حامد بخشی؛ فاطمهالسادات ایازی
دوره 16، شماره 30 ، شهریور 1394، ، صفحه 89-108
چکیده
مسئله اصلی مقاله حاضر میزان و نوع بازنمایی دین در فیلمنامههای سینمایی ارسالی به اولین جشنواره فیلم دینی رویش است. برای این منظور، با توجه به تعاریف مختلفی که از دین صورت گرفته بود، تعریف بروندینی لئوبا با قدری تغییر استفاده شد. بر اساس این تعریف، دین مجموعهای شامل چهار بعد نظری ـ اعتقادی، درون فردی، رفتاری و نهادی در نظر گرفته ...
بیشتر
مسئله اصلی مقاله حاضر میزان و نوع بازنمایی دین در فیلمنامههای سینمایی ارسالی به اولین جشنواره فیلم دینی رویش است. برای این منظور، با توجه به تعاریف مختلفی که از دین صورت گرفته بود، تعریف بروندینی لئوبا با قدری تغییر استفاده شد. بر اساس این تعریف، دین مجموعهای شامل چهار بعد نظری ـ اعتقادی، درون فردی، رفتاری و نهادی در نظر گرفته شده است. روش اجرای تحقیق اسنادی بوده و با تکنیک تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه آماری تحقیق تمام فیلمنامههای ارسالی به جشنواره بوده که از این میان 158فیلمنامه به شیوه نمونهگیری تصادفی نظاممند انتخاب شدهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهند بعد درون فردی دین کمترین تجلّی را در فیلمنامههای ارسالی به جشنواره داشته و ابعاد تجسمیافته از دین همچون تجلیات مادی و رفتاری دین بیشترین ظهور را داشته است. درنتیجه، به نظر میرسد آنچه با عنوان فیلمنامههای دینی ارسال شده است بهطور عمده شامل عناصر از پیش ساختهشده دینی ـ همچون هنجارها و ابنیه دینی ـ بوده است تا تجربه دینی یا ارزشهای اخلاقی.
حوریه بزرگ؛ سیدمجید امامی
دوره 16، شماره 30 ، شهریور 1394، ، صفحه 133-159
چکیده
با ظهور عصر غلبة تصویر و بصر، سینما با قابلیت منحصر به فرد تبدیل واقعیت عینی بهتصویر متحرک روز به روز گسترش یافته و مخاطبان زیادی را بهسوی خود جذب کرد. در این میان، اقتضائات و محدودیتهای فناورانه تصویر سینمایی اندیشمندان رسانهای و سینماگران مسلمان را با مسئله چگونگی رسانش پیام دینی از طریق این قالب مواجه کرده است. قرآن بهمنزلة ...
بیشتر
با ظهور عصر غلبة تصویر و بصر، سینما با قابلیت منحصر به فرد تبدیل واقعیت عینی بهتصویر متحرک روز به روز گسترش یافته و مخاطبان زیادی را بهسوی خود جذب کرد. در این میان، اقتضائات و محدودیتهای فناورانه تصویر سینمایی اندیشمندان رسانهای و سینماگران مسلمان را با مسئله چگونگی رسانش پیام دینی از طریق این قالب مواجه کرده است. قرآن بهمنزلة معجزه جاویدان پیامبر خاتم در تنزیل مکی و مدنی خویش، با تصویرآفرینیِ بدیعش، بسیاری از معانی مجرد و عقلی را بهصورت نمادهایی محسوس برای انسانها مجسم کرده است؛ بهگونهای که در بخش زیادی از آیات قرآنی، گویی نه در برابر واژهها بلکه مقابل تصاویری زنده و مجسم ایستادهایم که با مخاطب خویش سخن میگویند. تأمل در هر یک از تصاویر هنری قرآن و فهم منطق و سنت تصویرآفرینی یا همان تجلی زبانی حقیقت، بیشک برای سینماگر دینی ـ با غایت رسانش پیام دینی به مخاطبان ـ میتواند الهامبخش خلق آثاری بدیع باشد. نگارندگان در این مقاله، با مفروض گرفتن امکان انتقال پیام دینی از طریق سینما، میکوشند با مقایسه تصویرآفرینی قرآنی و تصویرسازی سینمایی، گامی برای آشکارگی ظرفیتهای ادبیات تصویری قرآن بهمنظور تحقق «سینمای دینمحور» بردارند.
سیده راضیه یاسینی
دوره 15، شماره 26 ، تیر 1393، ، صفحه 177-208
چکیده
امروزه شخصیتهای مقدس در آثار هالیوود بهنحوی ظاهر میشوند که گاهی فاقد تقدس پیشین خود هستند. هدف این مقاله بررسی چگونگی تصویرپردازی از پیامبران در سینمای هالیوود بهعنوان مهمترین نظام تولید و توزیع فیلم در جهان از منظر تنزیهگرایی و تشبیهگرایی است. این مقاله به تحلیل نشانهشناختی چهار اثر سینمایی هالیوودی میپردازد که زندگی ...
بیشتر
امروزه شخصیتهای مقدس در آثار هالیوود بهنحوی ظاهر میشوند که گاهی فاقد تقدس پیشین خود هستند. هدف این مقاله بررسی چگونگی تصویرپردازی از پیامبران در سینمای هالیوود بهعنوان مهمترین نظام تولید و توزیع فیلم در جهان از منظر تنزیهگرایی و تشبیهگرایی است. این مقاله به تحلیل نشانهشناختی چهار اثر سینمایی هالیوودی میپردازد که زندگی پیامبران را دستمایۀ خود قرار دادهاند و عبارتاند از: ده فرمان، ملک داوود، آخرین وسوسۀ مسیح و مصائب مسیح. در این مقاله، ضمن تحلیل صحنههایی منتخب از فیلمهای یادشده، نحوه و کیفیت تصویرپردازی از شخصیتهای مقدسی که در این آثار به نمایش درآمدهاند، تحلیل شده است.
علی اکبر فرهنگی؛ رقیه جامع
دوره 11، شماره 10 ، مرداد 1389، ، صفحه 147-182
چکیده
با گسترش تکنولوژی و پیدایش وسایل ارتباطی نوین شاهد دگرگونی در اشکال رسانهها و به تبع آن تغییر در زندگی افراد هستیم. به طور مثال این تغییرها را میتوانیم در نحوة زندگی، تفریح، سرگرمی، مسافرت، خرید، نحوة عبادت انسانها و دسترسی به اطلاعات دینی مذهبی مشاهده کنیم. این مقاله چگونگی استفادة کاربران از اینترنت در امور مذهبی را مورد ...
بیشتر
با گسترش تکنولوژی و پیدایش وسایل ارتباطی نوین شاهد دگرگونی در اشکال رسانهها و به تبع آن تغییر در زندگی افراد هستیم. به طور مثال این تغییرها را میتوانیم در نحوة زندگی، تفریح، سرگرمی، مسافرت، خرید، نحوة عبادت انسانها و دسترسی به اطلاعات دینی مذهبی مشاهده کنیم. این مقاله چگونگی استفادة کاربران از اینترنت در امور مذهبی را مورد بررسی قرار داده است. هدف تحقیق، شناخت و نحوة استفاده کاربران از مطالب دینی اینترنت و انگیزة کاربران از استفادة مطالب دینی از اینترنت میباشد. روش بهکار رفته در این مقاله، پیمایش است و جامعة آماری آن شامل 700 نفر از دانشجویان رشتة مدیریت دانشگاه ارومیه است.
نتایج این تحقیق نشان میدهد مطالب دینی اینترنت، به میزان 1/69 درصد، در باورها و اعتقادهای دینی کاربران تاثیر دارد. همچنین مطالب دینی اینترنت، در بالا بردن اطلاعات 67 درصد کاربران، تاثیر دارد.
ناصرالدین غراب
دوره 9، شماره 2 ، مرداد 1387، ، صفحه 145-170
چکیده
امروز شاید بدن یکی از بخشهای مهم زندگی فردی و جمعی باشد. جامعه براساس هدفها و ارزشهایی معین، به شیوههای معینی تکنیکها و مهارتهایی در اختیار فرد میگذارد که او میتواند خود را از طریق بدن به دیگران معرفی کند. این تکنیکها و فنون، وسایل و ابزارها و کالاهای خاص خود را دارد که از سوی افراد و سازمانهایی تولید ...
بیشتر
امروز شاید بدن یکی از بخشهای مهم زندگی فردی و جمعی باشد. جامعه براساس هدفها و ارزشهایی معین، به شیوههای معینی تکنیکها و مهارتهایی در اختیار فرد میگذارد که او میتواند خود را از طریق بدن به دیگران معرفی کند. این تکنیکها و فنون، وسایل و ابزارها و کالاهای خاص خود را دارد که از سوی افراد و سازمانهایی تولید و از سوی افراد و گروههایی دیگر مصرف میشوند. کالاهایی برای حفظ سلامتی، کالاهایی برای تناسباندام و داشتن قیافهای مطلوب، کالاهایی برای زیبایی، کالاهایی برای پوشش مناسب، کالاهایی مرتبط با رژیم غذایی و غیره. هر یک از این ابعاد اجتماعی بدن در حوزههای خاصی از جامعهشناسی مطالعه میشود. یکی از این حوزهها، جامعهشناسی دین است، که در آن رابطة میان دین و بدن در بستر اجتماعی مطالعه میشود. دین مجموعهای از آموزهها، باورها، ارزشها و هنجارهاست، که چارچوبهای ذهنی، جهتگیریها و دستورالعملهای خاصی برای بدن در طی حیات تاریخی خود به ارمغان آورده است که در این مقاله به برخی از ابعاد آن پرداخته میشود.