طاهر روشندل اربطانی؛ افشین امیدی؛ اسماعیل نوروزی
چکیده
با مشاهدۀ تغییرات چند دهۀ اخیر میتوان گفت که اینترنت و به دنبال آن فنّاوریهای دیجیتال، کلیت صنعت موسیقی را متحول و دگرگون کردهاند. اگرچه میتوان به برخی از پیامدهای منفی این روند اشاره کرد، بااینحال باید پذیرفت که بخش بزرگی از کسبوکارهای جدید در صنعت موسیقی همچون توزیع دیجیتال موسیقی پیامد مثبت همین تغییرات فناورانه ...
بیشتر
با مشاهدۀ تغییرات چند دهۀ اخیر میتوان گفت که اینترنت و به دنبال آن فنّاوریهای دیجیتال، کلیت صنعت موسیقی را متحول و دگرگون کردهاند. اگرچه میتوان به برخی از پیامدهای منفی این روند اشاره کرد، بااینحال باید پذیرفت که بخش بزرگی از کسبوکارهای جدید در صنعت موسیقی همچون توزیع دیجیتال موسیقی پیامد مثبت همین تغییرات فناورانه بوده است. با در نظر گرفتن شرایط خاص فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در ایران، هدف اصلی این پژوهش آن است تا با نگاهی نوآورانه و کاربردی به تدوین راهبردهایی برای استفادۀ بهینه از این فرصتهای نوظهور در عرصۀ توزیع دیجیتال موسیقی بپردازد. در این راستا، پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد تحقیق کیفی و مصاحبه با 14 نفر از متخصصان کشور، نقشۀ راهبردی خود را در جهت هدف مطالعه ارائه میدهد. راهبردهای پیشنهادی در این مطالعه، در شش بخش نوآوری محصول، خدمت، موقعیت، فرایند، اجتماعی و پارادایمی تقسیمبندی شدهاند. نتایج گویای این امر است که چنانچه سرویسهای توزیع دیجیتال موسیقی بتوانند به شایستگی هر چه تمامتر، نیازها و احساسهای مخاطب خود را شناسایی کنند، به شکل بهتری خواهند توانست برای نیازهای آنان پاسخ مناسب بیابند و با نوآوریهای مدل کسبوکار، بازیگران جدیدی را وارد بازار خود کنند. در پایان، در مورد برخی چالشهای فرهنگی و سیاسی این عرصه بحث صورت گرفته است.