محبوبه برند؛ حامد بخشی؛ مهدی کرمانی؛ مسعود ایمانیان
چکیده
علیرغم رشد دانش و فناوری، نگرشهای خرافی همچنان در زندگی بسیاری از افراد جامعه حضور دارند. این نگرشها ازآنجاکه مسیرهای خلاف واقعی به افراد جامعه برای حل مسائل خود نشان میدهند، به لحاظ اجتماعی آسیبزا هستند. نگرشهای خرافی محصول جامعهپذیری افراد در ردههای مختلف هستند. یکی از این عوامل دخیل در جامعهپذیری، رسانهها هستند ...
بیشتر
علیرغم رشد دانش و فناوری، نگرشهای خرافی همچنان در زندگی بسیاری از افراد جامعه حضور دارند. این نگرشها ازآنجاکه مسیرهای خلاف واقعی به افراد جامعه برای حل مسائل خود نشان میدهند، به لحاظ اجتماعی آسیبزا هستند. نگرشهای خرافی محصول جامعهپذیری افراد در ردههای مختلف هستند. یکی از این عوامل دخیل در جامعهپذیری، رسانهها هستند که بخش بزرگی از مصرف فرهنگی افراد را تشکیل میدهند. رسانهها بسته به اینکه چه نوع محتوایی را در جامعه ترویج کنند، نگرشهای همنوا یا مخالف با خرافه گرایی را ایجاد میکنند. تحقیق حاضر به دنبال بررسی رابطه مصرف فرهنگی و نگرش خرافی در بین دانشجویان مشهدی میباشد. روش پژوهش مقاله حاضر پیمایش بوده و با ابزار پرسشنامه محقق ساخته اجرا شده است. جامعه آماری دانشجویان شهر مشهد میباشند که تعداد آنها برابر 97146 نفر است. از این تعداد 363 نفر با استفاده از فرمول کوکران به شیوه نمونهگیری چندمرحلهای بهعنوان نمونه مورد بررسی انتخاب گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد مصارف فرهنگی آگاهیبخش نظیر کتاب و روزنامه با نگرش خرافی رابطه معکوس و مصارف فرهنگی سرگرمکننده نظیر ماهواره و شبکههای اجتماعی با نگرش خرافی رابطه مستقیم و معنادار داشتند. بااینحال، در مجموع میزان مصرف فرهنگی پاسخگویان با نگرش خرافی رابطه معکوس و معناداری نشان میداد.
یارمحمد قاسمی؛ بهروز سپیدنامه؛ علی هاشمی
چکیده
این پژوهش با هدف مطالعه ذائقۀ مصرف موسیقی بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه ایلام بر اساس پارادایم کیفی و به روش تحلیل تماتیک انجام گرفته است. از مصاحبه نیمهساختیافته برای گردآوری دادهها و از مدل براون و کلارک برای تحلیل استفاده شده است. جامعه هدف شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی دانشگاه ایلام به تعداد ...
بیشتر
این پژوهش با هدف مطالعه ذائقۀ مصرف موسیقی بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه ایلام بر اساس پارادایم کیفی و به روش تحلیل تماتیک انجام گرفته است. از مصاحبه نیمهساختیافته برای گردآوری دادهها و از مدل براون و کلارک برای تحلیل استفاده شده است. جامعه هدف شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی دانشگاه ایلام به تعداد ۲۵ نفر و محدوده زمانی و مکانی پژوهش ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۷ در دانشگاه ایلام است. در این مطالعه نمونهیابی هدفمند (برای گزینش دانشجویان کارشناسی ارشد) بوده که درنهایت با ۱۱ نمونه اشباع حاصل شد. در مراحل تحلیل تم، ۱۷ تم فرعی و ۴ تم اصلی شناسایی و تعریف شد. یافتههای این مقاله الگویی خاص خود را نمایانده و زمینۀ فرهنگی و زمینه موسیقایی و بهطور خاص بکگراند شنیداری افراد را زمینهساز ذائقۀ مصرفی آنان نشان میدهد. به نحوی که دانشجویان موسیقیهایی را مصرف میکنند که پیشتر در کانون خانواده، مهمانیهای فامیلی و جمعها و پاتوقهای دوستانه شنیدهاند. درمجموع باید گفت که ذائقۀ مصرف موسیقی دانشجویان موردمطالعه، متأثر و متشکل از زمینه فرهنگی خاصه کیفیت مطالعه، دانش و آگاهی و نیز زمینۀ موسیقایی و بهطور خاص بکگراند شنیداری آنان است. زمینۀ فرهنگی فقیر و ضعیف افراد، زمینۀ موسیقایی فقیر را به وجود آورده است که بهنوبۀ خود سیالیت ذائقۀ موسیقایی را به دنبال داشته است. البته به تبعیت از بوردیو میتوان ادعا کرد که ذائقۀ مصرف موسیقی نیز به نوبه خود زمینۀ فرهنگی و زمینۀ موسیقایی را بازتولید میکند.
سیدحسین سراجزاده؛ لیلا باقری
چکیده
در سالهای اخیر سبک زندگی بهعنوان یک ساز و کار بروز تفاوتهای ذائقه افراد در چگونگی گذران اوقات فراغت، مدیریت بدن و مصرف فرهنگی، توسط متخصصان رشتههای مختلف بهویژه علوم اجتماعی برای برنامهریزی و سیاستگذاری توجه شده است. شناخت روند پژوهشهای انجام شده با تمرکز بر کم و کیف دانش تولید شده در این حوزه از اهداف این مقاله بوده ...
بیشتر
در سالهای اخیر سبک زندگی بهعنوان یک ساز و کار بروز تفاوتهای ذائقه افراد در چگونگی گذران اوقات فراغت، مدیریت بدن و مصرف فرهنگی، توسط متخصصان رشتههای مختلف بهویژه علوم اجتماعی برای برنامهریزی و سیاستگذاری توجه شده است. شناخت روند پژوهشهای انجام شده با تمرکز بر کم و کیف دانش تولید شده در این حوزه از اهداف این مقاله بوده است. برای دستیابی به اینمنظور، 59 منبع علمی؛ مقاله، پایاننامه و کتاب (حاصل پژوهش و مجموعه مقالات پژوهشی) از طریق جستوجوی واژة «سبک زندگی» در پژوهشهای رشته علوم اجتماعی در پایگاههای علمی ـ تخصصی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، کتابخانه ملی، مجلات تخصصی نور، اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و کتابخانههای دانشگاههای شهر تهران شناسایی و با استفاده از روش مرور نظاممند بررسی شدند. نتایج نشان داد که بیش از دو سوم پژوهشهای سبک زندگی بین سالهای 1385 تا 1390 انجام شده است. شش گونه سبک زندگی از این پژوهشها استخراج شد که بیشترین گونههای بررسی شده به ترتیب به سبک زندگی شبه مدرن (12/34درصد)، پیشامدرن یا سنتی (94/28درصد)، لذتمحور، علممحور، جهانمحلی و ورزشمحور اختصاص داشته است. توجه به سبک زندگی با تمرکز بر بررسی رابطه آن با متغیرهای سرمایه فرهنگی، سرمایه اقتصادی و دینداری بیشترین میزان بررسی در این عرصه را به خود اختصاص داده است.
سیدمجتبی رضوی طوسی؛ سجاد یاهک
دوره 15، شماره 25 ، خرداد 1393، ، صفحه 7-36
چکیده
مقالة حاضر، حاصل یافتههای نظرسنجی تلفنی با هدف بررسی گرایش شهروندان 15 تا 45 سال تهرانی با تمرکز بر انواع موسیقی در دسترس است. حجم نمونه، 804 نفر بوده و برای تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافتهها نشان داد 78/2درصد شهروندان 15 تا 45سال تهرانی، شنوندة انواع موسیقی هستند. شنوندگان موسیقی، 72/1درصد به «موسیقی ...
بیشتر
مقالة حاضر، حاصل یافتههای نظرسنجی تلفنی با هدف بررسی گرایش شهروندان 15 تا 45 سال تهرانی با تمرکز بر انواع موسیقی در دسترس است. حجم نمونه، 804 نفر بوده و برای تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافتهها نشان داد 78/2درصد شهروندان 15 تا 45سال تهرانی، شنوندة انواع موسیقی هستند. شنوندگان موسیقی، 72/1درصد به «موسیقی باکلام»، 68/4درصد به «موسیقی ایرانی» و 54/3درصد به «موسیقی با تصویر» علاقه دارند. 63/8درصد شنوندگان موسیقی، به «موسیقی پاپ ایرانی»، 52/6درصد به «موسیقیهای لسآنجلسی»، 40/8درصد به «موسیقی سنّتی ایرانی»، 28/6درصد به «موسیقیهای مذهبی»، 26/3درصد به «موسیقی محلی»، 19/4درصد به «موسیقی غربی»، 19/3درصد به «موسیقیهای رپ»، 16/9درصد به «موسیقی پاپ ایرانی بیکلام»، 14/5درصد به «موسیقی سنّتی ایرانی بیکلام»، 13/3درصد به «موسیقیهای پاپ زیرزمینی»، 11/5درصد به «موسیقی غیررسمی راک»، 10/4درصد به «موسیقی کلاسیک خارجی» و 4/6 درصد به «موسیقی سنّتی کشورهای خارجی» در حد زیاد گوش میدهند. 45/6 درصد شنوندگان موسیقی، به «محتوا» و 19/5 درصد به «ریتم و آهنگ» موسیقی اهمیت میدهند.