فرزین بانکی؛ مرتضی گوهریپور
دوره 9، شماره 3 ، آبان 1387، ، صفحه 67-88
چکیده
برای صورتبندی مسئلة «معناپژوهی ارشاد اسلامی»، بررسی دیدگاههای متفاوت دربارة معنا ضرورت دارد. در این نوشتار به رابطة میان «دیالکتیک»[1] و «معنا» میپردازیم، با این امید که در انتها، بررسی این رابطه ما را در دستیابی به معنای ارشاد اسلامی یاری کند.
پیش از پرداختن به رابطة «معنا و دیالکتیک»، باید ببینیم ...
بیشتر
برای صورتبندی مسئلة «معناپژوهی ارشاد اسلامی»، بررسی دیدگاههای متفاوت دربارة معنا ضرورت دارد. در این نوشتار به رابطة میان «دیالکتیک»[1] و «معنا» میپردازیم، با این امید که در انتها، بررسی این رابطه ما را در دستیابی به معنای ارشاد اسلامی یاری کند.
پیش از پرداختن به رابطة «معنا و دیالکتیک»، باید ببینیم که مقصود از دیالکتیک چیست؟
برای جستوجوی پاسخ این پرسش به تاریخ تفکر و فلسفه مراجعه میکنیم؛ این کنجکاوی، ما را با افرادی مواجه میکند که به نوعی به دیالکتیک پرداختهاند و درعینحال تفاوتهای اساسی در تفکر و فلسفة آنها دیده میشود. زیرا مفاهیم، خصوصاً مفاهیم فلسفی، در طول تاریخ تغییر و تحول پیدا میکنند و بیتردید دیالکتیک نیز از این امر مستثنا نیست؛ یعنی دیالکتیک مثلاً مورد نظر افلاطون با مراد کانت از این واژه متفاوت است. در این نوشتار قصد «معناپژوهی دیالکتیک» را نداریم. ازاینرو، سعی میشود به جنبههای مشترک در تبیین معنای دیالکتیک اشاره شود و درعینحال جنبههای متفاوت دیدگاههای متفکران و فیلسوفان نیز بیان شود.
[1]. Dialektik/Dialectic