کمال اکبری؛ مجید نقدی
چکیده
مجری از یک سو خواهان موفقیت حرفهای و کسب رضایت مدیران و جذب مخاطب است و از سوی دیگر موفقیت حرفهای او، مرهون چگونگی رفتار ارتباطی و تعامل اخلاقمدار او با محیط درونی و بیرونی رسانه خواهد بود. موضوع اخلاق حرفهای مجری از همین تعاملهای ارتباطی سرچشمه گرفته و بایدها و بایستگیهای اخلاقی این حرفه، به چگونگی مدیریت رفتار ارتباطی ...
بیشتر
مجری از یک سو خواهان موفقیت حرفهای و کسب رضایت مدیران و جذب مخاطب است و از سوی دیگر موفقیت حرفهای او، مرهون چگونگی رفتار ارتباطی و تعامل اخلاقمدار او با محیط درونی و بیرونی رسانه خواهد بود. موضوع اخلاق حرفهای مجری از همین تعاملهای ارتباطی سرچشمه گرفته و بایدها و بایستگیهای اخلاقی این حرفه، به چگونگی مدیریت رفتار ارتباطی او با صاحبان حق این حرفه بر میگردد. مجری رادیو و تلویزیون با کسب دانش اخلاق حرفهای و شناخت مسئولیتهای اخلاقی خود، میتواند در مسیری متعالی گام بردارد. لازمه شناخت این مسئولیتهای اخلاقی شناخت صاحبان حق در هر حرفه است. صاحبان حق حرفه مجریگری درواقع فرد، گروه یا هر عنصری است که از او اثر میپذیرد و مجری میبایست در قبال نحوه رفتار خود با او پاسخگو و ملزم به رعایت حقوقاش گردد. مهمترین دغدغه پژوهش پیشروی، شناخت و تبیین اصول اخلاقی حرفه مجریگری با رویکرد دینی مبتنی بر آیات و روایات است. این پژوهش به مفهوم شناسی اخلاق حرفهای مجریگری ذیل تعریف اخلاقی منتخب (مسئولیتهای اخلاقی فرد و سازمان در قبال ذیحقان) پرداخته و در گام بعد، با احصاء و شناسایی گروهها و عوامل مرتبط با حرفه مجریگری (صاحبان حق) و حقوق آنها، با رویکرد استقرایی، منشور اخلاق حرفهای مجریگری در قالب الگویی هشت ضلعی را ارائه میدهد. براساس این الگو مجری در برنامههای رادیو و تلویزیونی در قبال حقوق جامعه و منافع ملی، مخاطبان، مهمانان، عوامل تولید و همکاران، مالکان فکر، رقبا، کارفرما و خود حرفه مجریگری، مسئولیت اخلاقی دارد.