jccs.2020.199385.2897}, abstract = {The optimal use of cinema, as a media influencing social and especially cultural domains, requires the establishment of goals, strategies and plans. This study aims to develop strategies for Iranian cinema to present Iranian culture to the international community. The qualitative research was carried out with a survey-type methodology with snowball and targeted sampling.After going over documents and records, in-depth interviews with professors, critics, directors, and international film distribution managers and experts were conducted. The environment and internal and external factors of cinema in the international arena were also examined, through the use of a semi-open questionnaire.Questionnaire validity was confirmed by a formal method and its reliability by Cronbach’s alpha. A SWOT matrix was employed to measure strengths, weaknesses, opportunities and threat, and to analyze data and formulate strategies in the four mentioned areas.The results of the research illustrate that the strategic position of Iranian cinema in the international arena is competitive, but since the point is close to the conservative sector, the strategies of this sector are also considered.Among strategies, the paper suggests films be made to support and display characteristics of Iranian culture emphasizing the components of love, humanity, peace and Ethics, not just nationally, but for a broad and diverse foreign audience while their quality is being monitored, Investing and supporting high quality documentary films with the subject of Iran and the people of Iran, employing people who are professional in international broadcasting film for playing film in foreign.}, keywords = {SWOT Analysis,Iranian cinema,Iranian Culture,cultural diplomacy,Representation}, title_fa = {راهبردهای بهره گیری از ظرفیت های سینمای ایران با رویکرد معرفی سیمای فرهنگ ایرانی در عرصه بین الملل}, abstract_fa = {استفادۀ بهینه از ظرفیت­های سینما، به‌عنوان رسانه­ای که در زمینه­های اجتماعی و به­ویژه فرهنگی تأثیرگذار است، نیازمند داشتن هدف، راهبرد و برنامه­ریزی است. پژوهش پیش رو، با هدف دست­یابی به راهبردهایی برای سینمای ایران، با رویکرد معرفی فرهنگ ایرانی در عرصۀ بین­الملل صورت گرفت. این پژوهش کیفی به روش پیمایشی و با نمونه­گیری به شیوۀ گلوله برفی و هدفمند انجام شد. پس از مطالعات اسنادی، با بهره­گیری از مصاحبۀ عمیق با استادان، منتقدان، کارگردانان، مدیران حوزۀ پخش بین­المللی فیلم و خبرگان، محیط و عوامل درونی و بیرونی سینما در عرصۀ بین­الملل بررسی شد و گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسش‌نامه صورت گرفت. روایی پرسش‌نامه به شیوۀ صوری و پایایی آن با آلفای کرونباخ تأیید شد. با تعیین نقاط قوت، ضعف و فرصت­ها و تهدیدها، تحلیل داده­ها و تدوین راهبردها برای هریک از مناطق چهارگانه با ماتریس SWOT انجام شد. بر اساس نتایج پژوهش، موقعیت راهبردی سینمای ایران در سطح بین­الملل رقابتی نشان داده شد؛ اما ازآنجاکه نقطۀ به‌دست‌آمده بسیار به بخش محافظه­کارانه نزدیک است، راهبردهای این بخش نیز مورد توجه‌اند. ساخت و حمایت از فیلم­هایی با شاخصه­های فرهنگ ملی ایران و ساخت فیلم­هایی با تأکید بر مؤلفه­های عشق، انسانیت، صلح­جویی و اخلاق؛ سرمایه­گذاری و حمایت از فیلم­های مستند باکیفیت با موضوع ایران و مردم ایران؛ فراهم‌آوردن امکان نمایش آن‌ها در خارج از کشور؛ استفاده از افراد آشنا به پخش بین­المللی فیلم در نمایش فیلم در خارج از کشور و نظارت بر شاخص­های کیفی محتوایی و تکنیکی ازجمله راهبردهای مناسب در این زمینه هستند.}, keywords_fa = {راهبرد,تحلیل SWOT,سینمای ایران,دیپلماسی فرهنگی,بازنمایی}, url = {https://www.jccs.ir/article_114240.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_114240_6c125b652b1fdf71e0c10842769afccb.pdf} }