حوریه بزرگ؛ سیدمجید امامی
دوره 16، شماره 30 ، شهریور 1394، ، صفحه 133-159
چکیده
با ظهور عصر غلبة تصویر و بصر، سینما با قابلیت منحصر به فرد تبدیل واقعیت عینی بهتصویر متحرک روز به روز گسترش یافته و مخاطبان زیادی را بهسوی خود جذب کرد. در این میان، اقتضائات و محدودیتهای فناورانه تصویر سینمایی اندیشمندان رسانهای و سینماگران مسلمان را با مسئله چگونگی رسانش پیام دینی از طریق این قالب مواجه کرده است. قرآن بهمنزلة ...
بیشتر
با ظهور عصر غلبة تصویر و بصر، سینما با قابلیت منحصر به فرد تبدیل واقعیت عینی بهتصویر متحرک روز به روز گسترش یافته و مخاطبان زیادی را بهسوی خود جذب کرد. در این میان، اقتضائات و محدودیتهای فناورانه تصویر سینمایی اندیشمندان رسانهای و سینماگران مسلمان را با مسئله چگونگی رسانش پیام دینی از طریق این قالب مواجه کرده است. قرآن بهمنزلة معجزه جاویدان پیامبر خاتم در تنزیل مکی و مدنی خویش، با تصویرآفرینیِ بدیعش، بسیاری از معانی مجرد و عقلی را بهصورت نمادهایی محسوس برای انسانها مجسم کرده است؛ بهگونهای که در بخش زیادی از آیات قرآنی، گویی نه در برابر واژهها بلکه مقابل تصاویری زنده و مجسم ایستادهایم که با مخاطب خویش سخن میگویند. تأمل در هر یک از تصاویر هنری قرآن و فهم منطق و سنت تصویرآفرینی یا همان تجلی زبانی حقیقت، بیشک برای سینماگر دینی ـ با غایت رسانش پیام دینی به مخاطبان ـ میتواند الهامبخش خلق آثاری بدیع باشد. نگارندگان در این مقاله، با مفروض گرفتن امکان انتقال پیام دینی از طریق سینما، میکوشند با مقایسه تصویرآفرینی قرآنی و تصویرسازی سینمایی، گامی برای آشکارگی ظرفیتهای ادبیات تصویری قرآن بهمنظور تحقق «سینمای دینمحور» بردارند.
محمدمهدی فرقانی؛ سیدجمالالدین اکبرزاده جهرمی
دوره 12، شماره 16 ، اسفند 1390، ، صفحه 129-157
چکیده
با سیطرۀ روزافزون تصاویر در دوران معاصر و غلبۀ «فرهنگ دیداری»، توجه به روشهای تحلیل تصاویر و متون دیداری نیز افزایش یافته است. در این مقاله تلاش میکنیم تا ضمن اشاره به پیچیدگیهای نظری تحلیل تصاویر به مدلی برای تحلیل گفتمان انتقادی فیلم دست یابیم. با توجه به نظاممند بودن رهیافت «فرکلاف» به تحلیل گفتمان انتقادی، ...
بیشتر
با سیطرۀ روزافزون تصاویر در دوران معاصر و غلبۀ «فرهنگ دیداری»، توجه به روشهای تحلیل تصاویر و متون دیداری نیز افزایش یافته است. در این مقاله تلاش میکنیم تا ضمن اشاره به پیچیدگیهای نظری تحلیل تصاویر به مدلی برای تحلیل گفتمان انتقادی فیلم دست یابیم. با توجه به نظاممند بودن رهیافت «فرکلاف» به تحلیل گفتمان انتقادی، مدل سه بُعدی وی را مبنای کار قرار دادیم. با این حال، ابزارهایی که فرکلاف برای تحلیل معرفی میکند، بیشتر مناسب متون نوشتاری است تا تصاویر. از این رو، این مقاله میکوشد تا با استفاده از نشانهشناسی اجتماعی و به کار گرفتن رهیافتهای «ایدما»، «رُز» و نیز «کرس» و «ونلیون» و ادغام این رهیافتها در مدل سه بُعدی فرکلاف، مدل مناسبی را برای تحلیل فیلم به دست دهد.
محمود گلمحمدی
دوره 10، شماره 7 ، آبان 1388، ، صفحه 115-135
چکیده
انسان در سراسر تاریخ، برای برقراری ارتباط با همنوعان و محیط اطراف خویش، تلاش و کوشش کرده است و از دوران ماقبل تاریخ، استفاده از تصویر یکی از مهمترین راههای بیان اندیشه و افکار او بوده است. همانطور که در طول قرون گذشته موفق شد زبان و کلام را بهدرستی درک کند و با تسلط کامل از آنها استفاده کند، دستیابی به سواد ...
بیشتر
انسان در سراسر تاریخ، برای برقراری ارتباط با همنوعان و محیط اطراف خویش، تلاش و کوشش کرده است و از دوران ماقبل تاریخ، استفاده از تصویر یکی از مهمترین راههای بیان اندیشه و افکار او بوده است. همانطور که در طول قرون گذشته موفق شد زبان و کلام را بهدرستی درک کند و با تسلط کامل از آنها استفاده کند، دستیابی به سواد تصویری نیز برای انسان امروز مستلزم فهم نکات خاصی است. در جهان امروز با عقبگردی به گذشته، کاربرد دوبارة زبان تصویر، برای سرعت بخشیدن به دریافت پیام، دیده میشود که تمایل همیشگی انسان به پیامهای تصویری را نسبت به گفتار و نوشتار تأیید میکند. انسان از دیرباز دلایل گوناگونی برای خلق تصویر داشته است که مهمترین آنها نیاز است. نیاز به بیان احساسات، افکار، برقراری ارتباط و... در نهایت سبب شده است که انسان به کارهای گوناگونی بپردازد. اختراع عکاسی در جهان، آغازگر حرکت بزرگی در پیوندهای ارتباط بصری میان مردم و جوامع شد. گسترش روزافزون استفاده از تصویر در زندگی امروز به نوعی فرهنگ تبدیل شده است. در این مقاله، تلاش شده است تا اهمیت زبان تصویر و نقش تأثیرگذار آن در برقراری و گسترش ارتباط میان افراد، گروهها، جوامع و تمدنها آشکار شود.