زهرا اجاق
چکیده
با وجود بیش از 100 سال تجربۀ روزنامهنگاری علم در ایران، رسانههای علمی عمومی، در ارتباط علم و جامعه، بیشتر بر کارکرد انتقالدهندگی تأکید دارند و نقش روزنامهنگاران علم، ترجمه و سادهسازی زبان تخصصی علم یعنی ارتباطات عمومی علم سنّتی است. این پژوهش میکوشد تا از طریق مصاحبۀ عمیق و کانونی با روزنامهنگاران علم با بیش از 10 سال ...
بیشتر
با وجود بیش از 100 سال تجربۀ روزنامهنگاری علم در ایران، رسانههای علمی عمومی، در ارتباط علم و جامعه، بیشتر بر کارکرد انتقالدهندگی تأکید دارند و نقش روزنامهنگاران علم، ترجمه و سادهسازی زبان تخصصی علم یعنی ارتباطات عمومی علم سنّتی است. این پژوهش میکوشد تا از طریق مصاحبۀ عمیق و کانونی با روزنامهنگاران علم با بیش از 10 سال سابقۀ فعالیت، مقولات مورد نظر آنان در بازتعریف روزنامهنگاری علم خوب را شناسایی کند. نتایج نشان میدهند که بازتعریف نقش روزنامهنگاری علم نیز مبتنی بر مدل سنّتی است. ولی تعداد محدود مخاطبان و احساس نیاز به استقلال اقتصادی، موجب تفکر دربارۀ این رسانهها بهمثابۀ عناصری هویتبخش و در عین حال سرمایهای فیزیکی، فرهنگی و اجتماعی شده است. این رویکرد میتواند فعالیت روزنامهنگاری علم را در ایران تغییر دهد و آن را به بخشی پویا و اثرگذار در عرصۀ رسانه و علم تبدیل کند.
حمید عبداللهیان - زهرا اجاق
دوره 14، شماره 24 ، اسفند 1392، ، صفحه 7-25
چکیده
این مقاله به مسئلة عمومی کردن علم در مجلههای علمی عمومی ایرانی میپردازد. با آنکه مدت زیادی است این قبیل مجلهها در ایران منتشر میشوند اما هنوز بهعنوان مقولهای ارتباطاتی در این حوزه مورد مطالعه واقع نشدهاند. مقالة حاضر با توجه به نقش مجلههای مذکور در انتشار اطلاعات و درک علمی در حوزة عمومی بر زبان بهکاررفته ...
بیشتر
این مقاله به مسئلة عمومی کردن علم در مجلههای علمی عمومی ایرانی میپردازد. با آنکه مدت زیادی است این قبیل مجلهها در ایران منتشر میشوند اما هنوز بهعنوان مقولهای ارتباطاتی در این حوزه مورد مطالعه واقع نشدهاند. مقالة حاضر با توجه به نقش مجلههای مذکور در انتشار اطلاعات و درک علمی در حوزة عمومی بر زبان بهکاررفته در تولید متون علمی عمومی ایرانی، تمرکز و معیارهایی را برای مناسب کردن زبان این مجلهها در راستای افزایش درک عامه از علم شناسایی کرده است. برای دستیابی به این معیارها، از محتوای نظری دو نظریة کنشگر ـ شبکه و علم تعاملی استفاده شده و هفت معیار به دایرة شناخت درآمده است. اهمیت شناخت این معیارها در آن است که ابزاری را برای کاربرد در مجلههای علمی عمومی بهمنظور ارائة روشهای ارتباطات مؤثّر محتواهای علمی با عموم فراهم میکند. در این مقاله با توضیح معیارهای زبان ایدهآل یا نگارش متون علمی عمومی، روش برقراری ارتباطات عمومی علم مؤثّر توضیح داده شده تا این معیارها از وضعیت انتزاعی بیرون آمده و عملیاتی و اجرایی شوند.