فرود هاشمی؛ لیلا عظیمی؛ علی روشنایی؛ محمدحسین اسدی داودآبادی
چکیده
با فرارسیدن عصر فنّاوریهای نوین ارتباطی و گسترش فراگیر آن ـ که به دنبال خود مفاهیم جدیدی چون واقعیت مجازی، فضای سایبری و... را به همراه آورد ـ تغییر و تحولات گستردهای در روابط زوجین ایجاد شد. رسانههای جمعی، با ایجاد تغییرات فرهنگی، دگرگونیهای عمدهای در نگرشهای زوجین به عواطف و احساسات نسبت به یکدیگر در زندگی مشترک رقم ...
بیشتر
با فرارسیدن عصر فنّاوریهای نوین ارتباطی و گسترش فراگیر آن ـ که به دنبال خود مفاهیم جدیدی چون واقعیت مجازی، فضای سایبری و... را به همراه آورد ـ تغییر و تحولات گستردهای در روابط زوجین ایجاد شد. رسانههای جمعی، با ایجاد تغییرات فرهنگی، دگرگونیهای عمدهای در نگرشهای زوجین به عواطف و احساسات نسبت به یکدیگر در زندگی مشترک رقم زدهاند. هدف پژوهشِ پیش رو بررسی تأثیر گرایش به برنامههای ماهواره و شبکههای اجتماعی مجازی بر منابع احساسی زنان است. چارچوب و مدل نظری پژوهش بر اساس نظریۀ «خویشتن و تجربه در جهان رسانهای» تامپسون تدوین شده است؛ اما، برای افزایش غنای آن از نظریۀ گربنر، کمپر و کالینز نیز استفاده شده است. روش پژوهش علّی ـ تبیینی است و جامعۀ آماری زنان متأهل 20 ـ 55 سالۀ شهر بروجرد است. نمونهگیری به روش طبقهای نامتناسب و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 400 محاسبه شد. از طریق پرسشنامۀ هدایتشده اطلاعات موردنیاز جمعآوری و به کمک نرمافزار spss پردازش شد. یافتهها نشان میدهد که برنامههای ماهواره، شامل میزان و نوع استفاده، رابطۀ مستقیم و مثبتی با تغییرات منابع احساسی زنان داشتهاند. رگرسیون چندمتغیره نشان داد که درمجموع عوامل مربوط به ماهواره توانستهاند 37 درصد واریانس مربوط به منابع احساسی زنان را تبیین کنند. درمورد شبکههای اجتماعی مجازی، عضویت در شبکه و میزان استفاده، بهجز جذابیت استفاده، نیز رابطۀ مستقیم و مثبتی با منابع احساسی زنان نشان داده است. رگرسیون چندمتغیره توانسته درمجموع 44 درصد واریانس مربوط به منابع احساسی زنان را تبیین کند. بنابراین، یافتههای پژوهش چارچوب نظری را تأیید کردند و نشان میدهند که با آن متناسب هستند.
احمد زندوانیان؛ مریم حیدری؛ ریحانه باقری؛ فاطمه عطارزاده
دوره 14، شماره 23 ، آذر 1392، ، صفحه 195-216
چکیده
هدف نوشتار حاضر، شناسایی آسیـبهای فضای مجازی بیـن دانشآموزان دختـر مقطع متـوسطة شهر یـزد است. روش، توصیفی ـ پیمایشی و جامعة آماری شامل کلیة دانشآموزان دختر مقطع متوسطة شهر یزد است که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار شامل پرسشنامة «محقق ساخته» میباشد. برای آزمون فرضیهها از تحلیل واریانس ...
بیشتر
هدف نوشتار حاضر، شناسایی آسیـبهای فضای مجازی بیـن دانشآموزان دختـر مقطع متـوسطة شهر یـزد است. روش، توصیفی ـ پیمایشی و جامعة آماری شامل کلیة دانشآموزان دختر مقطع متوسطة شهر یزد است که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار شامل پرسشنامة «محقق ساخته» میباشد. برای آزمون فرضیهها از تحلیل واریانس رتبهای «فریدمن» استفاده شد. نتایج نشان داد که استفاده از فضای مجازی در ابعاد خانوادگی، تحصیلی، سازگاری، اعتقادی ـ عبادی و روانی دانشآموزان تأثیر منفی دارد و بین وسایل، «تلفنهمراه» بیشترین و بازیهای رایانهای کمترین آسیب را بر دانشآموزان داشته است. دانشآموزان در اولویتبندی راهکارهای مقابله با آسیبهای فضای مجازی، تقویت ارتباطات منطقی و عاطفی در خانواده و جایگزینکردن تفریحهای سالم، درگیرکردن افراد در فعالیتها و برنامههای مثبت را مهمترین و افزایش نظارت حوزههای سیاسی ـ امنیتی و فیلترینگ را کماهمیتترین راهکار برای کاهش آسیبهای فضای مجازی دانستهاند
عبدالله بیچرانلو
دوره 11، شماره 9 ، اردیبهشت 1389، ، صفحه 9-34
چکیده
در این مقاله، ضمن بررسی ادبیات مربوط به موضوع تقابل میان رسانههای گوناگون، با بهرهگیری از نتایج برخی مطالعات پیمایشی سالهای اخیر دربارة وضعیت کاربری رسانهها و محصولات فرهنگی در کشور، رقابت کنونی سینما با ویدئو، تلویزیون و ماهواره نیز تحلیل شده که در این رقابت، کفة گرایش مردم ایران به سمت ویدئو، تلویزیون و ماهواره ...
بیشتر
در این مقاله، ضمن بررسی ادبیات مربوط به موضوع تقابل میان رسانههای گوناگون، با بهرهگیری از نتایج برخی مطالعات پیمایشی سالهای اخیر دربارة وضعیت کاربری رسانهها و محصولات فرهنگی در کشور، رقابت کنونی سینما با ویدئو، تلویزیون و ماهواره نیز تحلیل شده که در این رقابت، کفة گرایش مردم ایران به سمت ویدئو، تلویزیون و ماهواره سنگینتر شده است. در بررسی ریشههای رقابت بین سینما با ویدئو، تلویزیون و ماهواره، موضوع از دو منظر تأثیر تغییرات فناوری و ظهور فناوریهای جدید رسانهای در سینما و نیز تغییر در عادتهای تفریحی و فراغتی تماشاگران فیلمهای سینمایی تبیین شده است.
ذبیحاله صدفی؛ سکینه بابائی
دوره 9، شماره 4 ، بهمن 1387، ، صفحه 95-132
چکیده
این پژوهش با تکیه بر رویکرد جامعهشناختی[1] در مطالعه و بررسی پدیدة وسائل ارتباط جمعی به مثابه نماد دهکدة جهانی (درقالب سنجش گرایش جوانان به گزینشِ برنامههای کانالهای تلویزیونی ماهوارهای دربین نمونهای بهحجم 1400 نفر به تفکیک 750 نفر از دانشجویان دانشگاه دولتی زنجان (دانشکدههای علوم انسانی، علوم ...
بیشتر
این پژوهش با تکیه بر رویکرد جامعهشناختی[1] در مطالعه و بررسی پدیدة وسائل ارتباط جمعی به مثابه نماد دهکدة جهانی (درقالب سنجش گرایش جوانان به گزینشِ برنامههای کانالهای تلویزیونی ماهوارهای دربین نمونهای بهحجم 1400 نفر به تفکیک 750 نفر از دانشجویان دانشگاه دولتی زنجان (دانشکدههای علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی) و650 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی زنجان (دانشکدههای علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، آموزش معلمان)؛ با استفاده از فرمول برآورد حجم نمونة دبلیو جی کوکران)؛ مبتنیبر روش تحقیق پیمایشی جهت آزمون فرضیههای پژوهش (طبق برنامة SPSS)، به سنجش و اندازهگیری متغیرهای بنیادی ذیل میپردازد: اول متغیر گرایش (به عنوان متغیر وابسته) که تابع دو عنصر است: 1) انتظار فایده[2]، یعنی یک فرد تا چه حد از یک رفتار یا پدیده در آیندة دور یا نزدیک، انتظار فایده در ارضای نیازهای شخصی یا جمعی دارد 2) ارزیابی فایده[3]؛ یعنی آیا آن رفتار یا پدیده در حال حاضر در مقایسه با گذشته، برای آن فرد در ارضای نیازهای شخصی یا جمعی فایده دارد یا نه. دوم متغیر گزینش یا هنجار ذهنی تابع دو عنصر است: 1) دیگران مهم[4]، یعنی انتظار اینکه یک رفتار خاص در چهارچوب عوامل کارکردی، چگونه ازنظر دیگر افراد مهم ارزیابی میشود؟ 2) انگیزش پیروی[5]، یعنی انگیزة فرد برای پیروی از رفتاری خاص در چهارچوب عوامل ساختاری دربرابر انتظارات دیگران به صورت مثبت است یا منفی؟
[1]. Sociological Appreach
[2]. Expextation of outcome
[3]. Evaluation of outcome
[4]. Significant others
[5]. Motivation of following