مرضیه خلقتی
چکیده
هدف این مقاله، ارزیابی شرایط و زمینههای اولویتبخشی به رسانههای اجتماعی برای گذران اوقات فراغت، نحوۀ استفادۀ فراغتی از رسانههای اجتماعی و ارزیابی تأثیرات مثبت و منفی آن از منظر کاربران بوده و از رویکرد نظریۀ زمینهای استفاده کرده است. براساس تحلیل دادههای مصاحبههای کیفی، چهار مقولۀ عمدۀ نیازهای ارتباطی، نیازهای فراغتی، ...
بیشتر
هدف این مقاله، ارزیابی شرایط و زمینههای اولویتبخشی به رسانههای اجتماعی برای گذران اوقات فراغت، نحوۀ استفادۀ فراغتی از رسانههای اجتماعی و ارزیابی تأثیرات مثبت و منفی آن از منظر کاربران بوده و از رویکرد نظریۀ زمینهای استفاده کرده است. براساس تحلیل دادههای مصاحبههای کیفی، چهار مقولۀ عمدۀ نیازهای ارتباطی، نیازهای فراغتی، نیازهای فناورانه و نیاز به تجربههای متفاوت بهعنوان شرایط زمینهساز گذران اوقات فراغت، سه مقولۀ رشد تواناییهای ارتباطی، تأثیرات روانی و تقویت منافع فردی بهعنوان تأثیرات مثبت دستهبندی شدند و تأثیرات منفی در پنج مقولۀ تأثیرات فردی، تأثیرات بر ارتباطات خانوادگی، تأثیرات بر ارتباطات اجتماعی، تأثیرات منفی بر سلامت جسمی و روانی مطرح و عوامل تداوم دهندۀ فعالیت فراغتی در رسانههای اجتماعی نیز به عوامل فناورانه و روانی دستهبندی شدند. نتایج این تحقیق، روند جایگزینی فراغت مجازی با واقعی و آمیختگی مفاهیم فراغت و کار را نزد کاربران تأئید میکند.
علی قنبری برزیان
چکیده
هدف پژوهش پیشرو، مطالعه تأثیر محتوی، میزان و مدت زمان استفاده از فضای مجازی بر هویت دینی نوجوانان است. این پژوهش حاصل پیمایشی است که در میان 3800 نفر از دانشآموزان دبیرستانی دختر و پسر 15تا 17سال تهران، اصفهان، تبریز، اهواز، مشهد، شیراز، کرج، رشت در سال 1395 انجام شده است. اعتبار ابزار تحقیق، از نوع اعتبار صوری بوده، که اساتید خبره در ...
بیشتر
هدف پژوهش پیشرو، مطالعه تأثیر محتوی، میزان و مدت زمان استفاده از فضای مجازی بر هویت دینی نوجوانان است. این پژوهش حاصل پیمایشی است که در میان 3800 نفر از دانشآموزان دبیرستانی دختر و پسر 15تا 17سال تهران، اصفهان، تبریز، اهواز، مشهد، شیراز، کرج، رشت در سال 1395 انجام شده است. اعتبار ابزار تحقیق، از نوع اعتبار صوری بوده، که اساتید خبره در این حوزه، آن را تایید کردند. پایایی آن هم با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ به صورت میانگین، برای گویههای ابعاد هویت دینی میزان (ɑ˃0/82) محاسبه شد. بر اساس یافتههای توصیفی این تحقیق، دانشآموزان تهرانی بیشترین میانگین میزان استفاده از فضای مجازی (128دقیقه در روز) و دانشآموزان اصفهانی کمترین (64 دقیقه) میزان استفاده را انجام دادهاند. یافتههای تبیینی این پژوهش، نشان میدهد که آزمون تا-کندال c رابطه بین محتوی مصرف فضای مجازی با هویت دینی نوجوانان را تأیید نموده است. همچنین رابطه بین میزان ساعات مصرف فضای مجازی با هویت دینی نوجوانان با استفاده از آزمون تا-کندال b با سطح اطمینان 99/0 تأیید گردید. نتیجه این پژوهش نشان میدهد که میانگین استفاده دختران نوجوان از فضای مجازی بیشتر از پسران نوجوان است. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیونی، سه متغیر میزان ساعات استفاده از فضای مجازی، محتوی فضای مجازی و جنسیت، 87/0 از هویت دینی نوجوانان در مواجه با فضای مجازی برای نوجوانانرا تبیین میکنند. پیشنهاد این پژوهش برای سیاستگذاران حوزه فرهنگی، طراحی، تقویت و دسترسیپذیری آسان و ارزان برنامهها و بازیهای رایانهای متناسب با ساختار فرهنگی ـ اجتماعی جامعه ایرانی ـ اسلامی در فضای مجازی برای نوجوانان است.
امیر رستگارخالد؛ نرگس مصلحی جنابیان؛ آمنه صلاحی؛ نسرین تاج
چکیده
سؤال اصلی پژوهش پیشرو این است که آیا تغییرات صورت گرفته در سبکهای نوین فراغتی (مبتنی بر فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی جدید) با سرمایۀ اجتماعی جوانان رابطهای دارد یا خیر؟ در این مطالعه روی انواع سبکهای فراغتی و به ویژه سبک فراغتی شاوچینگ سیه متمرکز شده و با توجه به فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی جدید به سبک فراغتی مورد ...
بیشتر
سؤال اصلی پژوهش پیشرو این است که آیا تغییرات صورت گرفته در سبکهای نوین فراغتی (مبتنی بر فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی جدید) با سرمایۀ اجتماعی جوانان رابطهای دارد یا خیر؟ در این مطالعه روی انواع سبکهای فراغتی و به ویژه سبک فراغتی شاوچینگ سیه متمرکز شده و با توجه به فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی جدید به سبک فراغتی مورد نظر رسیده و رابطۀ آنرا با سرمایۀ اجتماعی جوانان مطالعه کردیم. این تحقیق به روش پیمایش انجام شده است. پژوهش پیشرو در مورد 384 نفر از جوانان 15 تا 29 سالۀ ساکن در منطقۀ پنج شهر تهران انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد که استفادۀ جوانان از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی جدید در تکمیل و گذران اوقات فراغت، موجب میشود که سرمایۀ اجتماعی جوانان در دو بعد از ابعاد عینی (عضویت و مشارکت افراد در گروهها، سازمانها، معاشرت و ارتباطات افراد) و یک بعد ذهنی آن یعنی اعتماد تعمیمیافته (اعتماد مردم به یکدیگر در فضاهای مجازی و اعتماد به فضای مجازی) ارتقاء یابد. از سوی دیگر دادههانشاندادندکهاگر افراد از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی جدید برای فعالیتی اجتماعی در گذران اوقات فراغتشان بهره گیرند؛ این امر موجب میشود تا میزان سرمایۀ اجتماعی آنها دربارة زمانی که از این ابزارها به منظور فعالیتهای غیراجتماعی مانند فعالیتهای تفریحی یا یادگیری استفاده میکنند، افزایش یابد.