حسن خجسته باقرزاده؛ ملیکا بردبار؛ سید وحید عقیلی
چکیده
امروزه مصرف رسانهها در سراسر جهان بسیار بالاست و با پیشرفت فناوری، فرصتهای بیشتری برای انتخاب مخاطبان در موقعیتها، مکانها و با رفتارهای مختلف در سراسر جهان ایجاد شده است. این فرصت، سپهر رسانهای را گستردهترکرده و شیوهای را که مخاطبان در آن تعامل و استفاده میکنند، تغییر داده است. در دهههای اخیر، با توجه به تغییرات ...
بیشتر
امروزه مصرف رسانهها در سراسر جهان بسیار بالاست و با پیشرفت فناوری، فرصتهای بیشتری برای انتخاب مخاطبان در موقعیتها، مکانها و با رفتارهای مختلف در سراسر جهان ایجاد شده است. این فرصت، سپهر رسانهای را گستردهترکرده و شیوهای را که مخاطبان در آن تعامل و استفاده میکنند، تغییر داده است. در دهههای اخیر، با توجه به تغییرات چشمگیر فنّاوری، اقتصاد، سیاست و جامعه، نگرش و نقش مخاطبان رسانه در سراسر جهان بهطور چشمگیری تغییر کرده و این امر به نوبۀ خود بر استراتژیهای رسانهای، تولید محتوا و همچنین تغییر مدلهای تجاری تأثیر گذاشته است. در پژوهش پیشرو، با استفاده از روش تحقیق آیندهپژوهی دلفی و با بررسی دیدگاههای 15 متخصص حوزۀ رسانه، عوامل مؤثر بر چگونگی مصرف مخاطبان آیندۀ رسانه بررسی شده است. یافتهها حاکی از آنند که در آینده مخاطبان هیچگونه محدودیتی در نحوۀ مصرف، ابزار ارتباطی، زمان و مکان استفاده از رسانه ندارند و تحت هر شرایطی میتوانند رسانه را مصرف کنند و از سوی دیگر نقش آنها میتواند بین فرستنده و گیرنده مدام در حال جابهجایی باشد(مدل ارتباطی تعاملی). این مخاطبان قدرت انتخاب در میان طیف گستردهای از محتوا و خدمات از پلتفرمهای مختلف دارند و در نهایت آنها خود میتوانند محتوا را تولید کنند و به مصرفکنندگانی هوشمند، تولید ـ مصرفکننده و تولیدکننده ـ طراح خدمت تبدیل میشوند که همۀ اینها بر اثر تقسیمبندی مخاطبان در محیط همگرایی رسانهای است.