دوره 24 (1402)
دوره 23 (1401)
دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
شناسایی پیشران‌های مؤثر بر آینده شبکه‌های اجتماعی مجازی در مواجهه با رسانه‌های جمعی

هژیر فتحی؛ فائزه تقی پور؛ نفیسه واعظ

دوره 24، شماره 61 ، فروردین 1402، ، صفحه 61-96

https://doi.org/10.22083/jccs.2023.333233.3568

چکیده
  این پژوهش به دنبال شناسایی پیشران‌های مؤثر بر آینده شبکه‌های اجتماعی مجازی در مواجهه با رسانه‌های جمعی ایران در افق سال ۱۴۰۴ است. روش پژوهش از نوع آمیخته کمی و کیفی است که با استفاده از روش آینده‌پژوهی انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی و اکتشافی با رویکرد شناسایی عدم قطعیت‌ها است که در این راستا با ۲۰ نفر از صاحب‌نظران و متخصصان ...  بیشتر

رابطه سواد رسانه‌‏ای دیجیتال و رضایتمندی سیاسی شهروندان تهرانی

زهرا زمانی؛ حسن ملائکه؛ منصور حقیقتیان

دوره 22، شماره 53 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 7-30

https://doi.org/10.22083/jccs.2019.197663.2892

چکیده
  بهره­‌گیری صحیح و مناسب از فناوری­‌های نوین اطلاع­‌رسانی، سطح آگاهی افراد را افزایش داده و باعث تغییر در توقعات آنان از زندگی و در نتیجه عملکرد دولت می­‌شود. بنابراین سطح رضایتمندی شهروندان از زندگی تغییر می­‌کند و می­‌تواند زمینه­‌های تغییر در عملکردها و شیوه­‌های اجرایی نظام سیاسی را به­‌وجود آورد. هدف این ...  بیشتر

عوامل رافع مسئولیت مدنی رسانه‌های جمعی در نظام حقوقی ایران

امین امیرحسینی؛ محمدرضا برزویی

دوره 17، شماره 36 ، اسفند 1395، ، صفحه 29-51

https://doi.org/10.22083/jccs.2017.46334

چکیده
  علل رافع مسئولیت، شرایطی است که در آن شرایط، واردکننده زیان، مسئول جبران خسارت نیست. این شرایط در مسئولیت مدنی به دفاع مشروع، حکم قانون یا مقام صالح، غرور، اجبار یا اکراه و اضطرار تقسیم‌بندی شده است. قوه قاهره از حوادثی است که رابطه سببیت را کلاً از بین می‌برد و بنابراین، در بحث علل موجهه یا شرایط معاف‌کننده جای نمی‌گیرد، زیرا در ...  بیشتر

رویکردی رسانه‌ای به تحلیل ارتباطی امر به معروف و نهی از منکر

ناصر باهنر؛ محمدرضا روحانی

دوره 15، شماره 25 ، خرداد 1393، ، صفحه 115-147

چکیده
  امروزه حضور گستردة رسانه‌های جمعی در جهت‌دهی به افکار عمومی جهان از واقعیت‌های انکارناپذیر بوده که دنیای معاصر را تحت تأثیر قرار داده است. این معنا تا بدانجا پیش رفته که عصر حاضر را عصر رسانه‌ها نامیده‌اند. در این میان پرداختن به فریضة امر به معروف و نهی از منکر با توجه به جایگاه ممتاز آن در دین مبین اسلام و همچنین در بین سایر فرایض ...  بیشتر

بازنمایی تحولات سوریه در شبکة الجزیره (2013 ـ 2011)

علی امیدی- مهرداد رشیدی علویجه

دوره 14، شماره 24 ، اسفند 1392، ، صفحه 139-161

چکیده
  جهان عرب از سال 2011 دگرگونی‌های سیاسی بنیادی به خود دیده است، به‌طوری‌که موج اعتراض‌ها و انقلاب‌های مردمی تاکنون منجر به برکناری چهار دیکتاتور در کشورهای تونس، مصر، لیبی و یمن شده و باعث دگرگونی‌ها و اصلاحات اساسی در سایر کشورهای این منطقه شده است. رسانه‌های جمعی از جمله شبکه‌های خبری ماهواره‌ای با پخش و انعکاس ...  بیشتر